De Race of the Champions op het Asser circuit is sinds jaren ook de seizoensafsluiter voor de 3DCup. Met uitzondering van de ronde op Nrburg (een val in de race) heeft het # 66 Erik Brouwer BBClub Racing Team een prachtig seizoen beleefd met 2 derde plaatsen.
<p>Inderdaad: zeg nooit nooit …. Er was nog uitzicht op plaats 4 in de eindstand, dus alle zeilen werden bijgezet voor een optimaal resultaat tijdens de Race of the Champions. Op vrijdag 28 september en 5 oktober werd nog tweemaal geoefend op Assen. Ook werd nog geïnvesteerd in de motor. In aloude BBClub traditie zonder enig budget …</p> De Race of the Champions speelde zich dit jaar zeer (te) laat in het seizoen af, tijdens het weekeinde van 6 en 7 oktober. Het risico van een natte (en koude) afsluiter van een dito seizoen was groot. Voor de trainingsdag op vrijdag en de kwalificatiedag op zaterdag bleek dat ook zo uit te pakken. De zondag beloofde droog te zijn … <p > </p> <p><strong>Vrijdag: trainingsdag met CRT</strong><br /> Vanwege de goede resultaten in het seizoen tot de afsluiter had het #66 Erik Brouwer BBClub Racing Team besloten nog enkele trainingen af te draaien op het nabijgelegen Asser circuit. Op vrijdag 5 oktober bood CRT een mooie gelegenheid.<br /> De trainingen verliepen redelijk ondanks de moeilijke omstandigheden. Een 2 minuut 1 en een beetje was de snelste tijd. Niet geweldig maar aardig als opwarmer voor de zaterdag en zondag.<br /> <br /> <br /> <strong>Zaterdag: kwalificaties</strong><br /> Ter verhoging van de feestvreugde was niet alleen ingeschreven voor de 3DCup maar ook voor de mysterieuze Ducati Klasse. Een mooie gelegenheid om alles uit het laatste ace weekeinde te halen voor intrede van de donkere maanden. Na bestudering van het programmaboekje bleken meerdere 3DCuppers, ook uit de A groep, er zo over te hebben gedacht. Veel kans op vooraan rijden was er dus niet, maar als oefening prima.<br /> De weersomstandigheden op zaterdag zouden iets beter zijn dan die van de dag ervoor. 's-ochtends bleek daar nog weinig van. De eerste ritten werden dan ook overgeslagen. De races zouden zeer waarschijnlijk droog worden gereden en het weer zou gedurende de dag verbeteren. Extra risico's waren dus niet nodig.<br /> De kwalificaties voor de 3DCup en de Ducati Klasse werden uiteindelijk afgerond met een Respectievelijk 1.57.8 en 1.59. Niet verkeerd gezien de omstandigheden. Voor de race in de 3DCup betekende dit een start vanaf de vierde plek! Een prachtige uitgangspositie voor een mooie race en plek in de eindstand.</p>
<p><strong>Zondag: raceday</strong><br /> Een zonovergoten ochtend beloofde veel goeds voor de rest van de dag. Met uitzondering van enkele spetters<br /> zou het droog blijven. Een enorme meevaller zo laat in het jaar. Tot grote schrik van het gehele team werd tijdens een standaard controle van de motor olielekkage geconstateerd. Het bleek gelukkig om losgeraakte aansluitingen aan de oliekoeler te gaan die met deskundige hulp in no-time was verholpen. Tijdens de warm-up voor de 3DCup race zou ook nog een trekveer van de uitlaat kapot gaan. Met vervanging door twee vergelijkbare exemplaren was ook dat euvel snel verholpen. Het volledig standaard 999 blok van de motor van het #66 Erik Brouwer BBClub Racing Team blijkt nog steeds "Bombemfest" zoals ze in Duitsland zeggen. Super!<br /> <br /> </p> <p><strong>1e race: Ducati Klasse</strong><br /> Voor deze oefenwedstrijd vertrok #66 Erik Brouwer vanaf een veertiende plek. Een leuke oefenrace ontspon zich waarbij het verschil tussen de hele snelle vooraan en de langzame toch wel opviel. Zonder enorme inspanningen want met het oog op de echt belangrijke race in de 3DCup werd van een veertiende plek een tiende gemaakt met een niet verkeerde snelste tijd van 1.57.445 Niet verkeerd? Wederom een PR op Assen.</p> <p><br /> </p> <p><strong>The main event: 3DCup race B groep</strong><br /> De start vanaf de vierde plek verliep goed en Erik zat goed voorin zonder een plek te hebben verloren of gewonnen. Door wat mazzel en vlot rijden reed Erik in de eerste paar doorkomsten zelfs op een tweede plek. Dat is een erg gaaf gevoel maar moeilijk om vast te houden tussen al het 1098R, 1198 en Panigale geweld. Ongelooflijk hoe hard(er) dat spul gaat. Natuurlijk lag het niet alleen daaraan. De vermoeidheid speelde te snel een rol door de eerste race in de Ducati Klasse. Gelukkig niet te veel, want het toch wel grote verval bleef hangen op een zesde plek. Hier en daar wist Erik aanvallen te pareren door slim voorsorteren op (haar)bochten en laat remmen. Na 12 rondes kwam Erik zonder problemen of grote strijd als zesde over de finish. Met een snelste tijd van een evenaring van de eerder behaalde PR. Op zich prima en nog maar en jaar geleden reden tot euforie. Nu toch ietsje minder. Door een jumpstart van de op de vijfde plek geëindigde coureur werd ik alsnog vijfde in de race en met 1 punt verschil ook vijfde in de eindstand.<br /> <br /> </p> <p> Een prachtige afsluiting van een super seizoen waarin ALLE vooraf gestelde doelen meer dan gehaald zijn. Dat smaakt naar meer voor 2013! Voor nu: alle deelnemers aan de 3DCup, Cecile en Ton bedankt en Kees gefeliciteerd met een super derde plaats.<br /> <br /> </p> <p>Natuurlijk een speciale dank aan al mijn sponsoren:</p> <p>• 2Weg, onderneming in vorm, Den Haag<br /> • Reclame Assen, Assen<br /> • G&G Bike Nederland, Leiden<br /> • CNC Racing, Italy<br /> • Hair studio New Image, Smilde<br /> • Weuste Stahlbau Hoogstede, Germany<br /> • BroKo Enterprises, Voorburg<br /> • Affetto Ducati, Overasselt<br /> • Shorai Power Technologies Inc.<br /> <br /> </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…