Na jaren komt Racing Team Kock eindelijk weer eens terug op het Belgische circuit Zolder. Hier hebben we 8 jaren geleden nog wel een trackday gehad en Johnny heeft daar een van zijn eerste races in de 3D-Cup gereden. Maar ook dat is al weer zeven jaren geleden. Het is ook zeker geen favoriet circuit van ons en beslissen daarbij geen gebruik te maken van de trainingsdagen. Dat komt met name omdat op de vrijdag een geluidsarme training dag is vastgesteld.
We vertrekken vrijdag in de middag en gaan nog even met de truck en oplegger door de wasstraat om er Tip Top uit te komen zien. Met z’n drieën maar ditmaal zonder Marcel. Joey komt ons support geven en de dames en overige kinderen besluiten dit weekend niet naar België te komen vanwege andere activiteiten. <p><br /> </p> <p>Marcel kan nu eindelijk zonder pijnstillers de dag doorkomen maar heeft nog teveel last van zijn gebroken schouder. Gelukkig hoefde hij niet geopereerd te worden maar is zeker dit jaar uit de running. Een deceptie natuurlijk om als gevolg van een vastloper, met een nieuwe motor, ten val te komen. Ook dat is een reden om even wat afstand te nemen. Toch voelt dit natuurlijk voor ons allemaal raar om een van de drie musketiers te missen.<br /> <br /> Eenmaal aangekomen in Zolder worden we bij een gesloten Welcome Center keurig opgehaald door Hans van de Wetering. Hij moet flink fietsen en wij volgen hem een kilometer richting onze paddock en worden door ‘beheerder’ Piet van Middelkoop netjes naar onze plaats gebracht. Goed geregeld. Vervolgens helpen de mannen van Van de Wetering en Jan Petersen ons de tent op te zetten om toch redelijk op tijd te kunnen gaan eten. Jan parkeert zijn motor nu in de tent en pakt gelijk zijn kans om de plaats van Marcel te bezetten.<br /> <br /> De volgende morgen is het al flink warm. De eerste training staat gepland om half 10 maar doordat de sessie voor ons uitloopt, rijden we slechts een minuut of tien. Voldoende tijd voor herkenning maar te weinig tijd om je referenties, rempunten etc. vast te stellen. Dan om 12.00 uur de eerste kwalificatie. Johnny spurt weg en neemt zijn tijd om de baan goed in zich op te nemen. Hij traint een 1 minuut en 46 seconden. Harold komt net in een ritme om na 3 ronden de motor al weer aan de kant te zetten omdat de schakelpook vast zit. Gelukkig is hij goed tot stilstand gekomen en gemerkt wat er aan de hand was. Maar goed, het is ook niet de eerste keer dat hij dit meemaakt. Rondetijd 1.48.<br /> <br /> Het moet dus allemaal gebeuren in de 2e kwalificatie. Daar gaat het voor beide lekker en snoepen aardig wat seconden van onze tijd af. Johnny mag daarom zondag starten vanaf de 5e positie met een tijd van 1.43 op de 2e rij terwijl Harold met een 1.44 vanaf plek 10 mag starten op de derde rij. <br /> </p> <p> <div><br /> </div> </p>
Johnny en Harold hebben beide een hele goede start waarbij Johnny goed aansluiting houdt met de kopgroep. Het is extreem mooi warm weer waardoor de banden wat gaan smeren. Na enkele ronden is dat goed te merken en glijdt de achterband vaker weg. Voor Harold een reden om het even wat rustiger in bepaalde bochten te doen en moet dat bekopen door twee posities toe te geven. Bij de laatste ronde komen we de eerste achterblijvers tegen en Jasper de Wit blijft er keurig achter voor de chiocane waar Harold van kan profiteren en beide inhaalt. In de laatste chicane voor de finish schakelt Harold in neutraal en pakt Jasper net de winst. Harold eindigt op de 7e plaats. <br /> <br /> Johnny rijdt inmiddels op de 5e plaats waar Ronald van Vliet de wedstrijd moet staken omdat zijn versnellingspook is afgebroken en Sveti Alexandrov (weer terug van weg geweest en hoe!) verremt zich doordat de oliedruk afnam. Hierdoor is de 3e positie in beeld en Johnny weet dit vast te houden en bereikt het podium. Op 2 staat Andre Niemandsverdriet en eerste wordt Erik Plucker.<br /> <br /> Het kan dus zeker wel en de rondetijden zijn nog eens aangescherpt met een 1.41 voor Johnny en Harold komt met een 1.42 heel goed mee. Na een hele lange middagpauze van meer dan 4 uur komen we aan het einde van de dag in de benen voor de 2e race. Inmiddels hebben we beide een nieuwe achterband geplaatst om 100% vertrouwen te houden. Bij de startopstelling staat Peggy ons te beschermen tegen de zon als parapludame en zorgt verder voor verkoeling.<br /> Ditmaal is Harold minder goed weg bij de start maar Johnny weet bij de kopgroep te blijven. Sveti neemt afstand maar Erik blijft te verslaan. Maar als hij over een kamelenrug naast de curbstones in de chicane gaat, is hij uit het ritme en kan zich niet zo snel herpakken. Andre maakt daar gebruik van en neemt de 3e positie over. Johnny komt nu als vierde over de finish. <br /> <br /> Harold heeft intussen veel goed gemaakt en heeft Geert Schepens en Jarno Frederiks verschalkt. Daarna gaat Bart Drost aan Jan de Boer voorbij en Harold doet hetzelfde. Nog een ronde dan maar de tijd is te kort om Bart voorbij te gaan. De gedachte om alles heel te houden overstijgt de drang naar een extra puntje. Opnieuw is de 7e plaats voor Harold en goed voor tweemaal 9 punten. <br /> <br /> Erik Plucker heeft nu de leiding in het klassement overgenomen van Harold. Johnny staat daarachter met 12 punten verschil op de 3e positie. Over enkele weken is de race op Spa-Francorchamps gepland, zal Harold zijn voorsprong kunnen behouden? Het zal natuurlijk weer een gezonde strijd gaan worden.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…