Categories: Teams

Teams: Moeizaam WK-weekend voor team Streuer tijdens finalerace Le Mans

Afgelopen weekend stond voor team Streuer de finalerace voor de WK-zijspannen op het programma. De 8e ronde, en tevens de laatste ronde voor het WK, werd verreden op het Franse Bugatti circuit, nabij Le Mans. Wij waren ingedeeld in het bijprogramma van de 24 uurs race voor motoren, aan publiek dus geen gebrek. Het Bugatti circuit liggen Bennie en Geert goed en we keken dan ook vol vertrouwen uit naar deze finalerace.

Natuurlijk stond er nog het een ene ander op het spel, want we maakten nog steeds kans op de 3e plaats in de eindstand. Om dit te bewerkstelligen zou er afgerekend moeten worden met het Duits &ndash; Oostenrijks team van G&uuml;rck en Wechselberger. We zouden minimaal 6 punten meer moeten scoren dan team G&uuml;rck. Het zou geen makkelijke opgave worden, dat was vooraf al bekend. <br /> Er waren een paar sterke teams aangemeld met een wildcard, zoals de onttroonde wereldkampioen P&auml;iv&auml;rinta en de Franse thuisrijder Delannoy. Aangezien het onderlinge puntenverschil voor de eerste plaatsen groter is zou ons dit niet ten goede komen. Er zou dit weekend flink gas gegeven moeten worden om de 3e plaats mee naar huis te kunnen nemen. Een moeilijke opgave, maar beslist niet een onmogelijke opgave.<br /> <br /> Op de donderdagmiddag werd er een vrije training verreden en zoals gewoonlijk bouwden Bennie en Geert deze training geleidelijk op. Dit om het circuit weer tot in de kleinste details in het hoofd te krijgen. Dit lukte aardig en aan het eind van deze sessie stonden we op de 6e plaats. Direct achter ons stond team G&uuml;rck die alle zeilen moest bijzetten om ons bij te blijven. De teams van Reeves en Birchall gingen er als vanouds weer direct vol tegenaan en stonden dan ook op de plaatsen 1 en 2. Bennie en Geert waren tevreden over deze vrije training en zagen de kwalificaties vol vertrouwen tegemoet. <br /> <br /> Op de vrijdagmiddag werden 2 kwalificaties gehouden. Voorafgaand aan de eerste kwalificatie werd besloten om als laatste de pitstraat te verlaten. Dit om een vrije baan te hebben, nadat de nieuwe banden waren ingereden. Dat dit een goede tactiek bleek al in de 2e ronde. In deze ronde werd namelijk al de tijd van de vrije training verbeterd. In de 3e ronde werd er een 1.45,2 genoteerd, deze was op dat moment goed voor de 3e plaats. Echter was dit maar van korte duur, want Delannoy kwam ons al vrij snel weer voorbij. Ook de tijd in de 4e ronde was weer iets sneller en je zag dat Bennie en Geert goed in hun ritme zaten. De sectortijden van de volgende ronden waren weer sneller, echter werd in deze ronde de kwalificatie middels de rode vlag stilgelegd. Het Finse team van Makkula was stevig gecrasht waarna de passagier medische assistentie nodig had. Na een korte onderbreking ging het ligt weer op groen. In de resterende tijd werd de eerder neergezette tijd echter niet meer verbeterd. Dit deed de Fin P&auml;iv&auml;rinta wel en zodoende sloten we deze eerste kwalificatie af met een 5e tijd. Onze grootste concurrent G&uuml;rck zat bijna 3 seconden achter ons op de 9e plaats. Enige spanning bij hem was al merkbaar. <br /> <br /> We hoopten nog iets te kunnen goedmaken met de teams voor ons. Dit zou dan moeten gebeuren in de tweede en beslissende kwalificatie die later deze middag plaatsvond. Ook nu besloot Bennie om weer als laatste uit de pitstraat te vertrekken om zo een vrije baan te cre&euml;ren. Deze tactiek werkte wederom, maar de neergezette tijd in de eerste kwalificatie werd niet meer verbeterd. Met nog 10 minuten op de klok stuurde Bennie het span de pitstraat in voor een nieuwe achterband. Nadat deze&nbsp; gemonteerd was werd er direct weer vertrokken om de tijd te verbeteren. Dit lukte echter niet en zo zouden wij vanaf de 5e plaats mogen vertrekken tijdens de race. Met deze plaats op de 2e rij waren wij gematigd tevreden. G&uuml;rck had zijn tijd iets weten te verbeteren, maar was nog steeds 2 seconden langzamer dan ons.

Voor de race werd de tactiek bepaald. We wilden proberen om direct aan te sluiten bij de teams van Birchall en Reeves. Middels deze tactiek zou G&uuml;rck gedwongen worden tot een gevecht met teams als Le bail, Rutz en Roscher. Helaas was het team van Makkula, door hun crash, niet van de partij. Dit team geeft meestal ook de nodige druk op de Duitser.<br /> Een ding was duidelijk een goede start was belangrijk. Na het doven van het startlicht sloten we direct aan bij Reeves, Birchall, P&auml;iv&auml;rinta en Delannoy. Met 5 spannen stoven we richting de eerste bocht, maar toen ging het echter mis. Een blokkerend voorwiel zorgde ervoor dat team Streuer rechtdoor schoot en hierdoor de eerste bocht miste. Op het moment dat we de baan weer opkwamen lagen we op de laatste plaats. Dat was een flinke tegenvaller. <br /> <br /> Bennie en Geert kwamen echter na de eerste ronde alweer door als 12e en zetten direct de achtervolging in op de voorliggende teams. Na 2 ronden zaten ze alweer in het achterwiel van team Rutz, die de 8e plaats in handen had. Er ontstond een mooie groep die streed om de 5e plaats. Deze strijd ging tussen de teams van Le Bail, G&uuml;rck, Roscher, Rutz en Streuer. Deze groep vocht een mooie strijd uit waarbij diverse keren van positie werd gewisseld. In de 11e ronde was team Streuer opgeklommen naar de 6e plaats, maar de onderlinge verschillen in de groep waren nog steeds zeer gering. <br /> <br /> Het lukte team Streuer niet om weg te rijden uit deze groep. Bennie besloot hierna om de tactiek te veranderen. Hij ging direct achter G&uuml;rck rijden om zo te proberen de Duitser tot een fout te dwingen. Fouten maakte hij dan ook veel, maar niet die ene waarop gehoopt werd. Door dit spelletje met G&uuml;rck was de snelheid er bij beide teams flink uitgegaan. De rondetijden vlogen de laatste ronden dan ook omhoog. Dit had tot gevolg dat zelfs de Fransman Moreau ons nog voorbij kwam. <br /> Bennie en Geert finishten uiteindelijk, na een race van 18 ronden, op een 9e plaats. Direct achter G&uuml;rck die hiermee zijn 3e plaats in de eindstand veilig stelde. <br /> <br /> We konden dan ook spreken van enigszins een teleurstellende race die niet gebracht heeft waarop we gehoopt hadden. Na afloop van de race was het humeur binnen team Streuer dan ook verre van ideaal. <br /> <br /> Dit veranderde echter tijdens het terugblikken van het afgelopen seizoen. We hadden ons als doel gesteld om bij de top 5 te eindigen in de WK-eindstand en dat is met de 4e plaats goed gelukt. Tevens hoopten wij om geregeld een race af te sluiten met een top 5 notering. Dit jaar hebben wij zelfs 3 keer op het podium gestaan, deze doelstelling is dus ook gelukt.<br /> Natuurlijk had het gehele team gehoopt op de felbegeerde 3e plaats in de eindstand, maar dat mocht niet zo zijn. De doelen die wij in het begin van het seizoen ons opgelegd hebben, hebben we behaald en daar zijn we dan ook trots op. We kunnen terugkijken op een goed WK-seizoen.<br /> <br /> Team Streuer zal op 11 en 12 oktober nog aan de start verschijnen tijdens de laatste race voor het ONK op het TT circuit van Assen. Hierna zal seizoen 2014 voor team Streuer eindigen.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago