Voor Kooijman Racing was het BSB weekend een bijzonder weekend. Naast een mooi weekend voor het ONK waar meer dan 25.000 bezoekers op afkomen, zouden er ook 3 patienten met hun familie ontvangen worden. Als team keken we hier ontzettend naar uit!
<strong>Q1</strong><br /> De eerste kwalificatie verliep helaas niet zoals gehoopt. De motor voelde vanaf de eerste meters niet goed aan en er zat ontzettend veel beweging in. De snelle ronden bleven uit en het vertrouwen was ver te zoeken. Uiteindelijk goed voor een voorlopige 20ste plaats op de grid. <br /> <br /> <strong>Lars:</strong><br /> ‘Ik snapte er weinig van. Twee weken terug zat ik goed in me vel en was ik snel en nu was alles van dit nergens terug te vinden. Na eerst goed gekeken te hebben wat ikzelf eventueel fout gedaan zou kunnen hebben en vervolgens de afstelling van de motor gecontroleerd, kon het nog maar één ding zijn. De voorvork voelde niet goed aan. Achteraf bleek dat beide poten een tik hebben gehad van de crash van afgelopen race. De voorvorkpoten zijn er uitgehaald en deze heeft Robin Duyzers (1G Suspension) weer in orde gemaakt, top!<br /> <br /> <strong>Q2</strong><br /> Hier ging het team dan ook met vol vertrouwen in! Direct was te merken dat het probleem verholpen was en kon het tempo geleidelijk opgebouwd worden. Uiteindelijk was een tijd van 1:43.7 goed voor de 16e tijd. Alles behalve tevreden, maar we moeten het hier mee doen.<br /> <br /> <strong>Lars:</strong><br /> ‘Helaas een 16e startplek op de grid, maar veel vertrouwen voor de race! De tweede kwalificatie kwamen we verschillende problemen tegen die we normaal gesproken in Q1 al zouden treffen. De twee kwalificaties waren gewoon nodig om een goede afstelling te vinden voor de motor, wij moesten het met één doen. P16 op de grid is zeker niet iedeaal, maar we gaan er een mooie race van maken!’
<strong>RACE:</strong><br /> Volle focus en vanaf P16 het maximale er proberen uit te halen. De eerste start was goed en na een aantal bochten zaten we er goed bij. Rond P12, maar met een mooie groep! Helaas door een val partij ontstond er een rode vlag situatie en kwam er een herstart over 9 ronden. De start was opnieuw ok, maar de eerste paar bochten was niet in mijn voordeel. Uiteindelijk rond P17 de race begonnen. Als snel kon ik een aantal jongens inhalen en probeerde vervolgens naar het snellere groepje wat inmiddels was weggelopen, toe te rijden. Dit lukte gelukkig. Na veel mooie gevechten en inhaalacties was het uiteindelijk P9 bij de finish lijn.<br /> <br /> <strong>Lars:</strong><br /> ‘De race was over het geheel gezien, goed. Echter moest ik na de herstart een aantal jongens voor laten gaan doordat de eerste bochten niet in mijn voordeel waren. Uiteindelijk had ik snel me ritme te pakken en kon ik naar de groep voor me rijden die al een redelijk gat had geslagen. Helaas heb ik de laatste rondes teveel stomme/onnodige fouten gemaakt waardoor ik hier niet voorbij kon komen. <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Patiëntendag ALS<br /> </strong>Zondag 22 september werd op het TT Circuit van Assen een patiëntendag georganiseerd door het Kooijman Racing Team.</p> <p><br /> </p> <p> Begin dit jaar heeft Lars Kooijman en zijn team besloten om zich in te zetten voor de Stichting ALS. Het logo prijkt al het hele seizoen op de schitterende Yamaha R6 en later dit jaar kwam het idee om een dag te organiseren speciaal voor patiënten en hun families. Een dag waarop zij de motorsport van dichtbij konden meemaken en hun ziekte voor heel eventjes zouden vergeten.<br /> <br /> Om 9.00 uur werd iedereen welkom geheten op het circuit en kon de dag beginnen. Na een kennismakingsronde begon de groep aan een uitgebreide rondleiding. Na de koffie en een heerlijke versnapering hebben we eerst middels een “Pitwalk” iedereen een kijkje kunnen geven achter de schermen van de Britse en Nederlandse race teams. Daarnaast was het mogelijk om van alle coureurs handtekeningen te vragen. De dag was nog maar net begonnen, maar nu al prachtig. Vervolgens nam Rens (de broer van Lars) de groep mee naar de “technische keuring” en het “medical Center”. In samenwerking met de KNMV werd er op beide locaties een korte uitleg gegeven over hoe men de motoren controleerde op het regelement en hoe er na een “crash” met de coureur wordt omgegaan. </p> <p><br /> </p> <p> Boeiend en interessant om te zien wat er naast de races wordt gedaan om het racen mogelijk te maken en veilig te houden.</p> <p><br /> </p> <p>Om 12:40 uur begon de race van Lars en konden de patiënten vanuit de “skybox” van de KNMV de race van heel dichtbij volgen. Ze zagen Lars van achteruit het veld opklimmen naar uiteindelijk de 9de plek. Een geweldige inhaalactie pal voor de box was het hoogtepunt van de race. Na de wedstrijd verplaatste iedereen zich naar de tent voor een gezamenlijke lunch. Enkele tijd later verscheen ook de motor bij de tent en was het tijd voor een kleine fotoshoot. Prachtige plaatjes waren het resultaat. <br /> <br /> Voorafgaand aan de laatste wedstrijd werd er nog een rondleiding over de paddock gegeven. Verschillende teams/coureurs hielden een praatje, waaronder oud schaatser Rintje Ritsma. Hij nam uitgebreid de tijd om een praatje te maken met iedereen en hen te vertellen over zijn ervaringen in de motorsport en natuurlijk zijn eigen team: “De Hollandsche Jongens”. Na deze rondleiding was het alweer tijd voor de laatste race van de dag. Vanaf het dak had je overzicht over het gehele circuit en kon je de race prachtig volgen. Een mooie afsluiting van deze zeer geslaagde dag.</p> <p> <br /> Het was voor ons de eerste keer dat wij deze dag organiseerde, maar zeker niet de laatste keer. In samenwerking met de KNMV is er een prachtige dag in elkaar gezet, waar zowel het team als onze gasten van hebben genoten. Het is met geen pen te beschrijven wat er door je heen gaat als je aan het einde van de dag door deze mensen bedankt wordt en zij aangeven dat ze een hele bijzondere dag hebben gehad met elkaar. </p> <p><br /> </p> <p>Met het gehele team, de KNMV en natuurlijk onze sponsoren hebben wij deze mooie dag in elkaar gezet en mogelijk gemaakt. Iets waar we trots op zijn en volgend jaar met veel plezier doorzetten. STOP ALS!!<br /> <br /> </p> <div><br /> </div>