Categories: Teams

Teams: Jerry’s Racingteam: Verslagen IDM Hockenheim en ONK Race of the Champions

Met een uiteindelijke 14de plek in de race heeft Jerry van de Bunt in de laatste race van het IDM seizoen nog punten gepakt voor het IDM klassement maar tegelijk werden er ook kostbare punten verloren voor het ONK. In de laatste race van het ONK kwam van de Bunt door technische problemen niet verder dan een 11e positie en was een tweede plats in het eindeklassement zijn deel.

<strong>IDM Hockenheim</strong><br /> De eerste meters werden op vrijdag gemaakt. Met een voor mij onbekend circuit heb ik vrijdag lekker mijn ronden kunnen maken. Ronde na ronde begon ik de baan te begrijpen en na wat zoekwerk voor de versnellingen en rempunten ging het allemaal lekker. De motor liep goed, ik had het naar mijn zin en vond telkens nieuwe punten waar ik tijdwinst kon boeken. Een groot voordeel van het IDM is ook het grote deelnemersveld waardoor ik er goed op los kon slipstreamen. In twee bochten verloor ik veel tijd terwijl de&nbsp; andere bochten eigenlijk allemaal lekker gingen. Ik wist dus waar ik aan moest werken. Met 3 vrije trainingen achter de rug hadden we helemaal geen verkeerde rondetijd weten te halen. We hadden dus geen reden tot kopzorgen. Het was mooi weer en alles was goed verlopen op de vrijdag. <br /> <br /> Op zaterdag begon de eerste kwalificatietraining. De baan was nat toen we van start mochten en dus vertrokken we op regenbanden. Na een paar ronden ontstond een droog spoor waardoor we gelijk overgingen op de slick banden. Met één gevaarlijk nat punt in de baan gingen de rondetijden omlaag en zaten we goed wat betreft de positie in de rest van het veld. `s Middags leek het droger te worden, de snellere tijden zouden nog komen. Dat bleek waar te zijn. Het bleef droog en de tweede kwalificatie werd met slick banden verreden. De kwalificatie verliep goed. Ik kon lekker mijn ronden rijden maar net dat ene snelle rondje bleef uit. Ik reed dezelfde tijd als op vrijdag en stond op P17 getraind. Ik was niet tevreden over de uiteindelijke positie maar toch zeker tevreden over het rijden zelf. Dat ging gewoon lekker en op de meeste plekken verloor ik niets ten opzichte van de IDM toppers. We kwamen er ook achter waardoor ik tijd verloor in de laatste bocht, alleen was de kwalificatie toen voorbijÉ<br /> <br /> Voor zondag werd regen voorspeld en dat bleek waar te zijn. Gelijk in de warmup regende het en was het dit jaar voor het eerst dat ik op een kletsnatte baan reed. Dat ging eigenlijk boven verwachting goed waardoor ik klaar was voor de race. Deze leek namelijk ook in de regen verreden te worden. Een wedstrijd met een natte baan was het ook geworden. Tenminste, als er net de wedstrijd voor ons niet een oliespoor getrokken was waardoor het complete programma uitliep. Om te zien hoe de baan erbij lag werd een korte vrije training van 10 minuten ingelast. In slechts één bocht was het glad door de olie wat de nodige discussie met zich meebracht. Wel of niet starten. Van mij hadden we gewoon gelijk mogen starten. Alles werd nog vooruit geschoven. Nadat de Superbike toch zijn race verreden had was het onze beurt. Maar zoals je misschien al voelt aankomen was het inmiddels opgedroogd. Een droge baan dus waardoor iedereen op slicks van start ging.<br /> <br /> De start ging ook best goed. Ik kwam redelijk van mijn plek en dook goed de eerste bocht in. Echter in de tweede bocht koos ik voor de binnenkant zonder rekening te houden met het oliespoor wat daar lag. Ik kwam dus niet helemaal lekker deze haakse hoek uit waardoor ik aardig wat plekken verloor. Ik kon al vrij snel weer wat plaatsen terug pakken om daarna mijn inhaalrace te starten. Het was erop of eronder. Ik kon het gat voor me dichtrijden en weer een positie pakken maar ik wilde te graag en schoot buiten de baan. Hierdoor verloor ik weer tijd waardoor ik voor de tweede keer het gat moest dichtrijden. Ook dit lukte maar achteraf ben ik misschien iets te gretig geweest. Bij het uitremmen schoot ik voor de tweede keer rechtdoor waardoor ik voor de derde keer een gat moest dichtrijden. Echter doordat de race sterk was ingekort naar 12 ronden was het over en uit en finishte ik op een 14de plek voor het Duitse kampioenschap. Niet slecht maar door een 5de plek voor het Nederlands Kampioenschap verloor ik kostbare punten voor het Nederlands Kampioenschap wat toch een domper op het weekend was. <br /> <br /> Ik wil graag mijn team bedanken voor de goede motor welke ik het hele weekend gehad heb. We hebben in alle omstandigheden moeten rijden en de motor was van begin tot eind super! <br />

<strong>ONK Race of the Champions</strong><br /> Dit was alweer de laatste race voor het Nederlands Kampioenschap. Wat gaat zo`n jaar toch snel voorbij. In een zonovergoten Assen werd het kampioenschap beslist. Helaas niet in ons voordeel. Door weinig tijd in het tijdschema werd onze eerste kwalificatie pas zaterdag om half 6 `s avonds verreden. Tijd zat dus om op zaterdag alles op te bouwen. Al voelt het toch raar.. zaterdagmorgen pas vertrekken naar het circuit.<br /> <br /> Het bleef mooi weer en we kregen een training met erg mooi weer voorgeschoteld. De zon scheen en er stond weinig wind. Ideaal weer om een paar mooie ronden neer te zetten. Dat lukte ook redelijk. Ik reed mijn snelste tijd van het jaar en stond daarmee 3de getraind. Toch bleef ik opzoek naar meer. Ik reed namelijk op de automatische piloot waardoor alles aanvoelde of het vanzelf ging. Ik had lekker gereden en was blij dat alles makkelijk aanvoelde. Het ging allemaal soepel. <br /> <br /> In eerste instantie leken we geen warm-up sessie te krijgen, maar later werd bekend gemaakt dat we samen met de 250cc 2takt motoren mochten rijden. Een uur voor de kwalificatie hadden we dus 8 minuten om ons uit te leven. Het was een goede warm-up voor de tweede kwalificatie want ook deze 8 minuten gingen goed. Ik zat lekker in het ritme en had het goed naar mijn zin. Dat mijn goede ritme niet tot uiting kwam in de kwalificatie was jammer. We kregen technische problemen waardoor ik mijn tijden niet kon halen. Ik kwam niet verder dan een 4de tijd waardoor ik aan het einde van de dag als 4de aan de race mocht beginnen. We hadden werk te doen.. Het bleek een probleem met de klep in de cilinder te zijn. Deze werkte niet optimaal waardoor ik erg veel vermogen verloor. Na het nodige sleutelwerk leek het verholpen te zijn. Ik zeg leek, want in de race bleek dit niet zo te zijnÉ<br /> <br /> Na een super start leek alles goed te gaan. Ik dook als 2de de eerste bocht in en zat in het wiel. Dit ging een halve ronde goed. Nadat de motor het eerste gedeelte gewoon goed liep zakte het plotseling in elkaar waardoor ik de aansluiting verloor en langzaam plaatsen moest inleveren. De motor reageerde omdat de problemen niet constant waren. Soms viel de motor bijna stil terwijl hij de volgende bocht kon lopen als een speer. Langzaam aan zakte ik terug naar P11 in de raceÉ Erg jammer dat het zo moest eindigen. Na het goede gevoel in de trainingen en de goede start van de race gingen we met goede hoop de race tegemoet. Het leek allemaal erg goed te gaan waardoor we het seizoen goed hadden kunnen afsluiten. Gelukkig is motor niet helemaal kapot gelopen en hebben we de race uit kunnen rijden. Hierdoor kon ik kostbare punten in het klassement halen om uiteindelijk nog als 2de het seizoen af te sluiten. We mogen ons wederom Vicekampioen noemen! <br /> <br /> Voor het Nederlands en Duits Kampioenschap zijn nu alle races verreden en staat er nog één race op het programma. Namelijk de EK finale in Albacete Spanje. Hopelijk kunnen we het probleem oplossen en het seizoen in Spanje goed afsluiten. Voor seizoen 2012 is voor ons nog weinig bekend. Zodra we hier meer duidelijkheid over krijgen houden we jullie op de hoogte!<br /> <br /> <br />

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago