Afgelopen weekend werd de eerste ronde voor het WK-zijspan verreden op het Spaanse Aragon circuit. De driewielers waren dit weekend te gast bij het WK- Superbike. Vorig jaar moesten we de race op Aragon nog laten schieten in verband met de motorproblemen. Aangezien de motorproblemen verleden tijd lijken te zijn, vertrok het gehele team met vertrouwen richting de Spaanse zon.
Al op maandagavond vertrokken Jan en Henk met de bus en aanhanger richting het zuiden. De rest van het team volgde hen via de lucht en vervoegden zich op donderdagochtend bij hen. Snel werd alles opgebouwd en later die middag kregen Bennie en Geert de kans om het circuit te gaan verkennen. Het werd al snel duidelijk dat Aragon een prachtig circuit is, maar moeilijk is om snel te leren kennen. Het circuit kent veel hoogteverschillen waardoor veel bochten 'blind' zijn en hierdoor moeilijk in te schatten zijn. Zowel Bennie als Geert vonden het een mooie baan. Vooral het lange rechte eind gevolgd door een scherpe hairpin werd als een zeer mooi gedeelte van het circuit ervaren.<br /> <br /> Vrijdagochtend stond in het teken van de technische keuring en de verplichte rijders-meeting. Aan het einde van de middag werd de eerste kwalificatie verreden. Dit gebeurde onder zeer goede omstandigheden.<br /> Er werd afgesproken om deze kwalificatie te gaan gebruiken om de baan goed te leren kennen. Dat dit nog niet echt een makkelijke opgave was zag men in de pitstraat al aan de tijden. Want die bleven ver achter bij de andere rijders, die hier vorig jaar al hadden gereden. Gestaag gingen de tijden omlaag, maar van een echte snelle ronde was nog niet echt sprake. <br /> <br /> Aan het eind van deze sessie stonden Bennie en Geert op een 10e positie. Dit is niet echt wat we gewend zijn, maar het is geen baan waar je direct hard kan gaan zonder grote risico’s te nemen. Tevens was het vermoeden dat er iets niet klopte met het vermogen van de Suzuki. Snel werd de data bekeken en werd de motorsetting gewijzigd.
Zaterdagavond om half zeven stond de tweede kwalificatie op het programma. Al snel werd zichtbaar dat er nu meer circuitkennis aanwezig was. Al in de 2e ronde werd de tijd van de vrijdag fors verbeterd. De rondetijden gingen per ronde verder naar beneden en met nog 12 minuten op de klok stond team Streuer op de 5e plaats. Het verschil met de naaste concurrentie was maar minimaal. Diverse keren werd er van positie gewisseld. In de laatste 10 minuten waren de teams van Makulla en Rutz ons toch nog te snel af. Maar met een verbetering van 8 seconden en een 7e startplaats was het gehele team op dat moment zeer tevreden.<br /> Duidelijk is dat de top 4 ver boven de rest staat. Het verschil bedroeg maar liefst 6 seconden. De teams daarachter zijn daarentegen wel weer zeer aan elkaar gewaagd. Het verschil tussen Makkula op plaats 5 en Remse op de 9e plaats bedroeg maar 1 seconde.<br /> <br /> Bij terugkomst in het paddock waren Bennie en Geert nog steeds niet tevreden met het vermogen van de motor. Iets klopte er niet, maar wat er niet precies klopte was niet duidelijk aan te wijzen. Er werd besloten om de motorsetting weer terug te zetten en om de gearing te veranderen. Helaas krijgen wij bij dit soort evenementen geen tijd om dit soort wijzigingen te testen. Normaalgesproken is dit niet zo erg, maar deze keer zou het voor ons zeer goed zijn geweest. In de race zou moeten blijken als het allemaal goed zou uitpakken. <br /> <br /> Zondag om kwart voor vier stond de wedstrijd gepland. Bij terugkomst van de verkenningsronde gaf zowel Bennie als Geert aan dat de motor weer goed liep. De verwachtingen waren dan ook hoog bij ons team voor de race over 15 ronden. <br /> <br /> De start was super en direct werden er al 2 plaatsen winst geboekt. Dat beloofde wat te worden. Echter na 100 meter was de race voor Bennie en Geert al over. We werden van de baan gekegeld door Makkula en Remse. Makkula wilde zijn slechte start direct al in de eerste bocht weer goed maken. Hierbij nam hij te veel risico met als gevolg een harde aanraking met de Sloveen Remse. Beide spannen kwamen daarna hard in aanraking met het span van team Streuer. Gelukkig was hierbij geen letsel bij de coureurs en passagiers. Bennie en Geert hadden het span al weer snel op de baan om hun race met grote achterstand te gaan beginnen. Echter 4 bochten later kwam Bennie erachter dat de remmen het niet meer deden en moest hij het span naast de baan parkeren.<br /> <br /> We hadden ons een andere seizoenstart voorgesteld, maar ook dit soort dingen horen helaas bij racen. Na een afkoelingsperiode werd de gedachte alweer verplaatst naar de volgende WK-race op het Engelse Donnington circuit. Daar zal op 25 mei wederom samen met de WK Superbike gereden worden. <br /> Op 4 mei zal team Streuer eerst nog van start gaan op het stratencircuit van Hengelo (Gld) waar de 2e ronde voor het ONK zal worden verreden.<br /> <br /> Uitslag race WK zijspannen round 1.<br /> 1 Team Birchall<br /> 2 Team Steinhausen<br /> 3 Team Reeves<br /> 4 Team Hock<br /> 5 Team Gurck<br /> DNF Team Streuer<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>