Op 14 en 15 Juli hadden wij de voorlaatste 250 cc race van het ONK op het TT circuit van Assen. De plannen waren super. Nu de voorvork z’n werk deed en al aardig wat kilometertjes met de TT en de EK in Most waren afgelegd leek niets een leuk resultaat in de weg te staan. Leuk is dan om de kwalificatietijd van 1,46,95 alsnog te halen met deze machine. Helaas pindakaas. In beide kwalificatie trainingen helaas weer mechanische pech, waardoor ik maar enkele rondes gereden heb waarbij ik niet verder kwam dan de 2e startrij op positie 7. Gekluns doet mij geen goed.
Na urenlang geschroef hadden de monteurs het lek boven. Een cilinderkopje was aan z’n tax. Waarom zo’n trouwe component nu net de geest moet geven, is niet om mij te pesten, dat is gewoon vermoeiing. Een scheur die zachjes doorgaat telkens met de warm/koud cyclus en dan als het ware daarbij de klappen telt. Dat gaat dus langzaam. Vergelijk het maar met een lekker zachtgekookt eitje effe kwartiertje niet opgelet…. Ja groen dus, maar dat zie je pas als je het kopje snelt. Maar goed gevonden, gewisseld en als vergif. In de warm up kon ik als vanouds gewoon gas geven en uw stomme verbazing en mijn dikke vreugde reed ik zomaar harder dan met de kwalificatie van de TT , 2e in de warm up lijst achter Hans Smees……… Toch een leuk signaal naar de concurrentie maar m’n plan als aangegeven reikte verder.
De KNMV had in eerste instantie een duplo race met de 125 in gedachten vanwege de circuitbenutting. Zij meenden echter het maximaal toe te laten aantal rijders ondanks gespreide start op 42 te moeten blijven begrenzen zodat een aantal rijders zouden moeten afvallen. De beoordeling van circuit veiligheid als dom getal zonder meer is ergerlijk. In Hengelo 42 op Assen 42, Superbike 42, CRT Cup 42 gestaffelde start 42. Het doet denken aan het simplistisch verbond, de expertise druipt eraf ! Gelet op de afvallers werd geklaagd en de zaak alsnog gesplitst. Dat kost dan weer geld. We zwemmen niet in eigen vijver maar in eigen fuik. Dat het trouwens helemaal niet goed gaat met 125 cc en 250 cc is geen unicum. Vanwege aantallen rijders en kosten .zijn ook supersport en supersstock 600 samengevoegd, ook zo’n droeve mix. Kwaliteitsbederf zal de oplossing niet brengen.
De race
Eigenlijk een regelrecht drama. Echter als je van drama houdt een prima stuk. Bij de start laat ik de motor vollopen en vertrek als een opgevoerde Puch maxi. In plaats van de gebruikelijke positie winst, ja ik ben best trots op mijn flitsende starts, reed men me om de oren of zo u wilt werd ik om de oren gereden. Dat is heel slecht voor mijn gemoedstoestand. Terwijl ik win aan overzicht dat ik kreeg over het rijdersveld bleek ik niet in staat daar ook maar een moment van te genieten. Gelukkig was het een beetje aan ’t miezeren waardoor de dadendrang van de concurrentie op hun slicks bescheiden was. Ik passeerde een stel minder vlijtige collegae reeds voor de Ruskenshoek domweg op hartslag en adrenaline en kwam na de eerste ronde als 9-e door vast besloten de opmars door te zetten. Mijn doel was duidelijk: glad of niet glad ik moest naar voren rijden.
Daarbij kreeg ik diverse voordelen. Teneerste de miezer zette niet alleen niet door maar hield ermee op. Met hier en daar een zwiepje ging het tempo omhoog. Ten tweede er zaten hazen in mijn gezichtsveld. Daar gaat magnetische werking vanuit. Ten derde sommigen elimineren elkaar waardoor je moeiteloos aan positie wint. Voor de goede orde ik wist dus totaal niet in welke positie ik zat en voor begrijpen van pit-informatie had ik even geen tijd…… dat is trouwens wel jammer, sorry jongens maar ik ben een redelijke ego-tripper ha ha ha!
In m’n viezier zag ik Randy Gevers en Ronald Beitler. Ik weet nog dat ik dacht dat ik niet de enige prutser was, die lagen vast op de zesde of zevende positie met Hans Smees , Jan Roelofs en wat mazzelaars daar vet voor. Dat Randy Gevers gelet op de kampioens kansen een finish zeer op prijs stelde kon ik me daarbij voorstellen want Beitler liet hem gewoon staan en ik fietste het gaatje betrekkelijk gemakkelijk dicht. Gevers reed zeker niet optimaal maar zijn fiets is niets mis mee.
Bij ingaan van de laatste ronde zag Jan Geenen en Joost wel meer over de pitmuur hangen dan normaal met het pitbord maar ik dacht : Ach Jan z’n bril zal wel op de grondgevallen zijn ha ha ha. Tja ik zat puur gevangen in m’n eigen waan. Ze probeerden me duidelijk te maken dat ik derde kon worden maar dat pikte ik totaal niet op.
In het bochtige gedeelte probeerde ik Gevers op de gebruikelijke wijze te verslaan maar hoek uit moest ik uiteraard toe geven. Dat heeft dus geen zin. In de Ramshoek zette ik hem aan de binnenzij ertussen en ervoor maar zag geen kans daar voordeel uit te halen. Gevers koos de kortste route door de Geert Timmer en hield het gat dicht, kon iets eerder op het gas en pakte moeiteloos de 3e plaats.….Wat als 3e ?? Dit was het gevecht om de derde plaats !!!!!!! Dom dat ik de info van pitbord niet beter tot me had laten doordringen. Nu is duidelijk waarom de monteurs bijna op de baan stonden te zwaaien met dat bord, en waarom er sprake is van een team, ik zal zelf nodig aan de bril moeten ! Het had misschien een een G.I.O.W. situatie kunnen worden, dat staat voor Grindbak in of winnen ! maar dat is het ook niet. Wel had ik een volle ronde de tijd om een net tactisch plan ten uitvoer te leggen want Randy was dit maal te pakken. Jongens, sorry, mijn fout.
Toch was het een mooi gevecht met Randy en we hebben snellere tijden Assen gereden dan ooit tevoren. Slechts Hans Smees was sneller. Was de tijd voldoende snel voor TT kwalificatie ? Nee dat niet maar dat had bij een minder enerverend verloop van dit weekend zeker gelukt. Daarmee was deze wedstrijd een der leerzaamste van het seizoen. De fiets ? Nee, niets op aan te merken, jongens bedankt ! Samenvattend met deze 4e plaats staan we nog steeds 2e in het ONK.
Randy Gevers had aan zijn 3e plaats voldoende om de titel Nederlandskampioen 250cc 2007 binnen te halen., Randy van harte gefeliciteerd !
De winnaar van de 250 was Hans Smees de kampioen van 2006. Hans gaat de laatste race van het seizoen onze grootste bedreiging worden. Want hij heeft nog goed zicht op de 2e plaats in het kampioensschap ten koste van ons……Jammer Hans jij koos EK dus zal ik mijn gloeiende best doen om dat niet te laten gebeuren, gas…gas…gas !
Weer een geweldig weekend, de eerstvolgende race en tevens laatste race voor het ONK is de Race of the Champions , inderdaad op Assen. Als u goed gelezen heeft kent u onze doelstelling, rond het gerust naar beneden af, 1,46
Groet,
Mike Velthuijzen # 111
Coureur MRTT Hugen Racing
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…