Categories: Teams

Teams: Fantastische strijd voor Racing Team Kock op Spa-Francorchamps.

Alvorens we konden vertrekken naar Spa, moest Johnny zijn motor nog ophalen. Door het warme weer op het circuit in Zolder, was de kop gaan zweten van de nieuwe Panigale, vergelijkbaar met ons mensen. Echter onze kop scheurt niet en dat van de Ducati nu wel. Een tegenvaller, hetgeen bij de PanigaleÕs een standaard verhaal blijkt te zijn. (waar heb ik dat eerder gehoordÉ) Door het aanbrengen van een nieuwe radiator die een betere koeling kan geven en het vernieuwen van de kop met pakking, konden we met een gerust hart vertrekken. Nog even de barbecue, koelkast etc. bij sponsor/cateraar Ter Horst in Netterden ophalen en we zijn compleet.

Donderdag aan het einde van de middag komen we aan en Harold gaat alvast vooruit richting het dorp om daar bij het Welcome Center in te schrijven. Ieder jaar weer een ontzettende zoektocht om die ene woning te vinden waar met een zielig bordje &lsquo;Welcome Center&rsquo; wordt aangegeven. Na een keer of drie op en neer gereden te hebben, werd Willie van Middelkoop geraadpleegd. Het Welcome Center zou nu geheel aan de andere zijde van het circuit nabij de ingang Stavelot zijn gevestigd. Inmiddels hadden Dick en Annette Oorschot ons ook al op en neer zien gaan en gaven ons dezelfde informatie. Lekkere communicatie van die Belgen richting onze organisatie.<br /> <br /> <br /> Eenmaal op de paddock, waar Johnny al een plek had gevonden en zich niet tegen had laten houden bij de ingang, leek het alsof we een wereldplek hadden gevonden. Na een paar minuten wisten we ook waarom aan die zijde nooit zoveel mensen opgebouwd hadden, de put lucht was nauwelijks te harden.<br /> Maar ja, bij droogte en door de hoogteverschillen is deze reuk/stank op flink wat plaatsen op te snuiven. Vrouwen en kinderen zijn intussen ook gearriveerd, dus er wordt verder opgebouwd.<br /> <br /> Op de vrijdag is de trackday gepland met 4 sessies van 25 minuten. Hieraan voorafgaand dient men de verplichte briefing te volgen en waren net te laat. Op zich geen probleem maar hier gold 8.30 uur en geen minuut later, waardoor we weg werden gestuurd en de briefing mochten ontvangen aan het einde van de pitstraat. Hier meenden we het relaas van de schoolmeester te gaan vernemen, maar deze was enorm vriendelijk om ons uitsluitend het belangrijkste te vertellen en ons veel plezier te wensen. Geheel anders ingeschat en de eerste sessie kon beginnen. Een heerlijk gevoel om weer op deze fantastische baan te rijden, midden in de bergachtige en bosrijke omgeving en dan 7 kilometer lang voordat de volgende ronde ingaat. De hoogteverschillen maken het spannend en de enorme snelheden die je hier haalt, maakt dit circuit uniek.<br /> &nbsp;<br /> Bij de tweede sessie gebruiken we onze nieuwe lap timer, verbonden per satelliet. Deze geeft niet alleen de rondetijd aan, maar meet tussendoor ook de mogelijke rondetijd bij het doorkomen van de volgende ronde. Hier hebben we zeker wat aan omdat je weet wat je doet&hellip; In deze sessie blijkt de teller nogal nieuw en er wordt weinig op gekeken. We rijden lekker en als we terug komen zijn we verrast met goede rondetijden. Deze halen we niet meer in de 3e sessie, misschien wel omdat we te gefixeerd zijn. Pas bij de 4e sessie weten we onze tijd te verbeteren en komt Johnny in 2 minuten en 38 seconden rond en Harold in 2.39.<br /> <br /> Op de zaterdag moeten we echt aan de bak, twee kwalificaties staan op het programma. Het heeft de nacht geregend en daardoor kan het zijn dat er achter op het circuit toch natte plekken op de baan blijven. Bij de eerste ronde lijkt het aanvankelijk geheel droog maar moet er toch rekening gehouden worden bij enkele rem punten. Harold komt niet op gang en iedere ronde is er wel een achterblijver die net op een cruciale plek blokkeert. Zowel de A/Pro als de B/Cup klasse rijdt door elkaar maar met de verdeeldheid van vandaag over de baan, is een goede kwalificatie nagenoeg onmogelijk. Natuurlijk zijn een paar mensen extra voorzichtig als de baan er soms wat natter uitziet maar vrij of met gelijkgestelden rijden zit er nu niet in. Harold komt niet verder dan een tijd van 2.44. &nbsp;Johnny heeft er daarentegen minder hinder van, hij kwalificeert zich met een rondetijd van 2.39.

<div>Bij de 2e kwalificatie ziet het er ineens heel anders uit, de rijders hebben elkaar blijkbaar gevonden en iedereen gaat ervoor. Waar Johnny zijn tijd verbeterd naar een super tijd van 2.34 snoept Harold er ook seconden af om op een persoonlijk record van 2.38 &nbsp;te komen en goed voor de tweede startrij op positie 7. Johnny start vanaf de eerste rij op plek 2.<br /> <br /> De kwalificaties worden gevolgd door de motorparade en een stuntshow die dit jaar duidelijk minder spectaculair is. Blijft natuurlijk enorm knap wat die mannen op en met de motor/quad kunnen maar het is te eenzijdig. Hierna breekt het spektakel los van het centrale evenement van dit weekend, de 6 uur race met de fantastische Le Man start.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Dat de avonden gezellig zijn hoeven we misschien niet meer te vermelden, dat is een feit. Het koelt wel erg af en dat kan nog wel eens voor een weeromslag zorgen. Maar het zondagmorgen zonnetje komt erdoor en rijden de Warm-up. Hierbij komt Erik Brouwer nog ten val waarbij zijn motor in de brand vliegt. Erik komt er gelukkig aardig bij weg en hierdoor eindigt de sessie vroegtijdig met de rode vlag.<br /> <br /> <br /> Om 11.15 uur start onze eerste wedstrijd, maar moeten al 20 minuten voor tijd klaar staan. Dat is toch wel opmerkelijk en hierdoor koelen de banden flink af. Gelukkig hebben we een sighting lap en de voorstart plus een fijne racetemperatuur. Bij de start zijn we beide goed weg en vliegen Eau Rouge omhoog en ook aan het einde van het snelste stuk op de baan waar 283 km.p/uur wordt aangetikt, zit de kopgroep bij elkaar. Dan ontstaan er wat gaten en Johnny kan het tempo prima aan, de rondes die volgen zijn spannend. Hij wisselt zijn positie in om als koploper te rijden en rijdt de 7 kilometer in maar liefst 2 minuten en 34 seconden. Maar hij moet deze nummer 1 positie weer afstaan als blijkt dat de laatste ronde telt nu de race wordt afgevlagd door de rode vlag. Ronald Braspenning is door een high sider ten val gekomen in de chicane. Dat is ook jammer voor Harold die juist de race aan het opbouwen was en een fantastische 2.36 klokt. Op dat moment rijdend op de 6e plek met nog wel 3 ronden te gaan. Een vierde positie had er mogelijk ingezeten. Johnny wort gehuldigd waar Andre Niemandsverdriet de 1e plaats wordt toegekend, Johnny als 2e het podium siert en Svetti Alexandrov de 3e plaats. Silas neemt namens Johnny de beker in ontvangst.<br /> &nbsp;<br /> <br /> De dag is voor ons goed ingedeeld, zodat er voldoende ruimte is tussen de races en het toch niet te laat wordt. Er is een overleg gepland met de klankbordgroep en er volgt een extra briefing. Besloten is dat de races op Hockenheim niet door gaan, mede door de arrogante houding van de organisatie; kosten en rijtijd en met name tijdindeling, staan absoluut niet in verhouding. Mogelijk komt er een tweede race tijdens de Race of the Champions in Assen dat in oktober plaatsvindt als afsluiter van het seizoen. Echter kan er maar 1 race meetellen voor de punten, omdat het niet fair zou zijn om de resultaten nu tussentijds te be&iuml;nvloeden. Hockenheim was er ook al bij tussen geschoven en behoeft om die reden geen compensatie. Hierbij is ook gesproken over het wel en wee van de 3D-Cup en dat we in Assen een plan van aanpak moeten presenteren om het nieuwe seizoen voldoende uitdaging te geven. Commitment zal de belangrijkste tool zijn om nieuwigheden uit te rollen om hetgeen we hebben opgebouwd, ook voortgang te kunnen geven.&nbsp;<br /> <br /> <br /> De tweede race volgt om 14.45 uur en bij deze start schiet Erik Plucker diagonaal als een raket over de baan. Een tactiek die slaagt en een aantal rijders behoorlijk in de war brengt. Met respect wordt de La Source genomen om de race niet vroegtijdig te be&euml;indigen. Iedereen komt goed door deze haakse bocht waar Johnny de leiding neemt. &nbsp;&nbsp;<br /> Harold moet zijn plaats zoeken bij het doorkomen en is wat terug gevallen. De drang om naar voren te komen overheerst en een gevecht ontstaat met Geert Schepens en Mark Loeffen. Dit moet snel beslecht worden om enige aansluiting te kunnen behouden. Gelukkig vindt Harold een deel op de baan om binnendoor te steken in de bocht en beide worden hierbij verschalkt. Nu op weg naar de 6e positie en komt daar Bart Drost tegen die ongeveer de gelijke rondetijden rijdt. Harold moet er een schepje bij bovenop doen en dat lukt. Met een rondetijd van 2.35 is hij sneller dan de 3 mannen voor hem. Echter Chris van Thiel en Ronald van Vliet blijven in het vizier en Harold kruipt er naar toe, maar ook nu wordt de race vroegtijdig afgevlagd met rood. Bart Bongers en Joris Fliek staan in de chicane waar ze elkaar hebben geraakt en olie op de baan is gekomen. Opnieuw worden we terug geplaatst i.v.m. de doorkomst van de laatste ronde en is de 7e positie het eindresultaat. Voor Johnny is dit de herhaling van de vorige race, ook nu ligt hij op kop en wordt naar de 2e plaats terug verwezen.&nbsp;<br /> <br /> Andre Niemandsverdriet was al uitgevallen met pech maar de race was enorm spannend waar Svetti Alexandrov en Johnny elkaar niets toe hebben gegeven. Dit blijkt wel uit de afstand van slechts 0.00.387 seconden tussen elkaar, gemeten op de finishstreep. Het was stuivertje wisselen waarbij Erik Plucker zijn best heeft gedaan om aan te pikken en tevreden mag zijn met de 3e plek op het podium.<br /> <br /> Voor het eerst maakte Racing Team Kock gebruik van het pitbord om informatie tijdens de race op te nemen. Zowel Johnny als Harold konden hun posities etc. aflezen waar Herwie en Jori voor zorgden.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Nu Erik Plucker minder punten gescoord heeft dan Johnny, wordt het spannend in de top 3 van de competitie. Erik leidde het klassement met 134 punten en heeft nu totaal 162 punten, Johnny komt er net niet aan en staat op twee met 160 punten. (door de rode vlagsituatie dus 10 punten misgelopen en anders had hij de leiding gehad&hellip;) Harold heeft dus geruild met Johnny en staat nog op de 3e plek met 126 punten.&nbsp;<br /> Nu Andre Niemandsverdriet met 5 punten achterstand op de vierde plaatst staat, is dat de enige dreiging voor Harold in Assen. Dat wordt knokken!<br /> <br /> Het zal u opgevallen zijn dat in dit hele verslag van Racing Team Kock geen woord over Marcel geschreven is. Dat klopt, hij is aan het herstellen van zijn schouderbreuk en doet dat geheel in eigen stijl op vakantie in Gambia. Komt wel goed met zijn schouder, de vraag is alleen of het goed komt met zijn Panigale die hem op Oscherleben in de steek heeft gelaten. Wij hopen spoedig op een antwoord van Ducati.<br /> <br /> Het vermelden waard is ook dat Ton Nillessen zijn kampioenschap nu heeft veilig gesteld. Door in de 2e race op de tweede positie te eindigen, mag hij zich al kampioen noemen van de Cup klasse. Net twee seizoenen in de wegrace actief en heeft zijn weg prima gevonden. Wij feliciteren hem met zijn overwinningen en kampioenschap.&nbsp;<br /> <br /> De Race of the Champions vindt plaats op zondag 13 oktober en hopen dat de winter dan nog niet ingevallen is. U bent van harte welkom.<br /> <br /> </div>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago