Tijdens de 2e wedstrijd van de in totaal 5 wedstrijden om het Europees Kampioenschap is Hans er wederom in geslaagd voorin mee te strijden en een mooie podiumplaats te behalen in de 250 cc klasse. In de tussenstand staat Hans ook op een 3e plaats maar is hij de nummer 2 tot op 1 punt genaderd.
Zwaar balend stapt Hans Smees van zijn Jaap Kingma Aprilia. "Ja een podium is natuurlijk hartstikke mooi maar de 2e plaats had voor mij moeten zijn, Molina was te snel maar 2e man Menghi heb ik rondelang opgejaagd maar doordat de motor op top niet goed wilde doorlopen kon ik er maar niet langs komen, in de bochten was ik veel sneller maar op het rechte eind wist hij elke ronde weer een gaatje te slaan die ervoor zorgde dat ik ondanks verwoede pogingen die door Menghi agressief werden afgeslagen genoegen moest nemen met deze 3e plaats. Wat het rijden betreft ging het best goed, de uitdagende baan met snelle verkante bochten liggen mij wel. Het was een echt spannende race en dat werd mij dan ook door vele fans nog eens duidelijk gemaakt die mij na de wedstrijd kwamen vertellen dat ze hadden genoten van de race, een beter compliment kun je als racer niet krijgen en dat verzacht de lichte teleurstelling behoorlijk.”
Omdat er op donderdag al mogelijkheden zijn om te trainen vertrekken we al op dinsdagavond richting Kroatië zodat we daar de extra vrije trainingen kunnen benutten om onze vering af te kunnen stellen. De reis gaat voorspoedig, afgezien van wat verloren tijd aan de Kroatische grens vanwege het uit- en invoeren uit de EG van de vrachtwagen en al onze spullen komen we toch mooi op tijd op woensdagavond op 23.00 uur aan op het circuit nabij Rijeka.
Donderdagochtend ga ik per fiets alvast de baan verkennen en het asfalt is nog even slecht als vorig jaar, alleen maar hobbels en gaten en scheuren overal waar je kijkt. Wel is het een mooi circuit om te rijden, hele snelle bochten met verkanting zoals het vroegere Assen ze had. Op donderdagochtend rijdt ik de extra trainingen waarbij ik de baan kan verkennen en we mooi aan afstelling voor de kwalificatie van zaterdag kunnen werken. Gert Pieper is dit weekend ook aanwezig en wederom ook onze steun en toeverlaat Hij zal zich vooral bezighouden met de vering die wel heel erg belangrijk zal zijn gezien de staat van het asfalt…
Na 2 trainingen in de snikhete zon, het is dik 30 graden, ben ik blij dat het er voor vandaag op zit, ik zit alweer op de tijd van vorig jaar en dat zorgt voor optimisme. S’avonds wordt de data geanalyseerd waarna de Aprilia helemaal uit elkaar wordt gehaald om schoon te maken, ook de versnellingsbak wordt helemaal omgegooid na het analyseren van alle data, als alles dan nog een beetje meewerkt dan moet het wel mogelijk zijn om tijdens de kwalificatie wat sneller te rijden. De motor heeft goed gelopen maar de Data geeft toch aan dat het met de carburatie niet helemaal goed zit, na de nodige aanpassingen zal ook dit beter moeten gaan.
Vrijdag staan er wederom 2 trainingen op het programma en hebben we mooi de gelegenheid om de doorgevoerde wijzigingen uit te proberen, de eerste training weet ik wederom iets sneller te gaan echter in de tweede vrije training stokt onze vooruitgang en kamp ik met slechte grip in de snelle bochten.
Zaterdag is het wederom zeer warm en om 11 uur als we aan de eerste tijdtraining beginnen alweer 30 graden, de eerste training loopt niet lekker, ik merk meteen dat de motor niet de goed wil doorlopen in de 5e en 6e versnelling en mis hierdoor dus snelheid op het rechte stuk. Controle in de pits levert geen oplossing, met een gewijzigde ontsteking ga ik nogmaals het circuit op en kan in ieder geval de tijden van de vorige dag rijden. Na deze eerste kwalificatie sta ik als 7e getraind, niet tevreden maar vanmiddag moet het nog een stukje beter kunnen.
Dat deze gedachte klopt blijkt wel in de 2e kwalificatietraining waarin ik op nieuwe banden weer halve seconde van mijn tijd weet af te rijden maar voor de plaats op de lijst haalt dit helaas weinig uit, ik sta nu 6e waarbij wel moet worden aangetekend dat plaats 3 tot en met 15 binnen 1 seconde staat dus het niveau ligt hoog en alles staat dicht bij elkaar. De motor loopt nog niet perfect en ik maak me zorgen om de banden, al na 7 ronden is de achterband totaal versleten en in de wedstrijd moeten we er 17 dus de vering zal beter moeten, ook heb ik te weinig grip in de snelle bochten, Gert, Hans en Bennie hebben van alles geprobeerd om mij een beter sturende motor te geven maar ergens wil het niet vlotten.Ook het hete weer van 30 graden vraagt natuurlijk alle energie van de coureur en het team. De avond gebruiken we om de motor van nieuwe frisse zuigers te voorzien en nog wat ingrijpende wijzigingen aan de vering uit te voeren zodat er voor de wedstrijd een strak sturende en goed lopende motorfiets klaar staat.
Zondagochtend is het wederom een prachtige dag en in de warmup kijken we of de gisteravond nog doorgevoerde veranderingen goed uitpakken. Het rijden gaat wel lekker maar de rondetijd is een seconde langzamer dan gisteren en ook de motor loopt nog steeds niet goed door, druk dus want voor de wedstrijd word in overleg de afstelling van het rijwielgedeelte weer terug gezet naar die uit de trainingen met nog wat kleine verbeteringen. Ook vervangen we nog wat elektronica om te proberen het niet doorlopen van de motor op te lossen.
Om 15.30 uur is de 250cc aan de beurt en ik ben me ervan bewust dat ik een goede start moeten hebben omdat ik niet zoals tijdens een ONK na een slechte start even naar voren kan rijden. Mijn start is perfect maar doordat ik vanaf de 2e rij kom wordt ik geblokt door mijn voorganger waardoor ik moet inhouden, als 6e kom ik de eerste ronde door. Ik weet wel 2 man te pakken maar inhalen is op deze snelle baan erg lastig. Liggende op de 4e plaats kost het me wat moeite om voorbij de nummer 3 te geraken, kopman Molina en de Italiaan Menghi hebben ondertussen al een behoorlijke voorsprong gepakt. Na het bereiken van de 3e plaats weet ik vlot het gaatje naar mijn voorgangers te dichten, rondelang zit ik in het achterwiel van Menghi maar elke aanval weet hij af te slaan, op het rechte eind mist mijn motor nog steeds vermogen en daardoor kan ik voor de finish vlag geen geslaagde aanval meer plaatsen. De 3e plaats is mijn deel, een beetje teleurstellend maar gezien alle technische probleempjes van afgelopen weekend, In het ONK heb je nog wat speling in zulke gevallen maar in het EK sta je gelijk een paar plaatsten terug in de einduitslag omdat er wel degelijk hard wordt gereden.
De overwinning ging naar Europees Kampioen Alvaro Molina met een tweede plaats voor Omar Menghi die echter op 0,01 seconde werd gevolgd door Hans Smees. Close racing dus in de 250cc, goed voor de klasse en ik zal er alles aan doen om tijdens de volgende EK in Most weer vooraan mee te rijden maar eerst zal ik volgende week zaterdag deelnemen aan de TT van Assen in het wereldkampioenschap 250cc met startnummer 72
Met vriendelijke Racegroet,
Hans Smees #71