Home Teams Teams: Kervin Bos laat zich zien tijdens WSS race!

Teams: Kervin Bos laat zich zien tijdens WSS race!

0

Loon naar werken is een volkomen normale Nederlandse uitdrukking. Helaas wordt deze uitdrukking nog al eens gelogenstraft en dat was afgelopen weekend ook het geval voor Kervin Bos.

De racedag begon voor het van der Heijden motors Racingteam met de warm-up training waarin Kervin zijn tijd van de kwalificatie alweer snel nagenoeg wist te evenaren. Het leverde de Wilnissenar wederom een top 15 positie op.<br /> <br /> Rond de klok van half twee gingen de rode startlichten aan en werd de Yamaha door Kervin op toeren gebracht voor de start. Diezelfde lichten gingen voor Kervin echter net een fractie te laat uit waardoor er al snel op de monitoren het bericht verscheen dat startnummer 57 een ride-trough penalty kreeg wegens een jumpstart. Kervin reed op dat moment op een fantastische 14e positie met achter hem al een gat van een paar seconden. Balend kwam Kervin aan het einde van ronde vier door de pitsstraat gereden om achteraan het veld weer te mogen aansluiten.<br /> <br /> Op datzelfde moment werd de race echter ook stilgelegd vanwege een serieuze crash aan de kop van het veld. Eén en ander resulteerde in een nieuwe startprocedure met als startvolgorde de posities in de wedstrijd op het moment van afvlaggen. Voor Kervin enerzijds balen omdat het betekende dat hij bij de herstart op de laatste plaats kwam te staan maar ook een klein voordeeltje omdat het nu alsnog mogelijk was om met een goede start de aansluiting te vinden bij de mannen die knokken om de punten.<br /> <blockquote>ÒBalen van die jumpstart maar ik ga direct gewoon knallen in de openingsronde. Ik weet zeker dat de snelheid er is om hier in de punten te rijden,Ó aldus een optimistische Kervin tijdens het wachten op herstart.<br /> </blockquote>De gewenste aansluiting bij de herstart werd ook gevonden en vooral de manier waarop was indrukwekkend. Kervin vertrok als 29e maar bij de eerste doorkomst zagen we de oranje Yamaha al op een prachtige 16e plaats. Weer een ronde later was die positie ingeruild voor een 14e. Helaas voor Kervin gingen er achter hem twee coureurs onderuit op start-finish en dat betekende voor de tweede keer een rode vlag. Opnieuw werd er een herstart aangekondigd waarbij de startposities werden gehanteerd van de eerste herstart. Kervin moest dus opnieuw achteraan vertrekken en dat leverde enige boze blikken op richting wedstrijdleiding bij de technische staf van het van der Heijden team.<br /> <blockquote>Kervin bleef er zelf echter uiterst kalm onder en met een ÒWat ik net heb gedaan in de eerste ronde doen we direct gewoon weer dus geen zorgen,Ó werd de zaak voor kennisgeving aangenomen.<br /> </blockquote>Wachtend op de tweede herstart ontstond er in de pitsstraat enige verwarring over de lengte van de nieuwe race en dat zou later nog gevolgen hebben.

Om 14.50 uur gingen de rode lichten voor de derde keer uit en circa één en driekwart minuut later bleek het onmogelijke gewoon weer waar te zijn. De oranje van der Heijden Yamaha werd wederom keurig als 16e door de GT bocht gestuurd. In de tweede ronde ging het nu echter mis voor Kervin. De voor hem rijdende Tsjech Jezek ging onderuit en Kervin kon rijder en machine alleen ontwijken door de grintbak in te sturen waar ÒBossieÓ ook nog even omviel. De motor werd snel opgeraapt en weer op het asfalt gebracht maar uiteraard was toen het hele veld al lang uit het zicht. Kervin reed vervolgens eenzaam zijn rondjes en wist twee ronden voor het einde zowaar de laatste man van het veld nog te achterhalen en te passeren. Bij het ingaan van de laatste ronde, rijdend op de 18 plaats, was het echter over omdat de Yamaha door brandstofgebrek er de brui aan gaf. Onder luid applaus van een volle hoofdtribune liep een balende Kervin naar de pitsstraat.<br /> <br /> Door de verwarring in de pitsstraat over de lengte van de nieuwe race was het team uitgegaan van de daar genoemde 14 ronden. Op de startgrid bleek dat de race toch over 16 ronden zou gaan maar helaas is bijtanken aldaar verboden.<br /> <blockquote>ÒHoewel we een door Swen Ahnendorp perfect getuned speciaal blok ter beschikking hadden kwamen we op de echte WK-motoren nog al wat tekort qua vermogen. Je probeert dan zo licht mogelijk weg te gaan om zo nog een beetje extra te kunnen compenseren. Voor de herstart werd ons gezegd dat de nieuwe race zou gaan over 14 ronden en daarvoor hadden we genoeg benzine bij. Op de grid zagen we echter dat het toch een race over 16 ronden zou worden. Bijtanken is dan echter niet meer toegestaan waardoor we wisten dat het krap zou worden,Ó aldus een zichtbaar teleurgestelde Gerard Rike na afloop.<br /> </blockquote>Een half uurtje na de race was er bij Kervin nog steeds de teleurstelling omdat het vooraf gestelde doel van een top 15 positie niet was gehaald terwijl dat er dik en dik inzat. Echter was er ook een goed gevoel over de manier waarop de Wilnissenaar zich had laten gelden tussen de wereldelite. Met opgeheven hoofd deed ÒBossieÓ steeds opnieuw zijn verhaal naar de media die hem zonder uitzondering complimenteerden met zijn sterke optreden.<br /> <blockquote>Kervin vertelde na afloop het volgende over de race:<br /> ÒDoodzonde, ik ben er echt ziek van. Het ging zo goed. De Yamaha was perfect en ik had echt in de top tien kunnen finishen, zeker gezien het uitvallen van een aantal toppers. Bij de herstart heb ik in de openingsronde twee keer alles of niets gereden om de aansluiting bij top 15 te kunnen pakken. In de trainingen hebben we een goede set-up kunnen vinden waarbij ik me comfortabel voelde. Onze racesnelheid was goed en ik wist dat ik me met de top 15 jongens kon meten als ik de aansluiting zou hebben. Dat lukte wonderwel bij beide herstarts en ik wilde vanuit die positie vervolgens de boel een aantal ronden aankijken om te zien wat er echt mogelijk was. Helaas ging er recht voor mij iemand onderuit en ik kon niets anders doen dan de grintbak insturen waardoor de droom over was. Ik weet nu in elk geval dat ik als coureur de snelheid heb om goed mee te kunnen in het WK-veld en heb van alle kanten complimenten gekregen over mijn rijden hier. Hoewel de teleurstelling overheerst zie ik dat als een positieve afsluiting van dit weekend maar ik zou me dit seizoen dolgraag nog eens meten met deze jongens. Nu gaan we ons echter weer richten op het ONK waarvoor komend weekend, op het circuit Spa-Francorchamps, de tweede race op het programma staat.Ó</blockquote>