Home Teams Teams: Geen succes IDM Assen Thomas van Leeuwen

Teams: Geen succes IDM Assen Thomas van Leeuwen

0

Niets wilden we aan de we aan het lot overlaten. Dit weekend staat de ÒNederlandseÓ IDM race in Assen op het programma, dus motor op de testbank, alles tot in de details geprepareerd en Thomas tot op het bot gemotiveerd.

Dit weekend viel er verbazingwekkend veel in het water, letterlijk en figuurlijk.&nbsp; De "vrije" trainingen konden letterlijk worden genomen want Thomas had een hoop vrij. Zoveel mechanische tegenslag en pech heeft Thomas in zijn jonge carrière nog niet meegemaakt. Het wilde maar niet lukken de motor goed aan de praat te krijgen. Was het ene probleem verholpen lag de volgende al weer op de loer om toe te slaan. De monteurs sleutelen zich een slag in de rondte aan de machine maar het heeft niet mogen baten. Het mag een wonder genoemd worden dat de norm voor kwalificatie gehaald werd, maar veel voldoening gaf het niet. <br /> <br /> De eerst vrije training wordt Thomas na een paar ronden op de bezemwagen afgeleverd. Probleem: Bigend eruit gelopen, zeer recent vervangen en gaat normaliter zoÕn 2000km mee, een tegenvaller dus en bovendien niet iets wat de monteurs in het uurtje dat ze tot hun beschikking hebben tussen de twee vrije trainingen door, kunnen verhelpen.&nbsp; De oplossing dachten ze te vinden door het 1e reservemotorblok uit de koffer halen en onder de fiets bouwen, dachten zeÉ Het 1e reservemotorblok was goed werkend de kist in gegaan, dus dat moest geen probleem zijn. <br /> <br /> Thomas zit volledig in race-uitrusting, terwijl de tweede vrije training al bijna halverwege is, rustig te wachten totdat de monteurs klaar zijn, totdat opnieuw het noodlot toeslaat, de versnellingsbak blijkt niet te schakelen. "Kleed je maar weer uit" Thomas springt onmiddellijk op de fiets om even in zijn eentje deze teleurstelling te verwerken. Alweer korte tijd later keert hij terug om te vragen wat de plannen zijn en richt zich vervolgens op de eerste kwalificatie, om half twee is vandaag in tegenstelling tot vorige IDM races de eerste kwalificatie.<br /> <br /> Met "donders" geweld wordt de reservemotor uit de truck getakeld, waarvan Ronald het 2e reservemotorblok demonteert. BeÕs zweetdruppels vliegen in het rond, Ronald krijgt volgens eigen zeggen Òeen doucheÓ maar de monteurs krijgen onder leiding van Everhard de klus geklaard.&nbsp; Er is echter wel een reden tot zorg, het motorblok is niet geprepareerd en er zit een verkeerde versnellingsbak in, maar hij doet het tenminste en Thomas kan rijden.<br /> <br /> Thomas weet er met pijn en moeite een 1.54’er uit te persen met het 2e reserveblok, dat naar achteraf blijkt niet veel meer pkÕs heeft dan een gemiddelde junior cup fiets, niet veel dus. Besloten wordt dat na afloop van de kwalificatie naar huis te rijden om bij het ene motorblok het bigend te vervangen, de machine met het reserveblok op de testbank te bouwen om e.a. opnieuw af te stellen. <br /> Geheel tevreden over de testresultaten keren Everhard en Be de volgende dag terug op het circuit, de machine gaf aan gezond te zijn en over veel vermogen te beschikken, daar zou het nu niet meer aan liggen!!<br /> <br /> Alle inzet kan niet worden verzilverd. Als Thomas de tweede kwalificatie de baan ingaat is hij enthousiast over de trekkracht van de machine, helaas ook dit keer is het enthousiasme van korte duur, de temperatuur loopt op en meteen wordt de pits opgezocht.<br /> De monteurs kunnen niet zo gauw een verklaring voor de oplopende temperatuur vinden en sturen hem de baan weer in. De volgende ronde komt Thomas weer de pitsstraat ingereden met gevaarlijke hoge motortemperaturen. In eerste instantie wordt gedacht dat de radiateur lek is maar bij de truck blijkt al gauw dat een asje van de waterpomp is afgebroken waardoor het motorblok geen koeling krijgt.&nbsp; Geheel volgens de wet van Murphy mag alle inzet niet baten, een 29e tijd is de trieste realiteit. De teleurstelling bij Thomas duurt telkens echter maar even en hij blijft onder de gegeven omstandigheden opmerkelijk rustig en professioneel. <br />

De warming up zondagmorgen duurt voor Thomas welgeteld 1 ronde. De motor blijft tegenstribbelen en weigert zich over te geven. Wederom bezoekt Thomas noodgedwongen twee keer de pitsstraat. Inmiddels overlopend van adrenaline maakt Thomas fout bij het aanremmen naar de GT-bocht en schuift horizontaal de grindbak in. Ikzelf kan de teleurstelling nauwelijks voor mijzelf houden en heb dan ook enorme bewondering voor Thomas die zijn zelfbeheersing wonderwel weet te bewaren.<br /> &nbsp;<br /> Vanaf een 29e plek gaat Thomas de race met een bokkende machine van start. Met slechts 18 ronden voorbereiding op de teller valt het Thomas niet mee om in zijn ritme te komen. Met samengeknepen billen hopen we dat de machine, die zich het hele weekend al gedraagt als een nukkige oude dame, zich overgeeft. Het blijkt gelukkig geen ijdele hoop, Thomas haalt de eindstreep en wordt als 23e afgevlagd.<br /> <br /> Met zoveel tegenslag in één weekend kan de rest van het seizoen alleen nog maar meevallen. Volgende race: 17 -19 september, de finale race van het IDM op het circuit van Hockenheim in Duitsland. <br />