Een spannende dag voor Domburg Racing en de 18 jarige Tristan Lentink. Vandaag maakte hij zijn debuut in de EK Superstock tijdens een 12 ronden lange race op het TT circuit van Assen. Een ware thriller die hij als 17e mocht starten.
De race werd er één met een Nederlands tintje. Michael van de Mark van het Ten Kate Junior Team wist de race te winnen in een spannend gevecht. Tristan Maakte zijn eigen overwinning door 12 rondes lang te knokken voor de punten en uiteindelijk met een 14e plaats zijn eerste twee EK punten te scoren.<br /> <br /> Voor het zover was moest Tristan zich nog kwalificeren, dat deed hij op een 17e positie. De kwalificatie ging niet geheel zoals hij had gehoopt. Zijn banden waren versleten en zijn lichaam werkte niet helemaal mee. Toch startte Tristan met goede moed aan de eerste race in de EK Superstock 600. Met een goede start wist hij zich meteen de punten in te rijden en bevond hij zich in een groepje van 4 rijders om de 12e plek. Terwijl hij dit gevecht aan ging ontspon er zich aan de kop een ware thriller tussen Michael van de Mark, Jed Metcher en Lanusse. Elke ronde weer werden de stuivers gewisseld en met een staande ovatie van het vele publiek greep Michael naar de overwinning. Een verdiende overwinning waarmee Michael de tweede Nederlander is die na Roy een EK 600 race wist te winnen. Achter de kopgroep bleef de spannend bij Tristan, een van de drie tegenstanders ging onderuit en terwijl Tristan duelleerde om de 12e positie. Toen zijn lichaam vermoeid werd kon hij dit niet vasthouden en pakte hij de 14e plek op de finish. Een kleine overwinning die twee EK punten op hebben geleverd. Nog belangrijker is dat hij gedurende de twaalf rondes constante rondetijden wist te rijden rond zijn kwalificatietijd.
<blockquote>Een trotse Tristan:<br /> ÒHet eerste EK weekend. Spannend vond ik het allemaal de hele sfeer binnen de EK is compleet anders dan bij een ONK. Ik had een doel voor dit weekend met mijn tijden dit was een 1,44,9. De eerste kwalificatie ging het goed ik zat lekker in mijn vel en de Honda stuurde prima. Al snel zag ik een goede tijd op mijn pitbord staan en besloot dat het zo goed was en ik kwam binnen met een 1.43,8 dus ruim onder mijn doelstelling. De 2e kwalificatie ging moeilijk, de banden waren niet fris meer en mijn lichaam ook niet en verbeterde mijn tijd dus ook niet. De wedstrijd, hier heb ik hard voor geknokt, dit was het moment,de start was goed en zat gelijk goed in een groepje van 3 man, hier kon ik goed volgen en inhalen de hele wedstrijd lang was het een gevecht. Mijn lichaam liet me in de laatste paar ronden in de steek nog harder trainen dus al met al een prima weekend met het team en de monteurs verliep alles perfect op naar Monza.Ó<br /> </blockquote>Maar niet alleen Tristan heeft vandaag zijn kunsten laten zien. Morgen is het tijd voor de klapstuk van het EK, de FIM Superstock 1000. Hierin wist Roy zich gisteren op een 6e positie te kwalificeren met 0,6 seconde van de pole in een tijd van 1.40.1. Zijn doelen waren duidelijk vandaag, met een vrije training en de tweede kwalificatie voor de boeg. Vanochtend in de vroege kou probeerde Roy nog wat settings uit op zijn Honda Fireblade, zijn doel was om de eerste startrij te kwalificeren en hiervoor moest hij een 1.39 rijden. <br /> <br /> Net voor de race van Tristan was het de tijd voor Roy om te kwalificeren voor de race van morgen. Hij begon met een paar rondes inrijden en al snel zat hij op snelheid. Na het steken van een nieuwe achterband gingen de tijden rap naar beneden en al snel haalde hij zijn beoogde 1.39. Roy gaf nog een paar pogingen om aan te zetten met de eerste startrij binnen een paar honderdste van seconde. Helaas lukte het Roy net niet en mag hij zich morgen plaatsen op een vijfde startplaats. Een goed uitgangspunt voor Roy die dit absoluut niet had verwacht. Had hij zijn hoop gezet om in de top 10 te komen, geeft dit hem toch een beetje hoop op meer. Morgen is de wedstrijd en dan worden de kaarten geschut en de punten verdeeld. Een ding staat al vast, Roy heeft laten zien bij de top te horen.<br />