Voor de laatste wedstrijd in het kampioenschap vertrok ons team vrijdag 24 september 2010 naar Veldhoven voor een extra training. Deze training, verreden onder prima weersomstandigheden, werd door Jol en Manul gebruikt om een goede setup te vinden voor de wedstrijd. Alles verliep volgens plan en wij konden dan ook vol vertrouwen uitkijken naar de wedstrijddag.
De eerste vrije training voor de sport water werd verreden onder verraderlijke omstandigheden. Het had Õs nachts behoorlijk geregend en ondanks een lekker zonnetje was de baan nog niet helemaal droog. Joël reed beheerst zijn rondjes en sloot zijn training af zonder problemen. Tijdens de vrije training van de Formule klasse was de ideale lijn inmiddels helemaal droog, maar toch kon Erwin niet in zijn ritme komen. Bij binnenkomst gaf hij aan dat hij zich niet goed voelde en het vrijdagmiddag in zijn rug was geschoten. Het was duidelijk zichtbaar dat Erwin hier behoorlijk veel last van had en hij kreeg dan ook het advies om het verder rustig aan te doen. Manuël ging in de Expi klasse direct vol aan de bak en het was goed te zien dat de vrijdagtraining hem veel zelfvertrouwen had gegeven. Wel klaagde hij bij binnenkomst over grip aan de voorkant, echter dat had ook te maken met de conditie van de baan.<br /> <br /> De kwalificatietraining bracht Joël wat hij verwacht had, een tweede plaats achter Dennis van Melzen. Maikel van Bruchem, Joëls grootste concurrent voor de tweede plaats in het kampioenschap, realiseerde de vierde tijd en was daarmee negen tiende langzamer dan Joël en dat bood perspectief voor de wedstrijd. Erwin kwam tijdens zijn kwalificatie niet goed rond en had zichtbaar last van zijn rug. Ronde na ronde zakte hij verder naar achteren en realiseerde uiteindelijk een teleurstellende achtste tijd. Bij binnenkomst gaf hij aan dat het echt niet ging en hij niet mee ging doen aan de wedstrijd. Manuël ging er goed voor zitten en realiseerde direct snelle rondetijden, lange tijd voerde hij het klassement aan maar kon toch niet voorkomen dat hij terugzakte naar de vierde tijd. In een poging om nogmaals een snelle ronde neer te zetten vroeg hij net iets te veel van zijn voorband en gleed snoeihard onderuit. De schade viel gelukkig mee, echter door een kapotte koppelingshendel kon hij zijn training niet vervolgen en moest lijdzaam toezien hoe hij uiteindelijk terugzakte naar de zesde tijd.<br /> <br /> Joël was als eerste aan de beurt in de sportklasse watergekoeld en had maar één doel, tweede worden in het kampioenschap. Om dit te bereiken moest hij ruim voor Maikel over de finish komen en kon zich dan ook geen foutjes permitteren. Direct pakte Joël kopstart en ging naast Dennis van Melzen de eerste bocht door. Toen Dennis hem passeerde probeerde Joël direct aan te pikken en hem te volgen. Maikel was in een gevecht gewikkeld met Aubry de Waard en Kevin Keessen en kon niet voorkomen dat beiden hem voorbij gingen en zelfs bij hem wegliepen. Via het pitbord gaven wij Joël de stand door, waardoor hij voortdurend op de hoogte bleef van hetgeen zich achter hem gebeurde. Joël wist dat hij bij de huidige stand op zou schuiven naar de tweede plaats in het kampioenschap, reed zijn race beheerst uit en ging als tweede over de finish. Maikel passeerde als vijfde de finishlijn en werd daardoor met één punt verschil verslagen door Joël.<br /> <br /> Bij de start van de tweede wedstrijd was Joël zich ervan bewust dat hij voor Maikel zou moeten eindigen om zijn tweede plaats in het kampioenschap veilig te stellen. Omdat het voor de wedstrijd nog even had geregend en de baan niet helemaal was opgedroogd, wist Joël dat hij een geduchte tegenstander zou hebben aan Maikel. Bij de start kwam hij goed weg en ging achter Dennis als tweede de eerste bocht in, direct gevolgd door Maikel. De ronden die daarna volgden waren bloedstollend en er werd voortdurend van positie gewisseld waarbij onderling contact niet werd geschuwd. Toch zag Joël steeds weer kans om de kop over te nemen en het tempo aan te geven. Halverwege de wedstrijd ging het echter mis voor Maikel en schoof hij onderuit bij het uitkomen van een bocht. Direct werd Joël hierover geïnformeerd via het pitbord maar hij was niet van plan om in deze fase van de wedstrijd rustig aan te gaan doen, temeer daar Maikel weer was opgestapt en met achterstand rondreed op de vierde plaats. Twee ronden later kwam ook Joël in dezelfde bocht ten val en voor het ergste werd gevreesd. Gelukkig was Joël in staat om verder te rijden en het lukte hem om net voor Maikel weer de baan op te gaan. Omdat beiden door de crash rondreden met een beschadigde racer, zag Joël geen kans om bij Maikel weg te rijden en Maikel daarentegen kwam niet dichter bij Joël. Na een zeer vermoeiende slotfase, kwam Joël uiteindelijk net voor Maikel als derde over de finish en behaalde daarmee, naast de tweede plaats in het dagklassement, ook de tweede plaats in het kampioenschap. Joël mocht terecht heel trots zijn op zichzelf met het behalen van dit fantastische resultaat en het harde werken was beloont met succes.
Ondanks het feit dat Erwin had aangegeven om niet deel te nemen aan de wedstrijd stond hij, door het gebruik van pijnstillers, toch aan de start. De wedstrijd die volgde was er één van overleven en de schade beperkt houden. De hele wedstrijd vocht hij tegen zichzelf en door het uitvallen van een coureur voor hem, kwam Erwin volledig gekraakt als zevende over de finish. Omdat de pijnstillers steeds beter werkten, besloot Erwin om ook deel te nemen aan zijn tweede wedstrijd. De start was redelijk en met een plaatsje winst ging hij de eerste bocht in. Naarmate de wedstrijd vorderde was goed te zien dat hij steeds beter in zijn ritme kwam en reed ronde na ronde verder naar voren. Tegen het einde van de wedstrijd bereikte hij zelfs de vierde plaats en behield deze positie tot over de finish en mocht, gezien zijn situatie, daar best tevreden mee zijn. In het dagklassement behaalde Erwin ook de vierde plaats en in het kampioenschap is hij uiteindelijk geëindigd als vijfde.<br /> <br /> Voor aanvang van de eerste expi race had het nog even stevig geregend. Omdat daarna de zon volledig doorbrak, besloten wij om Manuël toch op slicks van start te laten gaan, daar waar het merendeel op regenbanden stond. Bij de start ging iedereen voorzichtig op het gas en de coureurs op regenbanden waren duidelijk in het voordeel. Ook was goed te zien dat sommige delen van de baan nog gewoon nat waren en Manuël moest dus uitkijken. Helaas ging het in de tweede ronde mis en schoof hij onschuldig onderuit. Als laatste kon hij zijn weg vervolgen en kwam door de opdrogende baan toch steeds beter in zijn ritme. Omdat hij per ronde meer dan een seconde sneller was dan de meeste coureurs voor hem, zag hij kans om steeds iets verder naar voren te rijden. Met nog twee ronden te gaan was hij inmiddels op de vijfde plaats beland en liep met grote stappen in op de coureur op de vierde plaats. Helaas kwam hij net iets te kort om deze nog voorbij te gaan en eindigde dus op een keurige vijfde plaats.<br /> <br /> Bij de start van zijn tweede wedstrijd was het inmiddels helemaal droog en met een superstart pakte hij direct een plaatsje winst. Als aan een touwtje werd de eerste ronde afgelegd, waarbij de coureur op de eerste plaats een gaatje sloeg en wegreed van de rest. Helaas kwam voor deze coureur een abrupt einde aan zijn wedstrijd toen hij van de baan afvloog en in de bandenstapel belandde. Voor Manuël betekende dit weer een plaatsje winst, echter hij moest toch met lede ogen aanzien hoe de twee coureurs voor hem iets bij hem wegliepen. Manuël op zijn beurt wist de afstand tot de coureurs achter hem ook uit te bouwen en dolblij ging hij als derde over de finish. De verrassing kwam tijdens de prijsuitreiking toen bleek dat Manuël alsnog tweede was geworden in het dagklassement en hiermee zijn tweede podium in de expi klasse voor dit seizoen had behaald. In het algemeen klassement is Manuël, net als Erwin, geëindigd op de vijfde plaats en daar mag ook hij terecht trots op zijn. <br /> <br /> Een zeer succesvolle racedag was weer ten einde en het team heeft met hard werken zijn doelstelling bereikt. Twee keer een tweede plaats over de dag, dus twee podiums, en een tweede plaats in het kampioenschap. Onze dank gaat hierbij uit naar iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt en dan denken wij in het bijzonder aan onze coureurs, de teamleden, het thuisfront en alle sponsoren, want zonder hun was dit absoluut niet mogelijk geweest.