Categories: Teams

Teams: Jerry’s racingteam: verslag IDM Oschersleben

Een weekend zoals gehoopt. We hebben weer een stap voorwaarts kunnen maken en ook niet onbelangrijk, de eerste punten voor het IDM zijn binnen! Vechtend om de 9de plek zijn we als 11de over de finish gekomen. Met een achterstand van 27duizendste seconde met nummer 10.

Het weekend begon al goed op vrijdag. Na de eerste training kreeg ik in de gaten dat wanneer ik mijn rijstijl in de bochten veranderde, dat ten goede kwam aan de grip bij het uitkomen van de bochten. Dat ging gewoon lekker. Na een training lang spelen met mijn houding hebben we een kleine aanpassing gemaakt aan de motor. Op deze manier voelde de motor stukken beter bij het uitkomen. Een goede vooruit gang dus. Ik was aan het spelen en de motor liep weer perfect. Er waren genoeg verbeterpunten maar daar waren de trainingen dan ook voor bedoeld. Ik was gelijk al sneller dan 2 jaar terug, toen we ook in Oschersleben geweest zijn voor een wedstrijd voor het IDM. <br /> <br /> De laatste training heb ik helaas niet kunnen uitrijden. Bij het aanremmen van de eerste bocht schoot ik bijna rechtdoor omdat het stuur begon te klapperen. Ik ben rustig doorgereden naar de pitstraat waar bleek dat ik mijn stuurpen verloren was.. Dit hadden we nog nooit meegemaakt en we snappen dan ook nog steeds niet hoe deze eruit is kunnen gaan. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en konden we de volgende dag gewoon weer starten. We wisten waar we nog tijd konden winnen en hadden dan ook alle vertrouwen in de kwalificatie.<br /> <br /> Ook de kwalificaties verliepen goed. Stap voor stap gingen de tijden omlaag. Aan het einde van de eerste training was ik nog niet tevreden over de snelste ronde. Het ging zeker goed maar er zat gewoon meer in. Zoals altijd bestaan de kwalificaties uit 2 trainingen, dus in de middag hadden we nog een kans om de tijden te verbeteren. Het weer was super met warme temperaturen. De motor stond er weer klaar voor dus het was tijd om te knallen. <br /> <br /> Ook in de tweede kwalificatie heb ik mijn tijd kunnen verbeteren. In de laatste ronde wist ik nog een paar tienden van mijn tijd te halen. Voor een snellere ronde hadden we misschien andere banden moeten steken. Maar qua tijd stond ik mooi middenin een groepje terwijl ik constant rond mijn snelste tijd rond kon komen. Ook vond ik belangrijk dat ik mijn snelste tijd alleen reed waardoor we zeker een goede snelheid voor de wedstrijd hadden. We waren erover uit welke band we voor de wedstrijd zouden steken. We waren klaar voor de race. Met een 15de kwalificatietijd stonden we slechts 4 tiende van de 10de startpositie. Gewoon een goede uitgangspositie voor de race.<br />

In de warmup hebben we nog even de laatste dingen uitgeprobeerd en een proefstart gemaakt. Ondanks dat ik voor mijn gevoel geen snelle tijd had gereden stonden we toch 12de in de warmup.<br /> <br /> In de race had ik een super start. Nadat we begin dit jaar aan het proberen zijn gegaan met de koppeling hebben we nu de goede afstellingen gevonden. De start ging goed waardoor ik gelijk goed in de race lag. Ik zat in de eerste ronde achter twee rijders waar ik slecht langskwam. Eenmaal voorop in de groep heb ik dit best lang volgehouden en zijn we met zijn drieën weggereden bij de groep achter ons. Hierna ontstond een mooi gevecht tussen ons drieën. Vooral aan het einde van de race was het veel stuivertje wisselen. Toen de laatste ronde van race de achterblijvers in zicht kwamen werd het nog spannender. Ik probeerde voorbij te gaan in de hoop nog net een klein gaatje te kunnen slaan voor de finish maar kon niet weg komen. Telkens als ik mijn voorgangers passeerde kwamen die er gelijk weer overheen. Zo was het eigenlijk tot aan de finish. Bij het ingaan van de laatste ronde lag ik achteraan in de groep. Ik kon nog een plek opschuiven. Maar op het rechte stukje voor de finish kwam de Tsjech Karel Hanika uit de slipstream naast mij rijden. Op de finish was hij me net voor met een voorsprong van 27duizendste seconde.. Een wiellengte kwam ik tekort voor de eerste top 10 klassering in het IDMÉ Zonde, maar wel een mooi gevecht tot op de laatste seconde.<br /> <br /> We zijn blij met de eerste punten voor het Duits kampioenschap en met de vooruitgang die we hebben geboekt. De volgende race zal van 20 tot 22 mei plaats vinden in Nürburgring. Deze wedstrijd zal zowel voor het Nederlands als het Duits kampioenschap meetellen.<br />

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago