Home Teams Teams: Jan Roelofs pakt 2e plaats tijdens de eerste ONK wedstrijd in Assen!

Teams: Jan Roelofs pakt 2e plaats tijdens de eerste ONK wedstrijd in Assen!

0

Na een lange winterstop was het dan eindelijk zover. Voor de eerste maal werden er tijdens het afgelopen paasweekend weer races verreden voor het Open Nederlands Kampioenschap. Hierbij kwam coureur Jan Roelofs uit in de 250cc voor het Racing Team BenJan Motoren. Na het hele weekeinde problemen gehad te hebben met de wegligging van de Honda, behaalde Roelofs in de wedstrijd toch nog een 2e plaats.

Na een lange winterstop, waarin het team een goede voorbereiding had getroffen door twee maal te gaan trainen in Spanje, kwam Roelofs goed voorbereid aan de start van de eerste wedstrijd van het seizoen. Na een lange tijd niet geracet te hebben konden nu de krachten weer gemeten worden met de concurrentie tijdens deze wedstrijd op het TT-circuit van Assen.

De eerste training die tegen het middaguur gepland stond, werd gebruikt om de Honda goed in te rijden en voor Jan om weer in zijn ritme te komen. Deze 25 minuten lange training werd onder een temperatuur van 11°C en een matige wind verreden. Al snel werd duidelijk dat de wegligging van de Honda op dit circuit nog verre van goed was. Hier werd dan ook nog hevig aan gesleuteld om zoveel mogelijk verbeteringen aan te brengen. Echter bij het uitaccereleren van de bochten was het nagenoeg onmogelijk om het volle vermogen van de Honda op het asfalt te brengen. Telkens brak de achterkant van de motor weg, en begon hevig te glijden waardoor de motor uit balans werd gebracht. Ondanks deze problemen sloot Jan deze training toch nog op een tweede positie af.

De tweede training werd s'middags rond de klok van drie uur verreden. De temperatuur was met een paar graden gestegen naar 13°C, maar de matig wind deed het nog steeds koud aanvoelen. Tussen de beide trainingen was er nog flink gesleuteld door de monteurs, om de motor zo optimaal te preparen voor deze tweede en beslissende kwalificatietraining. De veranderingen aan de motor pakte goed uit, Jan haalde maar liefst meer dan twee seconden van zijn tijd af eerder gezet in de eerste training. Doordat hij nu twee seconden sneller ging kwamen er weer de volgende problemen opduiken, weer speelde de wegligging de coureur uit brabant parte. Ondanks dat Jan een zijn tijd flink verbeterde, ging hij er één plek op achteruit in de startopstelling, waar hij nu vanaf een derde plaats van start mocht gaan.

Omdat de wegligging van de motor tijdens de tweede kwalificatietraining nog steeds niet goed was, werd daar op de zondag nog flink aan gewerkt om in de warm-up training op maandag nog een laatste check te kunnen doen, om de wegligging nog beter te kunnen krijgen voor aanvang van de wedstrijd. Tijdens de warm-up training voelde de motor weer een stuk beter aan dan in de tweede kwalificatie training. Echter was het nu niet de wegligging die het grootste probleem gaf maar het motorische gedeelte van de Honda.

Bij terugkomst van de warm-up training werd de data vanuit de motor geannalyseerd en bleek dat de motor niet optimaal presteerde. Er werd dan ook in een korte tijd druk gesleuteld om alles weer op de rit te krijgen voor de wedstrijd.

Met een aantal grootte wijzigingen aan de afstelling van de Honda, stond Jan tegen de klok van twee uur aan de start van de allereerste wedstrijd van het seizoen. De start met de Honda was goed en Jan ging als tweede de eerste bocht in achter de duitser Sommer die vanaf een vierde plek ook goed gestart was. In de derde ronde kwam de regerend kampioen langszij, en Jan probeerde meteen aan te haken. Echter kwam in de vierde ronde ook Gevers langszij, waardoor hij terugviel naar een vierde plek. Vanaf deze vierde ronde merkt Jan op dat de motor wat aan snelheid verloor, en dat dat elke ronde erger werd zodat er een gaatje ontstond tussen hem en Gevers. Halverwege de wedstrijd zag Jan dat Smees moest opgeven met een mechanisch defect, en schoof zodoende weer op naar een derde plaats. Een paar ronde later moest ook de duitser Sommer opgeven omdat de techniek hem ook in de steek liet. Ondertussen was Jan aanbeland op een tweede plek achter Gevers die ondertussen al een gaatje had geslagen. Voor Jan was er nu nog maar een doel en dat was de wedstrijd op deze tweede plek zien uit te rijden. Lang dacht hij dat zijn motor de strijd zou moeten staken, maar gelukkig bleef de Honda heel en kon Jan zonder bedreiging de motor op een tweede plek binnen brengen.

Na afloop van de wedstrijd was Jan zeker niet tevreden. Wel met het resultaat maar niet hoe dat de race verlopen was.

"Afgelopen weekend hebben we veel problemen gehad met de wegligging van de Honda. Tijdens de wedstrijd zakte het vermogen van de motor ook nog in waardoor ik geen vuist kon maken ten opzichte van de concurrentie. Er zal nog flink gewerkt moeten worden, maar ik denk dat we de volgende wedstrijd op 6 mei in Hengelo, weer alles voor elkaar hebben"

Aldus een strijdlustige Jan na afloop van de wedstrijd.

Uitslag: 1. Randy Gevers,  2. Jan Roelofs,  3. Erwin Postmus