Afgelopen weekend werd op het super mooie stratencircuit “De Varsselring” de 2e ronde voor de ONK-zijspannen verreden. Wij konden meedoen aan deze wedstrijd omdat er dit weekend geen WK-wedstrijd was.
Een andere WK-deelnemer (en ex-wereldkampioen) Tim Reeves was ook aanwezig om een zijspanshow weg te geven. Tevens waren er ook vele andere teams uit Nederland en België naar het Gelderse Hengelo gekomen. Dit leverde een mooi startveld op van maar liefst 19 spannen. Dit geeft wel aan dat zijspanracen nog steeds leeft in de lage landen. <p> </p> <p>In tegenstelling tot vorig jaar was team Streuer dit jaar op tijd aanwezig. Vrijdag-middag was alles al opgebouwd. Zaterdagochtend om 07:50 uur stond de riders-meeting op het programma gevolgd door de eerste kwalificatie om 9:30 uur.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tijdens deze eerste kwalificatie deden Bennie en Geert het nog even rustig aan, want de baan was nog behoorlijk koud. Ook werden een paar snelle rondes teniet gedaan door het inhalen van langzamere deelnemers. Bennie en Geert redenen in deze sessie wel de meeste ronden van alle teams en kwamen tot de 3e tijd. De voorlopige pole was voor het team van Kees Kentrop en Danny de Haas met op de 2e plaats Tim Reeves en Gregory Cluze.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Gelukkig gingen de temperaturen in de loop van de dag iets omhoog. Toen we aan de beurt waren voor de 2e kwalificatie liet zelfs de zon zich zien. Om direct een vrije baan te creëren stond team Streuer dan ook vooraan in het parc ferme. Dat dit een goede tactiek bleek te zijn wezen de tijden wel uit, want al in de 2e ronde werd de tijd van de eerste sessie flink verbeterd. Gedurende deze kwalificatie gingen de tijden verder omlaag. Door langzamere deelnemers op de baan besloot Bennie om even de pits op te zoeken om te wachten op een gaatje. Toen die er was ging team Streuer de baan weer op voor een poging een nog snellere tijd op de klokken te zetten. Dit lukte in de laatste ronde. Met een rondetijd van 1,57.8 werd de 3e start- plaats bemachtigd. Niet een verbetering van positie, maar wel een rondetijd verbete-ring van maar liefst 5 seconden. De top 3 stond binnen 3/10 seconde gekwalificeerd voor de race op zondag.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tijdens de laatste 5 ronden van de kwalificatie bleek de 4e versnelling nogal eens te haperen. Er werd overlegd en er werd besloten om het motorblok uit te bouwen en richting Grolloo te gaan om een nieuwe versnellingsbak te monteren. In tussentijd werd het span schoongemaakt en nagekeken zodat als het motorblok weer terug was deze direct ingebouwd kon worden. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Om 4 uur ’s nachts was het gereviseerde motorblok weer terug op het paddock. Er werd direct begonnen het span weer op te bouwen en om 7 uur kon er proef- gedraaid worden. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een goed ontbijt werd alles in gereedheid gebracht voor de warm-up training. Deze verliep iets anders dan verwacht, want al na enkele minuten werd deze warm-up stilgelegd na een crash van Team Rainbow . Na een verplichte pauze van een half uur werden alsnog de resterende minuten van deze sessie verreden. De nieuwe versnellingsbak bleek perfect te werken.</p>
<p>Om 4 uur was het dan zover en stonden er 17 teams gereed voor de start van de zijspanrace over 14 ronden. De start verliep goed voor team Streuer en doken direct in het achterwiel van team Kentrop. Op het rechte stuk richting de achterzijde van het circuit werd team Kentrop voorbij gestoken. Bennie begon direct een moordend tempo te rijden om een poging te doen om los te rijden van team Kentrop. In de 4e ronde werd er door Bennie en Geert een nieuwe PR-tijd neergezet met een rondetijd van 1.56,5. Hierdoor ontstond er een gaatje op team Kentrop. Door constant snel te rijden werd de voorsprong uiteindelijk verruimd tot 15 seconden op de finishlijn.</p> <p><br /> </p> <p>Tim Reeves was een klasse apart en leidde de race van start tot finish. Tevens werd het baanrecord verbeterd met maar liefst 2,5 seconden. De overwinning was dan ook zeer verdiend. Bennie en Geert waren zeer tevreden met de 2e plaats, maar vooral ook met de rondetijden die neergezet zijn. Vanaf start tot finish zijn zeer constante rondetijden genoteerd en de rondetijd van 1.56,5 is een verbetering van de PR-tijd met maar liefst 1,8 seconden. Dit geeft het gehele team vertrouwen in de aankomende races. <br /> <br /> Helaas was dit voor team Streuer voorlopig de laatste race voor het ONK en gaat het team zich nu weer volledig focussen op de WK. Op 24 en 25 mei zal de 2e ronde voor het WK-zijspan worden verreden op het Engelse Donnington circuit. Tijdens deze wedstrijd zijn wij, net als in Aragon, te gast bij de WK superbikes. Na het resultaat op de Varsselring kijkt het team dan ook vol vertrouwen uit naar deze race in zijspanmekka Engeland.</p> <p><br /> </p> <p>Team Streuer wil hun waardering uitspreken richting motorvereniging Hamove. Zij hebben als organisator van dit evenement laten zien dat het nog steeds mogelijk is om een ONK race te organiseren waarbij de tribunes volzaten. Het was een top weekend voor de Nederlandse wegracesport.</p> <div><br /> </div>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…