Het voorbije weekend stond er een speciale afspraak op de kalender genoteerd bij het Team Van Zon-Remeha-BMW met rijders Erwan Nigon uit Frankrijk en Markus Reiterberger uit Duitsland, maar evengoed bij het Team Van Zon-alpha Technik-BMW powered by Herpigny met rijders Arie Vos uit Nederland en Bastien Mackels uit Belgi.
Voor het eerst in de SUPERBIKE*IDM geschiedenis zakte het kampioenschap af naar het Belgische Zolder, waar Teamchef Werner Daemen voor de tweede manche van dit seizoen aantrad voor eigen, Belgisch publiek.<br /> <br /> <p><strong>Reiterberger wint, Nigon puntenloos</strong><br /> De startposities in de Superbike- en Superstock-klasse werden reeds bij de eerste tijdstraining op zaterdag verdeeld. Er werd regen voorspeld en dat bleek perfect te kloppen. Markus Reiterberger legde er vanaf de eerste ronde de pees op en toen de regen halfweg de sessie naar beneden kwam, stond de Beier op de tweede plaats. Zijn teamgenoot Erwan Nigon was aan een snelle ronde bezig toen een tragere deelnemer hem in de weg zat op de vrij smalle baan van Zolder. De tweede helft van de training zat Nigon uit in de pitbox. De regendruppels verhinderden hem ervan om zijn zevende tijd nog te verbeteren. </p> <p> Ook voor de eerste race op zondag dienden de regenbanden uit de bandenwarmers gehaald te worden voor de SUPERBIKE*IDM rijders. Markus Reiterberger was een beetje onzeker over de omstandigheden, daar hij nog nauwelijks met de BMW S 1000 RR en de Pirelli-banden in de regen had gereden. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Na de start stond ik er zelf van versteld hoe goed ik vertrokken was,” beschrijft hij. “Maar in de eerste chicane had ik minder vertrouwen dan de andere rijders. Ze passeerden me langs alle kanten. Aan het eind finishte ik als zesde. Daarmee zit m’n regendoop er alvast op. Maar ik ben toch teleurgesteld, omdat ik op een droge baan zeker kans maakte op het podium.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Zo gezegd, zo gedaan. De 19-jarige Duitser maakte een erg mooie start in de tweede reeks, ging meteen naar de leiding en stond die ook niet meer af. Gedurende 15 ronden hield hij z’n tegenstanders mooi achter zich en scoorde zo z’n eerste zege in pas z’n vierde IDM Superbike wedstrijd. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik had vooraf wel eens aan winnen gedacht,” verklaarde hij achteraf. “Maar nu heb ik het ook echt gedaan. Het was een zware race en om als leider het tempo te bepalen. Ik was in de eerste twee ronden nog een beetje voorzichtig, omdat het voor de race opnieuw wat gedruppeld had. Maar toen dacht ik maar alles of niks te proberen. Slechts één keer heb ik in m’n linker ooghoek iemand langszij zien komen en bij het aanremmen van de chicane hoorde ik een motor vlak achter me. Dat was Gareth Jones. Het droge weer heeft me natuurlijk in de kaart gespeeld. Ik kan het nog steeds niet geloven.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Na twee podiumplaatsen tijdens de eerste races van dit seizoen 2013, zag het er in de regen van de eerste race lang goed uit voor Erwan Nigon. Hij was de snelste man op de baan in deze moeilijke omstandigheden. Ronde na ronde haalde hij andere rijders in en in de 7de ronde kon hij de kop nemen. Hij wist zelfs z’n naaste tegenstander, de Australiër Damian Cudlin op enige afstand zetten. Maar toen was het over voor Nigon. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“In de eerste linker na start-finish kreeg hij een highsider,” sprak Teamchef Werner Daemen. “Volgens de telemetrie reed hij zo goed als identiek als de ronden ervoor, maar toch viel hij. Dat hoort bij de sport.” Maar de tweede race bracht weinig soelaas voor de Fransman en z’n team. Terwijl hij op een derde stek rondreed, crashte hij in de laatste ronde opnieuw, waardoor hij zonder punten Zolder verliet.</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p><strong>Belgisch volkslied in Zolder</strong><br /> Bastien Mackels, nieuwkomer in het IDM Superstock kampioenschap bij het Team Van Zon-alpha Technik-BMW powered by Herpigny, wilde schitteren tijdens zijn thuisrace en leverde een puike prestatie af tijdens de kwalificaties. Op z’n Superstock motor, die veel dichter aanleunt bij de standaard BMW S 1000 RR dan de Superbikes, klokte hij een vijfde tijd algemeen af tijdens de droge training. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Uiteraard ken ik deze baan goed, “ gaf hij toe. “Maar ik wist vooraf niet hoe snel de toppers hier zouden rijden. Dat maakte me nerveus. Mijn vrienden en familie zijn hier ook, dus ik probeer het hoofd koel te houden.”Toch maakte hij het zichzelf moeilijk voor aanvang van de eerste race. “Ik liet nogmaals de afstelling veranderen en kwam daardoor te laat aan de start, waardoor ik achteraan diende te starten.” Maar wat Bastien daarna uit z’n hoed toverde was ronduit schitterend. Reeds na één ronde reed hij op de elfde plaats en bij de finish kwam hij door als vijfde algemeen. De Superstock klasse won hij dus met sprekend gemak. “Het is fantastisch om hier in eigen land het Belgisch volkslied te horen,” verheugde Teamchef Werner Daemen zich. “Bastien komt uit de Belgische wegracerij en heeft nul ervaring op dit niveau. Maar hij is gewoon een ontzettend goede rijder.”</p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Voor de tweede race kon Mackels wel vanaf z’n vijfde plaats starten en toonde dat hij ook op een droge baan meer dan z’n mannetje kon staan. Met een tweede zege vierde hij niet enkel de dubbel voor eigen publiek, hij nam ook resoluut de leiding in het kampioenschap. “Bij de start moet ik ingeslapen zijn, want ik kwam slecht weg,” sprak hij. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het gevoel zat niet helemaal goed en ik heb me echt voorbij een aantal rijders moeten knokken. Maar eens ik in het wiel van Freddy Foray kon postvatten, heb ik met het kampioenschap in het achterhoofd geen risico’s meer genomen en heb ik tot het eind gecontroleerd.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Zijn teamgenoot Arie Vos kon zich de baan van Zolder nog vaag herinneren. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het moet van 2003 geleden zijn dat ik hier gereden heb en dat was dan nog met mijn 250cc machine. Ik heb hier dus weinig race-ervaring.” De Nederlander diende de race vanaf een 15de plaats aan te vangen. “Op vrijdag kende ik een paar probleempjes met de motor,” sprak hij. “Zaterdag diende ik daarom de reservemotor te gebruiken.” </p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Niettemin leverde Vos in de eerste race een erg puike prestatie af door als vierde te finishen. Meteen bij de start kon de Nederlander een paar plaatsen goedmaken. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Er was erg weinig grip op de natte baan,” verklaarde hij achteraf. “Maar dat was uiteraard voor iedereen zo. Ik vond vrij snel een goed tempo. Ik naderde op de leiders, maar toen stapte het achterwiel een paar keer stevig opzij en koos ik voor zekerheid.” In de tweede race finishte Vos met een zesde plaats opnieuw stevig in de top-10. “M’n team heeft het uitstekend gedaan,” sprak hij vol lof. “M’n jongens en ook Bastien hebben me enorm geholpen. Op vrijdagavond hebben we via de data nog een betere afstelling gevonden en Bastien heeft me daarbij nog verder ondersteund. In de training liep het niet zo goed, maar het is uiteindelijk de race die telt en daar klopte het plaatje wel.”</p> </blockquote>