Zoals vorige week gemeld heb ik de nodige grote aanpassingen aan mijn Yamaha Supermono gepleegd in de hoop een eind te maken aan de diens brokkenrijke onbetrouwbare gedrag.
Voor ik afreisde naar de laatste EK Supermono 2010 in Oschersleben werd nog een nieuw motorblok getest voorzien van een eigen speciale drijfstang vormgegeven i.s.m. Carillo en Prox racing. Deze test verliep uitstekend. Het nieuwe blok gaf direct een goede respons en voelde bij opvoeren van de belasting snel maar vooral ook betrouwbaar aan. Ook de latere rondetijden waren niet onverdienstelijk. Heerlijk zoÕn geslaagde test.<br /> <br /> Na terugkomst konden we direct inpakken en afreizen naar Oschersleben voor de laatste tweevoudige Supermono race van 2010. De eerste kwalificatie verliep perfect. Vrij gemakkelijk werd een 3e trainingstijd genoteerd terwijl we de optimale afstelling nog niet gevonden hadden.<br /> <br /> In de 2e kwalificatie training werd er door iedereen een stuk harder gestuurd. Hoewel ik een flink snellere rondetijd reed werd ik in de laatste ronde terug verwezen naar p4. Gelukkig met behoud van een positie op de eerste startrij.<br /> <br /> ZondagÕs werden er twee races vlak na elkaar verreden. Dat betekende niet vallen en de spullen mechanische heel houden. <br /> <br /> Race 1 werd een natte race, met een herstart. Bij beide starts wist ik een kopstart te pakken maar weglopen van het veld zat er zeker niet in. Oud British Supersport kampioen Mike Edwards nam vrij snel de leiding van me over maar kwam een ronde later hard ten val. Daarna nam de Italiaan Valter Bartolini de leiding over en lange tijd kon ik prima volgen. Daar ik nog nooit een race in de regen gereden had met een 720 cc supermono liet ik een gaatje vallen dat ik later niet meer dicht kon rijden. <br /> Een720 cc een cil. Supermono is bij het aanremmen heel wat anders dan mijn 250cc 2t. Een 250 gilt vrolijk door zonder remeffect vanwege de motor. Dat is in de regen met een supermono andere koek. Zo gauw je denkt aan van het gas af gaan en terug te schakelen begint de achterkant indrukwekkend te glijden als bij een Supermotard. Daarin moet je vertrouwen opbouwen zeker als je het plan hebt twee races met dezelfde machine te starten. In de laatste twee ronden toonde de altijd glimlachende Amsterdammer Lex van Dijk in zijn opmars na een slechte start nog interesse voor mijn tweede plaats maar hij redde het niet . De derde plaats voor Lex, proficiat !<br /> <br />
Hoofd monteur Patrick Hakbeil stelde de fiets prima gereed voor de 2e race vanwege revanche op Bartolini. Zonder druk op de ketel waren alles of niets pogingen niet langer uitgesloten. Direct bij de start pakte ik de leiding, maar weer niet van lange duur . In de 3e ronde nam Bartolini de leiding over maar ik kon niet alleen volgen ik pakte hem gewoon terug, zo die revanche op Bartolini was vast binnen.<br /> De Italiaan ging verbluffend vroeg op het gas met zijn fabrieks TM maar mijn Yamaha had net wat meer topsnelheid waardoor ik toch goed kon volgen en de kunst afkijken. Inmiddels waren we al 22 sec weggelopen van de 3e man dus dat zat goed. In de laatste 2 rondes kregen we erg last van achterblijvers. Zowel Bartolini als ik pakten daar soms voordeel mee maar in de laatste ronde had ik net even dat beetje voordeel meer dan Bartolini en kon ik de koppositie overnemen, de tweede revanche. Bij het ingaan van de laatste bocht voor start finish besloot ik het maar zo te houden en stuurde zeer scherp in. De kleine Italiaan gaf zich verslagen en kwam niet meer terug. In de verte zag ik mijn monteur Patrick Hakbijl bijna over de pit muur tuimelen, de winst was binnen É.Loon naar werk, de laatste race , de eerste plaats. De Fransman Jocelyn Henry werd knap 3e . Lex van Dijk pakte de 4e plaats. Door het behalen van de 2e en 1e plaats ben ik in de EK Supermono als 2e geëindigd in het kampioenschap van 2010, achter de nieuwe kampioen uit Duitsland Stefan, de Nederlander Sjoerd van Buiten word 3e in het EK eindklassement.<br /> <br /> Dit geweldige resultaat draag ik graag op aan de personen en bedrijven die het mede mogelijk maakten. Mijn bijzondere dank gaat uit naar:<br /> Wiseco/JE racing pistons/Prox racing parts/Carillo <br /> Shark helmets France/DC- Afam<br /> PSH Holland<br /> Lichtmacht <br /> Mikcin verhuur<br /> Tovami Ruud Frederiks dynojet b.v<br /> Patrick Hakbeil<br /> GP ÐLikbox- racing<br /> Gilex motoren Amsterdam<br /> MVS Race Engineering<br /> <br /> Mogelijk gaan we dit jaar nog testen met de mono, vanwege verdere ontwikkeling van het Yamaha blok . Einde van dit jaar zal gesproken worden over de plannen voor 2011. Ik houd u op de hoogte.