Categories: Teams

Teams: Mooie seizoen afsluiter voor Mervyn Verploegen

Voor Mervyn Verploegen uit Ewijk zit het raceseizoen 2014 er alweer op. Op zaterdag 27 september jongstleden zijn de laatste wedstrijden verreden in het NK Supercup 1000 van de OW Cup.

Onder prachtige weersomstandigheden en veel publieke belangstelling moest in elk kampioenschap de beslissing nog vallen. Deze laatste wedstrijddag van de OW Cup was &eacute;&eacute;n en al reclame voor de vaderlandse wegracesport. Een mooie strijd op de baan met super snelle rondetijden. Volle startvelden waar voor iedere meter asfalt geknokt werd. Maar naast de baan gezelligheid, vrolijke gezichten en veel vertier. Als een echte Nederlander valt er altijd wel wat te zeuren maar de OW Cup en CRT als organistator verdienen een groot compliment. De Nederlandse wegracesport verkeerd in zwaar weer maar daar is in de OW Cup weinig van te merken.&nbsp;<br /> <br /> Over de trainingsdag de vrijdag voorafgaande aan de wedstrijden kunnen we kort zijn. Door de regen maar &eacute;&eacute;n sessie kunnen trainen. Omdat het vooraf voor 99,9% procent zeker was dat het zaterdags prachtig weer zou worden, had het trainen in de regen geen enkele zin. Racen in de regen brengt extra risico&rsquo;s met zich mee die nu aan het einde van het seizoen niets meer brengen.&nbsp;<br /> <br /> Op deze afsluitende wedstrijddag werden er niet &eacute;&eacute;n maar twee wedstrijden verreden. Dat betekend automatisch maar &eacute;&eacute;n kwalificatietraining van slechts 17 minuten. Achteraf gezien hadden we beter op een Pirelli SC1 kunnen starten. Maar het &lsquo;oude brood moet eerst op&rsquo; dus heeft Mervyn het geprobeerd met een gebruikte Pirelli SC0. Deze band gaf aan het einde van de kwalificatietraining net te weinig grip waardoor een echt snelle ronde er niet meer in zat. Een vierde positie op de startgrid is zo gek nog niet. Je start dan precies achter de polesitter in dit geval Nelson Rolfes die buiten mededinging mee doet vanwege zijn ONK status.&nbsp;<br /> <br /> Dan is het met zo&rsquo;n start wel handig als de electronica van de BMW S1000 RR zijn werk doet. Deze is uitgerust met launchcontrol wat zoveel betekend als een extra &lsquo;electronische&rsquo; hulp bij het starten. Mervyn vertrouwd er bijna blindelings op maar nu weigert het dienst. De motor is nauwelijks onder controle te houden en de coureurs vliegen hem aan alle kanten voorbij. Na de eerste ronde lijkt de schade beperkt. Hij komt op een zesde positie door met voldoende zicht op een podiumplaats. De rondes die daar op volgen zijn echter beneden Mervyn&rsquo;s nivo. Hij maakt teveel foutjes waardoor zijn rondetijden ver verwijderd blijven van zijn PR. In de vierde ronde is er een valpartij die een rode vlag situatie veroorzaakt. Dat geeft ons de kans om even met Mervyn te &lsquo;overleggen&rsquo;. Een slechte start kan de beste coureur overkomen maar in de rondes daarop mag hij niet zo ver door de ondergrens zakken. Er wordt afgesproken dat hij de launchcontrol niet gebruikt en gewoon &lsquo;ouderwets&rsquo; zelf start. Daarna is het zaak dat hij &lsquo;tussen de oren&rsquo; rustig blijft en vooral niks gaat forceren. Bij het tweede deel van de eerste wedstrijd laat Mervyn zien waarom het zo&rsquo;n fijne gast is om mee te werken. Zijn start is perfect en zijn rondetijden super. Hij zit kort achter kopman Erwin Druijff maar de sprintrace over drie ronden is te kort om echt afstand van de rest te nemen. De resultaten uit deel &eacute;&eacute;n en twee worden bij elkaar opgeteld. Hierdoor komt Mervyn net twee seconden te kort voor de derde plaats.&nbsp;<br /> <br /> Bij Mervyn overheerst vooral de teleurstelling over het eindresultaat. Veel van zijn vrienden, familie en sponsoren zijn naar Assen gekomen om hem aan te moedigen. Juist nu had hij dat grote podium van het TT circuit willen beklimmen. Gelukkig is er vandaag een tweede kans voor hem.&nbsp;<br /> <div><br /> </div>

Ook deze tweede wedstrijd start Mervyn &lsquo;handmatig&rsquo; en wederom komt hij goed van de plek. Al snel schuift hij door naar een derde plaats en geeft deze niet meer uit handen. Er is een klein gaatje ontstaan richting de twee koplopers. Voor Mervyn zijn de negen ronden net te kort om de aansluiting te vinden en zich te mengen in het gevecht voor de overwinning. Maar met een mooie derde plek in de laatste wedstrijd is het een prima afsluiting van het seizoen. Ten overstaan van alle aanwezigen mag hij alsnog het grote podium beklimmen en het champagne gevecht aangaan. Na de wedstrijd is het nog gezellig in de pitbox.&nbsp;<br /> <br /> Alles bij elkaar is het best een raar seizoen geweest waarin vooraf al duidelijk was dat Mervyn maar een beperkt aantal wedstrijden zou kunnen rijden vanwege zijn studie. Van de in totaal elf wedstrijden heeft Mervyn er slechts zes gereden. Hierin behaalde hij twee keer de volle winst en &eacute;&eacute;n keer een derde plek. Twee keer eindigde hij op een vierde plek en &eacute;&eacute;n keer in de grindbak. De &lsquo;wat als&rsquo; vraag stellen heeft geen enkele zin. Het is vooral knap dat hij met heel weinig rijtijd toch nog een zesde plek in het eindklassement haalt. Met slechts &eacute;&eacute;n punt verschil met de nummer vijf. Zijn PR heeft hij, ten opzichte van vorig seizoen, met een dikke twee seconden verbeterd.&nbsp;<br /> <br /> Nu is het weer de tijd om de koppen bij elkaar te steken voor volgend seizoen. Zodra daar meer over bekend is hoort u het van ons. Graag willen we Arjan van Hooren van harte feliciteren met zijn kampioenschap in het NK Supercup 1000, het is hem van harte gegund. Daarnaast willen we iedereen bedanken die Mervyn en het team dit seizoen geholpen hebben op welke manier dan ook. Hopelijk kunnen we volgend seizoen ook weer rekenen op zoveel steun…

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago