Vandaag mochten de rijders kennis maken met het snelle Monza circuit. Nadat zowel Roy als Tristan een vrije training hadden gereden kon de eerste balans opgemaakt worden. Wat al verwacht was, was een strijd tegen de snellere machines. In de middag reden beide rijders een kwalificatietraining en dat leverde Tristan een voorlopige 28e startplek op en Roy mag plaats nemen op een voorlopige 22e plaats.
Roy sloot de dag af met een 22e tijd, zelf had hij op meer gehoopt maar na de eerste training bleek al dat het een moeilijke strijd zou worden om in de punten te kunnen rijden. De Honda Fireblade is niet opgewassen tegen de snelle DucatiÕs, KawasakiÕs en BMWÕs. Met een gemiddelde snelheid van rond de 200 km/h geeft het al aan dat topsnelheid op dit circuit enorm belangrijk is. Ondanks een vrijwel onbegonnen strijd heeft Roy laten zien ook hier snel te zijn en het verschil viel dan ook vooral op de lange rechte stukken. Vergeleken met zijn vorige race hier op Monza is hij nu al 4 seconden sneller. Voor morgen heeft Roy nog een vrije training op het programma en een kwalificatie. Hierin zal hij proberen om nog wat meer topsnelheid te vinden om het gat naar de punten te dichten.<br /> <br /> Tristan kende een hetzelfde probleem maar dan door een andere oorzaak, zijn lichaam speelde hem parten. Doordat hij niet ver genoeg achter zijn ruitje kan klimmen mist hij ruim 15 km/h topsnelheid op de rijders voor hem. Hierdoor mist hij vooral veel tijd op het rechte stuk. Waar de meeste 600cc machines snelheden halen van ronde de 270 km/h blijft de jonge Tristan steken op een ÒlangzamereÓ 250 km/h. Met veel last van zijn heup en benen is hij na de kwalificatie op bezoek geweest bij de Clinica Mobila van Docter Costa. Hier hebben de medici hem behandeld. Hopelijk vind hij morgen wat meer geluk. Tristan wist zich vandaag als een na laatste te kwalificeren op een 28e startplaats.
<blockquote><strong>Teammanager Martin Domburg:</strong> ÒHet was een lastige dag, de prestaties waren goed alleen was er hoop op meer. Maar daar zijn het ook sportmensen voor natuurlijk. We hebben duidelijk moeite om snelheid te vinden. De HondaÕs zijn erg sterk op het gebied van sturen waar dat natuurlijk ten koste gaat van topsnelheid. Desniettemin zijn we zeer tevreden en hebben we goede hoop om morgen nog een paar plekken te winnen. We moeten niet vergeten dat Tristan hier nog niet eerder is geweest en het voor Roy een lange tijd geleden is. Ook hebben de meeste rijders (waarvan merendeels Italiaans! red.) hier veel ervaring. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen.Ó<br /> </blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…