Een jaar na het winnen van de Endurance race, de 6 Heures Moto de Spa met Nederstaete Racing, keerde Daniel Vermaas terug op het bloedsnelle circuit, Spa Francorchamps.
Op vrijdag 17 augustus had Daniel een extra trainingsdag geboekt om verschillende banden en settings uit te proberen. De Yamaha R1 voelde steeds beter aan. Het enige dat er nog even moest gebeuren, was het naar beneden brengen van de rondetijden door Daniel…<br /> <br /> Zaterdag 18 augustus stond in het teken van twee kwalificaties voor het ONK Dutch Superbike. <br /> Tijdens de eerste kwalificatie maakte Daniel gebruik van een band die op vrijdag ook erg goed werkte. Echter, de compound die op vrijdag goed bevonden was door Daniel, kwam tijdens de kwalificatie op zaterdag niet lekker uit de verf. Met een 2:36.6 stond Daniel op een voorlopige 27e positie. Ondanks het enorm sterke startveld, is dit natuurlijk een positie waar Daniel niet tevreden mee is.<br /> <br /> Voor de tweede kwalificatie werd derhalve een andere strategie, setting en compound gekozen.<br /> Daniel reed in zijn 8e ronde een 2:35.3 en stond hiermee als 26e gekwalificeerd voor de twee races van zondag.<br /> <br /> Beide races werden met 1 ronde ingekort, zodat er een volledige uitloopronde gereden kon worden. Met het oog op de extreem hoge temperaturen was dit aangenaam voor de motorfietsen, die zodoende niet direct stil kwamen te staan in de pits. Beide races werden derhalve verreden over 9 ronden.<br /> <br /> In race 1 had Daniel een redelijke start en kon hij wat plaatsen winnen, maar al snel zat Daniel in La Source, de hairpin na de start, in de knoop met wat andere coureurs. Dit kostte Daniel weer een aantal plaatsen.<br /> <br /> Na het uitkomen van Eau Rouge zat Daniel in een groep met Vincent Piers (Honda), Rinze Luimstra (BMW), Guney Sezgin (BMW) en Heinz-Reiner Düssel (BMW). Het lange rechte stuk na de Kemmel was Daniel met zijn Yamaha in het nadeel, daar de Yamaha behoorlijk wat snelheid te kort komt t.o.v. de Honda en de BMW.<br /> <br /> Om toch de aansluiting te houden bij dit groepje, besloot Daniel om in de slipstream van Luimstra te kruipen. Het groepje reed richting Les Combes alsnog aardig weg bij Daniel, maar bij het remmen kon Daniel weer de aansluiting vinden. In het bochtige gedeelte van het circuit was Daniel met zijn Yamaha sneller dan Sezgin, Luimstra en Düssel en zo kon Daniel een kleine voorsprong pakken. Een ronde daarna kwamen Piers en Sezgin weer voorbij in Blanchimont. De Yamaha van Daniel had ondertussen een temperatuur bereikt van 108 graden. Bij het uitkomen van Eau Rouge ging Daniel in de slipstream bij Piers, maar al snel bleek dat dit niet te houden was. De temperatuur van de Yamaha liep op het rechte stuk tussen de Kemmel en Les Combes op tot extreme hoogte! Het koelwater spoot eruit en Daniel verloor in Les Combes bij het insturen bijna de voorkant.<br /> <br /> Dit was voor Daniel het moment om zich ietwat af te laten zakken, om zo de temperatuur van de Yamaha weer naar beneden te krijgen.<br /> <br /> Bij het passeren van Fagnes lagen er een aantal gecrashte coureurs. Direct hierna werd de rode vlag gezwaaid. Dit kwam voor Daniel en zijn Yamaha als een geluk bij een ongeluk. De Yamaha had nu de tijd om op temperatuur te komen.
Eenmaal in de pitstraat aangekomen, bleek dat er een herstart zou komen over 2 ronden.<br /> Daniel was de ronde er voor als 23e over de streep gekomen, waardoor hij vanaf die positie de herstart zou maken.<br /> <br /> De herstart was een chaos! Er stonden een hoop coureurs niet op de juiste plaats, wat voor vertraging zorgde op de grid. De motorfiets werd hierdoor ook weer direct warmer.<br /> <br /> Daniel kwam na een super start klem te zitten aan de binnenzijde van La Source, waardoor hij aan de buitenkant van de curbstones, met zijn schouder tegen de muur, de bocht moest nemen. Als één van de laatste coureurs kon Daniel zijn weg weer vervolgen. Na 2 ronden alles op alles te hebben gezet, kon Daniel bij het uitkomen van Stavelot in de slipstream van Sezgin kruipen, wetende dat Daniel met het aanremmen van de Bus Stop sterker was. Bij het aanremmen kon Daniel Sezgin passeren, maar Düssel was net een metertje te ver. Door een iets andere lijn te rijden in de Bus Stop, kon Daniel wat eerder op het gas en passeerde Düssel net voor de finishlijn op een 20e positie. De voorsprong van Daniel op het moment van finishen bedroeg precies 0,01 seconde op Düssel en 0,17 seconde op Sezgin. In de gecombineerde uitslag was Daniel 21e geworden.<br /> <br /> Na de eerste race werd de motorfiets weer klaargemaakt voor de tweede race van de dag, welke onder nog warmere omstandigheden verreden zou worden.<br /> <br /> Om 16:15 uur vertrok Daniel wederom vanaf een 26e positie, ook dit keer met een super start! Helaas werd de Yamaha, net als in race 1, erg warm. Het koelwater kwam er na 3 ronden wederom uit en derhalve besloot Daniel, om (verdere) schade aan het blok te voorkomen, om de pits in te rijden.<br /> <br /> Teleurgesteld keerde het team terug naar Nederland en gaat zich de komende weken volledig richten op de ontwikkeling van de Yamaha, om tijdens het eerstvolgende ONK weekend (British Superbike, TT circuit Assen) met een competitieve motorfiets aan de start te staan.