De TT van Assen, een droom die ook dit jaar weer is uitgekomen! Voor de derde keer mochten we ons proberen te kwalificeren. En dat is gelukt! Onder vreemde weersomstandigheden is de laatste TT van Assen in de 125cc klasse verreden. Het was een weekend met Hollands weer.
Dit bijzondere weekend begon al vroeg. Op dinsdag zijn we vertrokken naar Assen om de spullen op te bouwen. Rond de middag kregen we een mooie plek aangewezen tussen de vaste GP coureurs. Speciaal voor deze race hebben we een grotere tent tot onze beschikking gekregen. Het was dus even puzzelen bij het opbouwen maar al snel stonden alle spullen er spik en span bij. De dagtaak voor dinsdag zat erop en dus was er tijd om eens rustig op het paddock rond te lopen. Veel bekende gezichten en mooie trucks stonden te pronken op het circuit van Assen. Het was weer zover. De TT van AssenÉ.<br /> <br /> Op woensdag stond voor de wildcard rijders een leuke media stunt op het programma. Een school in de buurt had een aantal leerlingen voorbereid met vragen die wij mochten beantwoorden. Professioneel met camera`s en microfoons gingen de leerlingen ons te lijf met vragen over de TT van Assen. Een leuke ervaring die het TT gevoel deed aansterken. Het is toch wel heel bijzonder wat er te gebeuren stond.. Na de laatste voorbereidingen voor de trainingen op donderdag waren we er klaar voor. Laat die eerste training maar beginnen!!<br /> <br /> Eindelijk was het dan zover. De eerste vrije training stond op het programma. Gebrand op goede rondetijden en benieuwd naar het verschil tussen de vaste GP coureurs stonden we klaar. Echter het weer wat de rest van het weekend zou kenmerken, was ook de eerste training aan de orde. Een baan die niet nat was maar ook niet droog. De laatste rondes waren gelukkig aardig droog waardoor we ons toch goed konden meten. Snelle tijden waren er nog niet. Maar de kop was eraf. We konden goed meekomen en bovendien waren we al zeker van een start op zaterdag doordat we in de training binnen de kwalificatielimiet gereden hebben. Geen slecht begin dus.<br /> <br /> De middag training verliep anders dan gepland. Of beter gezegd, de middagtraining verliep nietÉ Door een crash in de moto2 klasse was een groot oliespoor ontstaan die niet meer op tijd kon worden verwijderd. Er gebeurde dus iets wat ik nog nooit meegemaakt heb in een GP wedstrijd. De trainingen werden geannuleerd, zowel voor ons als voor de andere groepen die een training op de donderdag middag gepland hadden staan. De donderdag stond dus in het teken van olie welke pas `s avonds laat opgeruimd was. Een behoorlijke klus dus.<br /> <br /> Gelukkig bleef de baan vrijdag olievrij. Een extra lange training stond op het programma ter compensatie van de verloren training op donderdag. Een training van maarliefst een uur lang. Genoeg tijd dus om eens wat te proberen. Om de grip bij het uitkomen van de bochten te vergroten hadden we de setting van de achterschokbreker aangepast. Hier waren we donderdag ook mee bezig geweest, dus de basis was gezet. De reden voor deze aanpassing werkte perfect. Bij het uitkomen van de bochten was de grip een stuk beter geworden. Aangezien ik bij het uitkomen nog de meeste tijd liet liggen op de snelste GP coureurs leek ons dat een goede stap. Maar door deze aanpassing liepen we tegen een ander probleem aan. Bij het insturen van de bochten begon de motor last te krijgen van chatter (stuiteren). Aan dit probleem konden we in deze lang durende sessie dus mooi mee aan de gang gaan.
Na nog een kleine aanpassing voor de kwalificatietraining in de middag waren we klaar om het beste eruit te halen. Dat we mee konden komen bij de laatste GP coureurs was duidelijk geworden uit de trainingen. Nu werd alleen duidelijk hoe goed we mee konden komenÉ De lucht vertrok van helder naar donker en met de informatie van buienradar bleef het waarschijnlijk maar 10 minuten droog.. Er was dus maar 1 goede aanpak mogelijk: Gelijk de eerste rondes knallen. Als een van de eerste gingen we de baan op om gelijk tempo te maken. Dat lukte redelijk goed. In de eerste volledige ronde begon het al te spetteren. Op dat moment had ik nog geen tijd neergezet en besloot ik om wat risico te nemen en door te pushen voor toch nog een goede rondetijd. Blijkbaar werden we voor deze strategie beloond want bij binnenkomst voor bandenwissel stonden we op P4!!! De regen bleef maar vallen.. Het zou toch niet waar zijn. Als de regen door zou gaan waren dit de tijden die zouden tellen voor de startgrid op zaterdag. Samen met Jasper Iwema die op dat moment op P1 getraind stond was het hopen op meer regen. Jammer, al snel droogde de baan op en was er de laatste paar minuten genoeg droog asfalt om de tijden verder aan te scherpen. Langzaamaan zakte we dus terug in de totaalstand om uiteindelijk als 29ste de kwalificatie te eindigen. Dit was dus ook de startpositie voor de race op zaterdag.<br /> <br /> Tevreden waren we wel over de plek die we binnen het veld gekregen hadden, maar nog niet over de tijden die we reden. Deze waren nog niet snel genoeg en naar mijn idee had dat te maken met de chatter aan de voorkant van de motor. Hierdoor kreeg ik geen 100% vertrouwen in de motor en reed ik niet zo lekker als ik gewend was. Na het nodige advies en onderzoek van de monteurs hebben we voor de warm-up nog een aanpassing gedaan. Het gevoel met de motor werd helaas niet veel beter wat ook pijnlijk duidelijk werd in de einduitslag van deze training, namelijk een laatste plek in de warm-up.<br /> <br /> Voor de race trok de lucht weer dicht, maar het bleef nog steeds droog. De race ging dus van start op slicks. Ik kwam slecht van mijn plek waardoor ik een aantal plaatsen verloor voor de eerste bocht. Gelukkig kon ik nog redelijk wat plaatsen goed maken in de volgende reeds bochten. De eerste paar ronden kon ik dan ook mooi bijblijven bij de vaste GP coureurs maar hoe verder we in de race kwamen, hoe groter het gat werd. Ik moest langzaam mijn voorgangers laten gaan. Op de helft van de race begon het dan eindelijk te spetteren. Eindelijk, want een herstart zou me opnieuw de kans geven om me tussen de vaste GP coureurs te kunnen nestelen. Maar de race bleef doorgaan, terwijl de regendruppels steeds groter werden. In de 14de ronde werd het te gek en werd de race afgevlagd door de raceleiding. Als een race door regen wordt afgevlagd voordat 2/3 van het aantal ronden is verreden dan wordt de race hervat. Nou zou deze race 22 ronden duren en daarvan is 14 precies genoeg om de race niet te hoeven hervatten, heel erg jammer dus.<br /> <br /> Hierdoor kreeg de race een abrupt einde en een GP weekend zonder uitloopronden. Toch heb ik het meer dan naar mijn zin gehad en weer veel geleerd van de vaste GP coureurs. Jammer genoeg was het weer het hele weekend wisselvallig en mijn gevoel bij de motor niet 100%. Toch hebben we het dit weekend goed gedaan en laten zien goed mee te kunnen komen bij de vaste GP coureurs. We hebben met het hele team keihard gewerkt en natuurlijk 100% genoten van een nieuw GP avontuur. Mijn weekend is geslaagd en wederom is een droom tot werkelijkheid gekomenÉ
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…