De ONK Dutch Supersport 600 race welke tijdens de Rizla Racing Days werd verreden kende een wel heel bijzonder verloop. Nigel behaalde uiteindelijk de vijfde plaats.
De eerste tijdtraining werd verreden in de regen, hetgeen een redelijk vertekend beeld liet zien na de eerste training. Er zaten meerdere coureurs bij de eerste tien, die daar op een droge baan normaal niet staan. Voor Amici Hoegee Suzuki was dit eveneens het geval. Erwin deed het in de regen buitengewoon goed en Nigel viel na een goed begin enigszins terug, mede door het niet aanpassen van de vering. We gingen namelijk naar de training in de veronderstelling dat het droog werd en daarom hadden we ook een verse band meegenomen. Het begon echter harder te regenen. In de laatste ronde maakte Erwin een schuiver, hetgeen de monteurs enige arbeid kostte om de motor weer te prepareren voor de tweede training. <br /> <br /> De tweede tijdtraining die anderhalf uur na de eerste tijdtraining was, verliep onder droge omstandigheden. Nigel ging direct voortvarend van start en bivakkeerde tot aan de laatste twee ronden keurig op de derde plek. Er waren een aantal coureurs die een nieuwe achterband monteerden en nog even uit gingen. Twee coureurs gingen onder de tijd van Nigel door, zodat hij genoegen moest nemen met de vijfde startplaats. Erwin had een mindere tweede tijdtraining. De motor was krap klaar voor deze training en hij kwam slecht in zijn ritme. Dit resulteerde in de vierendertigste startplaats en een ontevreden Erwin.<br /> <br /> De race op zondag. Zoals gewoonlijk op de Rizla Racing Days rijden we zeer vroeg en dit keer zonder warm-up, dus outlap, warm-up lap en daarna de start. De start was er voor Nigel één uit het boekje. Hij was als één van de eersten weg, maar in de Haarbocht schoot Timmer er voor. Bij de eerste doorkomst lag Nigel op vierde plaats. Na een strijd met o.a. Gevers, ten Napel, Knoblauch en Voskamp finishte Nigel op de vijfde plaats. Erwin begon zijn race vanaf plaats vierendertig. Hij klom in een strak gereden wedstrijd op naar plaats twintig. Een heel goede prestatie! Tot zover de race.
Perikelen na de race. Na de race werden de motoren door de technische commissie gekeurd op geluid, uitlaatkanalen en elektronica. Bij één van de deelnemers werd het blok gedemonteerd om de hoogte van de cilinderkop te meten. Tevens was er consternatie over jumpstarts, waarvoor men twintig seconden straftijd uitdeelde, maar later weer werd ingetrokken! Ook was er consternatie over het te laat uit de pitsstraat vertrekken van meerdere deelnemers, die derhalve uit de pitsstraat voor de warm-up vertrokken. Zij gingen wel op hun getrainde startplaats staan, terwijl men dan achteraan dient aan te sluiten. Al met al kan men constateren dat de TC heeft gecontroleerd. Onze complimenten daarvoor. Het verhaal van de jumpstarts en de laat arriverende deelnemers en het eerst straffen en daarna weer intrekken van de straffen lijkt ons inziens niet de juiste weg.<br /> <br /> Een reglement is er om nageleefd te worden en men moet zich niet verschuilen voor de feiten. Feit is dat er jumpstarts waren! Feit is ook dat in het tijdschema staat hoe laat de race aanvangt. Het is de taak van het team te zorgen dat een rijder dan ook op tijd is! Het kan niet zo zijn, nu het meerdere rijders betreft, met de hand over het hart te strijken en de straffen weer intrekt.<br /> <br /> Al met al zou de uitslag voor Amici Hoegee Suzuki een derde plaats zijn geweest, indien de wedstrijdleiding de ballen had gehad om alle straffen, die reglementair terecht waren, uit te voeren!
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…