Hij moest het karwei nog wel even afmaken. Met een puntenverschil van 25 punten moest Kervin Bos in twee races in de Supersport deze achterstand goed maken.
Op papier uiteraard een makkie zou menigeen zeggen. Maar de dreigende weersvoorspellingen voorspelden weinig goeds. Met zijn twee tweede plaatsen behaalde de Honda coureur uit het Hebro-Van der Heijden-team zijn eerste Nederlandse titel in de Supersport klasse uit zijn carrière. <br /> <br /> Het is voor Kervin Bos een heel bewogen jaar geweest met veel ups en downs. Maar door karakter en pure wilskracht vocht de Honda coureur zich gedurende het seizoen sterk terug. Voorafgaande het nieuwe seizoen was Bos één van de favorieten. Samen met zijn nieuwe Hebro-Van der Heijden-team, een Ten Kate Honda CBR600RR met Pirelli banden is er alles aangedaan om een competatief pakket samen te smeden. Maar al in de eerste wedstrijd op het stratencircuit van Hengelo kreeg Bos een gevoelige tik te verwerken. Direct na de start van de Supersport race werd hij door een collega rijder van zijn motorfiets gereden. Gevolg: een schouderblessure die hem ook in de tweede wedstrijd die verreden werd op het Paalgraven circuit in Oss danig parten speelde. Met een gigantische achterstand wist de Honda coureur zich toch te herpakken en deed dat met een afgetekende overwinning tijdens de GAMMA Racing Day op het TT Circuit Assen. Daarna volgende een dubbele overwinning op het Belgische circuit van Francorchamps waar hij de concurrentie liet zien dat er nog steeds rekening met diende te worden gehouden. Nooit gaf Bos de moed op en dat typeert de ware sportman. Tijdens de uitgestelde Paasraces op het TT Circuit Assen won hij de eerste race en leek regelrecht op een dubbel af te stevenen. Maar in de laatste ronde maakte Bos een fout en kwam ten val. Daarmee verloor hij naast belangrijke punten ook de aansluiting in de titelstrijd. Maar wederom vocht hij zich terug tijdens de British Superbike race op het TT Circuit Assen. Daar liet hij wederom zien dat hij nooit opgeeft en blijft knokken tot het einde. De beloning was dan ook dat hij gisteren de titel in de Supersportklasse op zijn naam wist te schrijven. Kervin Bos is een voorbeeld van menig coureur dat je nooit moet opgeven. In de voorgaande jaren wist Bos telkens weer met de top mee te rijden maar domme pech weerhield hem zijn ultieme droom waar te kunnen maken.
<p><strong>Karakter</strong><br /> “M’n eerste titel, wat ben ik hier blij mee. Dat wil je niet geloven. Ik was vooraf best wel zenuwachtig kan ik je zeggen. Maar ik heb vandaag laten zien dat we ook kunnen scoren als we moeten scoren!”, reageerde Bos opgelucht na afloop van de tweede race. </p> <p><br /> </p> <p > “Dit is de eerste titel voor Honda bij de Supersport sinds vier jaar. De laatste Honda-titel was voor Roy ten Napel”. Bos die vanaf de derde startplaats aan de race mocht beginnen wist wat zijn doel was: geen gekke dingen doen en op de motorfiets blijven zitten. Door de zenuwen verknalde hij bijna de start. Echter de Honda coureur hervond zich direct weer en ging er vol tegen aan. Maar bij het aansnijden van de beruchte GT bocht moest hij in de eerste ronde even door de grintbak. Een hachelijk moment wat menigeen even het hart deed overslaan. </p> <p><br /> </p> <p>“Dat kwam omdat ik een keer te veel terugschakelde. Daardoor remde de motorfiets teveel af. Daar schrok ik zelf ook even van. Doordat ik een week eerder in het British Supersport heb gereden moest ik anders schakelen dan met mijn eigen Honda. Dat zit in het begin nog in je ritme. Het leek erger dan het was. Daarna heb ik rustig de wedstrijd uitgereden en genoegen genomen met de tweede plaats. Ik wilde graag winnen om de titel veilig te stellen in de eerste race. Maar dan had ik onnodig veel risico moeten nemen en dat wilde en hoefde ik niet”.<br /> <br /> <br /> <strong>Feestje</strong><br /> De motorfiets heel binnen brengen was het belangrijkste doel in de tweede race. In de wetenschap dat hij nog vijf punten nodig had wat betekende dat hij minimaal tiende moest worden. Maar als een waardig kampioen deed Bos wat hij moest doen en nam meteen na de start het heft in handen. Gaandeweg de wedstrijd bouwde hij samen met Wayne Tessels een veilige voorsprong op de achtervolgers. Reden voor de Hebro-Van der Heijden coureur om het daarna iets rustiger aan te gaan doen. Hij liet Tessels voorbij en reed de race uit. </p> <p><br /> </p> <p> “Mijn doel was bereikt dus waarom zou ik dan nog gekke dingen gaan doen. Ik ben blij dat ik het karwei eindelijk heb kunnen afmaken. Mijn team heeft het hele seizoen heel hard gewerkt voor mij. Een week eerder kwam ik op het circuit van Silverstone bij de Supersport races ten val en dacht ik meteen ‘het zal toch niet…’. Mijn lichaam deed dit weekend nog wel overal pijn en waarschuwde me in de tweede race. Ik heb daarom niet alles gegeven om te kunnen winnen, want mijn lichaam gaf aan dat dat niet ging. Maar de titel is binnen en ik wil alle sponsoren, mijn monteurs en iedereen die iets heeft gedaan hartelijk danken voor hun support in het afgelopen jaar. Ik ben super trots dat we met z'n alle ons doel hebben bereikt!”.</p> <p><br /> </p> <p>De crew van het Hebro-Van der Heijden-team ging compleet uit zijn dak bij binnenkomst en kon er een groot feest beginnen. Het bleef nog lang onrustig op het TT Circuit Assen.<br /> <br /> </p>