Scott Deroue moest vol aan de bak op de eerste dag van de Japanse GP. De eerste keer op de Twin Ring in Motegi en de eerste keer op de 2014 Kalex KTM was een combinatie die het de 18-jarige rookie er niet gemakkelijker op maakte.
W Racing GP stond Deroue toe op de 2014 Kalex KTM van Ana Carrasco te rijden, zolang die er zelf niet is. Het motorblok is hetzelfde, maar het frame van de 2014 verschilt nogal van het 2013-model en Deroue moest hard werken om te wennen aan de andere handling. Daar kwam nog eens bij dat hij het circuit moest leren kennen: een nieuwe baan voor hem en zeker niet de eenvoudigste. De combinatie van die twee maakte de eerste vrije training tot een ware ontdekkingstocht.<br /> <br /> Met zijn 2.02,443 zat Deroue op bijna 5 seconden van de voorlopig snelste man, Danny Kent, en stond hij met op aanzienlijke afstand laatste op de ranglijst, wat nogal een tegenvaller was. In de tweede training kon Deroue al een stuk beter overweg met de machine. Hij sloot af met een ronde van 2.01,073: 3,7 van de snelste tijd.
<p><strong>Scott Deroue, RW Racing GP, snelste ronde 2.01,073, tweeëndertigste tijd:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik ben wel blij met de motor. Het is een aanzienlijke verbetering: het voelt sneller, het stuurt scherp, het ‘luistert’ goed. Ik kan ‘m krijgen waar ik ‘m wil hebben. Maar het is echt een andere fiets dan de 2013-machine en mijn zitpositie is ook anders. In deze zitpositie heb ik moeite met terugschakelen, wat op deze baan best belangrijk is. Mijn monteurs zijn er hard mee bezig, maar zoiets heeft even tijd nodig. Motegi is een lastige baan met een paar erg moeilijke secties. Ik hou van vloeiende circuits met snelle bochten, maar hier is het veel hard remmen, korte, afdraaiende bochten in de eerste versnelling en fors accelereren. Niet mijn stijl.”</blockquote>