Met het World Superbike evenement te Assen in zicht, heeft Lennart dit weekend de nodige meters gemaakt op het vernieuwde circuit van Assen. In de Supersport 600 klasse werd door het opdoen van ervaring en verbetering van de motor set-up een positief resultaat bereikt.
Foto: Houtje#31 eerder dit seizoen in Brno
Zaterdagmorgen stond de Supersport 600 om 10.00 uur als eerste op het programma. Daarvoor moest ook de keuring nog worden doorlopen, wat qua dB’s in Nederland soms een probleem oplevert. Gelukkig werd na een kleine aanpassing de nieuwe Akrapovic uitlaat goedgekeurd, zodat het team precies om 10.00 uur klaar stond. De organisatie wist juist toen te melden dat het programma een kwartier werd opgeschoven. Goed voor een adempauze, maar Houtje #31 kon al niet meer wachten.
Uiteindelijk werd er in de eerste 30 minuten durende kwalificatie niet veel bereikt. Met slechts 6 ronden wist Lennart nog net een 2’01.760 op de klokken te zetten. Daarna was het voor Houtje #31 gebeurd, de schakelhendel raakte los waardoor het rijden wel erg moeilijk werd. Omdat dit technische probleem niet in enkele minuten in de pitstraat kon worden verholpen was snel duidelijk dat er nog geen twee uur later hard moest worden gewerkt.
“ Het ging slecht. Ik heb ontzettend veel moeite met het nieuwe stuk, gewoon te weinig ervaring dit seizoen. Maar daarom ben ik hier. Ik ga straks die baan weer op en er moet heel wat af. Hopelijk heeft Johan dan de motor weer kunnen repareren, zonder schakelhendel kom je niet ver.”
Die reparatie was geen probleem. Binnen no time werd de hendel terug geplaatst, waardoor er ook nog tijd overbleef voor een verandering in de vering en een totale controle van de fiets. Geen minuut ongebruikt gelaten, stond het Some Team even later weer klaar om kwalificatie twee in te gaan.
Dat er seconden af moesten was duidelijk. Dat doel uitvoeren is een tweede. Lennart bleek daar geen problemen mee te hebben. Met een constante verlaging wist hij in een enkele ronde onder de 2’00.00 te duiken. Even de pits in voor een kleine aanpassing en op naar de overige ronden. Helaas ontstond er een rode vlag situatie, waardoor de kwalificatie ongeveer een kwartier werd onderbroken. Met nog 14 minuten op de klok mochten de Supersport 600 coureurs nog even hun gang gaan op het asfalt.
Deze minuten was Lennart zo ver gevorderd dat hij constant in de 1’51 wist te verblijven. Het ‘nieuwe’ stuk bleef de domper op de tijd, die hij op het ‘oude’ stuk weer gedeeltelijk goed wist te maken. Toch bleef zijn tijd te ver van de nummer één, Arie Vos, die dit seizoen vaak op Assen te vinden is. Een 19e plaats was voor Lennart weggelegd, tussen de ‘grote jongens’ in de Supersport met zijn Superstock fiets.
De race op zondag gaf na de 1’51.284 nog een positiever beeld. Lennart wist na een goede start op de 13e plaats te verblijven. In korte tijd was goed te zien dat er een stuk vermogen ontbrak, vooral op de rechte stukken had Houtje #31 moeite met de snelle Supersport motoren. Uiteindelijk begonnen de rondentijden nog verder te zakken en vlogen van de 1’51 naar de 1’50, met als resultaat een nette 1’49.4.
Hoewel de 16e eindplaats over het algemeen niet slecht was, is de behaalde tijd een belangrijker punt. Een goed vooruitzicht op het Superbike evenement over een enkele weken. Ook eens de spanning, sensatie en organisatie van dit ’Superbike circus’ beleven? Kijk dan snel op www.some-racing.com en verblijf een daagje dicht bij het vuur! Wees er snel bij, de inschrijving sluit donderdag 17 augustus aanstaande!