Na een drukke winter begon het seizoen toch niet helemaal zoals Mark had gehoopt. Vol goede moed werd op 25 maart vertrokken naar Frankrijk voor een voorjaarstraining, maar helaas door pech met de bus op zondagmorgen moesten de plannen gewijzigd worden. Geen kilometers maken met de nieuw opgebouwde motor voor aanvang van het nieuwe seizoen. Een grote teleurstelling voor Mark.
Nu maar hopen dat er nog ergens een extra dagje ingepland kon worden…. Door de aanhoudende kou werd de ene na de andere circuitdag afgelast en kwam de eerste race al snel dichterbij. ‘Dan maar zonder training naar de eerste race’ besloot Mark.<br /> <br /> <p>De weersvoorspellingen waren niet gunstig, maar er was weinig keus. Ingeschreven voor de race dus er moest dit weekend toch gewoon geraced gaan worden. Donderdag 11 april werd er vertrokken naar de Eurospeedway in Lausitz. Vrijdag stond er een dag vrije trainingen op het programma en zaterag en zondag de kwalificaties en races.</p> <p><br /> </p> De vrijdag bracht weinig goeds. Zoals voorspeld de hele dag regen. Toch moest Mark vandaag gaan rijden. Er was nog geen meter met de motor gereden en mochten er dus problemen zijn dan konden die nog opgelost worden. Twee keer een half uurtje in de regen was voldoende. De motor deed het goed en er kon vooruitgekeken gaan worden naar de droge zaterdag. <p> <br /> <br /> Zaterdagochtend was Mark er vroeg bij. Het was droog dus moest de motor weer aangepast worden. Er waren vandaag 3 kwalificaties en aan het einde van de dag een race. De sessies verliepen voor Mark zonder problemen en elke sessie werd er wat sneller gereden. Mark zat er direct goed bij getuige de voorlopige 5de plaats na de 2de kwalificatie. Na 3 kwalificaties bereikte Mark de 7de startplaats. Anderen waren toch nog sneller geworden, maar gezien het feit dat Mark hier pas weer de eerste meters had gereden was hij dik tevreden.</p> <p> </p> <p>Zaterdagmiddag 17:30 uur het hele veld klaar voor de start. Bij het doven van de lichten komt Mark niet zo goed weg. Hij verliest enkele plaatsen, maar gelukkig weet hij in de eerste paar bochten weer wat coureurs terug te pakken en bij het opgaan van het eerste lange rechte stuk ligt Mark op plaats 11. Het tempo vooraan ligt niet direct erg hoog, dus blijft Mark zicht houden op de eerste plaatsen. De koploper, Bart Drost, schakelt zichzelf uit door een val en Mark gaat o.a. voorbij de broertjes Jasper en Wouter de Wit. Zo weet Mark zich binnen de eerste twee ronden op te werken tot plaats 6. Gedurende de eerste 4 ronden blijft de kopgroep van 7 rijders mooi bij elkaar en wordt er continu van plaats gewisseld. Zo probeert ook Mark zich op te werken naar plaats 5. Dit lijkt te gaan lukken als hij aan het einde van het rechte stuk Erik Plucker wil uitremmen. Helaas komt Mark net wat te kort en blijft wel even vechten, maar moet Erik uiteindelijk toch laten gaan. Wel komt er in de tussentijd een nieuw doel in zicht. ‘Die kan ik hebben’ weet Mark. Johnny Kock valt met Ducati Panigale terug in de kopgroep. Achter op het circuit duikt Mark achter Johnny aan het rechte stuk op en op het moment dat Johnny het gas los laat remt Mark zich er voorbij en pakt hiermee de 5de plaats. Door het gevecht met Johnny is Erik helaas buiten bereik geraakt voor Mark. Na 9 ronden weet Mark als 5de de finish te passeren op slechts 8 sec. achter de winnaar. ‘Dik tevreden zo zonder voorjaarstraining!’ vertelde Mark vol vreugde.</p>
<p>Zondag zou de beste dag zijn wat betreft het weer en dat was de juiste voorspelling. Opstaan met een strak blauwe hemel. Dat was wel even wat anders dan de rest van het weekend. ‘Gelukkig geen bandenstress deze dag!’ klonk Mark opgewekt. ’s Ochtends twee keer een warm-up en omstreeks 12u de start van race 2. Weer even wat ritme opgedaan en de motor voorzien van vers rubber voor de race en Mark was klaar voor de start!<br /> <br /> </p> <p>Direct bij de start zat Mark er goed bij. Als 8ste de eerste bocht in. ‘Prima begin’ bedacht Mark bij zichzelf. Totdat ze achter op het circuit de rode vlag zagen. De wedstrijd werd gestaakt door een valpartij bij de start. Dan nog maar een keer proberen. De herstart werd een fiasco. ‘Mijn moment was goed en de eerste meters ook totdat ik door wilde schakelen en de motor afsloeg’ legde Mark later uit. Bijna als laatste vertrok Mark richting de eerste bocht. Het verschil in snelheid met de achterhoede is zo groot dat Mark elke ronde vele plaatsen kon pakken. Zo wist Mark vanaf plaats 34 in de 7de ronde plaats 10 te bereiken. ‘Veel energie had ik toen al niet meer over’ vertelde Mark over het gevecht wat komen ging. Voor hem reed toen Robin Kraaijkamp op plaats 9 en Mark kwam dicht aan het achterwiel. Mark wist Robin te passeren, maar het was duidelijk dat hij zich niet zomaar gewonnen gaf. In de volgende ronde wisselden Mark en Robin enkele malen van plaats en uiteindelijk was bij Mark het punt bereikt dat hij Robin maar liet gaan. ‘Ik had de pijp echt leeg’ vertelde Mark. Maar het geluk was aan de zijde van Mark toen Robin zich in de volgende ronde nog opgejaagd voelde en zich verremde bij de eerste bocht. Een gelukje voor Mark en zo kwam hij na 11 ronden als 9de over de finish.<br /> <br /> <br /> Na het eerste weekend een naar bijsmaakje voor Mark, maar met een 5de en een 9de plaats was Mark toch dik tevreden! En gezien de rondetijden en het kleine verschil met de coureurs vooraan kan het wel eens een mooi seizoen worden!<br /> Met dit resultaat staat Mark voorlopig 7de in de tussenstand.<br /> <br /> <br /> Volgende race is op 11 en 12 Mei op het mooie circuit van Donington in Engeland.<br /> <br /> </p>