Vrijdag 8 september vondt op het TT-circuit van Assen de eerste ronde van de Dunlop Drivers Cup plaats. Uit circa 1.000 inschrijvingen waren 100 deelnemers geselecteerd om zich in de praktijk te bewijzen op de onderdelen : Rally-, Quad-, Slalom- en 4X4 rijden. Daarnaast werd de conditie van de deelnemers op de
proef gesteld door middel van een mountainbike-wedstrijd.
Onder de deelnemers bevond zich onder andere Erik Bouw. Met een verleden in de Juniorstock-klasse, KNMV-cup tot 600, boven 600 en Zomeravondcompetitie voor velen van jullie wellicht bekend (of berucht, dat laten we in het midden). Hieronder zijn verslag van deze dag :
Vorig jaar wist ik het tot reserve-finalist te schoppen. De eerste twee rondes kwam ik toen goed door, maar in het Off-road kamp in Dieskau (Duitsland) bleken de twee uiteindelijke finalisten in het zand beter uit de voeten te kunnen dan ik. Hans bleek al off-road rally’s met de motor te hebben gereden en Tjidde had een aantal jaar in Dubai gewoond en had dus ook de nodige ervaring in het zand. Ondanks het feit dat ik nog geoefend had op een cross-motor was ik tegen dit off-road geweld niet opgewassen.
Hoewel de aktie zich bij de Dunlop Drivers Cup vandaag vooral op vier wielen afspeelde, kwam de race-ervaring op de motor goed van pas. Vorig jaar was de selectie wat uitgebreider en waren er verschillende onderdelen met motorfietsen. Zo moest er een slalom worden gereden op een Suzuki SV650 Cup-racer van het CRT en werd er met een Honda CBR 600 RR op het “heilige asfalt” gereden. Op deze onderdelen kon ik toen goed scoren en wellicht zal er nu in een later stadium nog iets op 2 wielen gaan gebeuren …, maar eerst was het zaak om deze ronde door te komen.
Rally-proef
Bij de rally-proef werd gereden met een BMW M3 Coupe’s van de Advanced Driving School. Op het gravel gedeelte moest volop worden gedrift, iets wat geen probleem was met de achterwiel aangedreven BMW’s. Terugkomend op het asfalt-gedeelte was er weer volop grip en moest uiteindelijk gestopt worden tussen 4 pionnen. Veel deelnemers verkeken zich daarbij op het grind wat hier inmiddels op het asfalt lag …
4X4 Off-Road
Bij de 4X4 proef moest een parcours worden afgelegd tussen pionnen door. De ruimte was telkens net voldoende om de grote Nissan Pathfinder er tussendoor te loodsen. De deelnemers waren hier in koppels verdeeld om elkaar aanwijzingen te geven. Er moest bergop en vervolgens achterwaarts bergaf gereden worden. Daarbij was het zaak om rekening te houden met diepe sporen om niet vast te raken in de modder!
Quad-rijden
Dit leek (ondanks de 4 wielen) al wat meer op een motor! Koppeling met de linkerhand, remmen met de rechtervoet. Een motorfiets met extra wielen! Bij dit onderdeel kwam het vooral aan op behendigheid en wat minder op snelheid Er werd gereden over een technisch parcours waarbij het voor veel deelnemers erg wennen was aan de manier van gas geven. Dit gebeurt op een Quad namelijk met de duim! Vooral het laatste deel waar het de bedoeling was om op een wip in evenwicht te komen was voor velen lastig. De beste manier bleek de Quad ongeveer tot het midden te brengen, stil te staan en dan met lichaamsgewicht het evenwicht van de wip vinden …
Slalom-rijden
Het slalomrijden werd gedaan met een Volkswagen Golf. Starten moest gebeuren zonder piepende banden, er mochten geen pionnen omver worden gereden en bij de finish tussen 4 pionnen ook geen piepende banden. Per overtreding 5 seconden tijdstraf, wat vrijwel zeker een slechte klassering betekende. Ik wilde dit risico niet lopen en koos voor een redelijk snelle tijd.
Mountainbike
Eindelijk aktie op 2 wielen, maar dan zonder motor! Er werd gereden op harde en zachte ondergrond en er moest een paar keer geklommen worden. Een aantal deelnemers viel op dit onderdeel door de mand. Na deze zomer bijna 3.000 km te hebben gereden op racefiets en mountainbike (en wellicht vanwege de ervaring op 2 wielen ??) wist ik dit onderdeel zonder veel moeite te winnen.
Aan het einde van deze spectaculaire dag vol aktie maakte Ed van Proosdij (alias mister Dunlop) de namen bekend gemaakt van de 15 deelnemers die zich in de tweede ronde mogen bewijzen achter het stuur van een Nissan 350Z. Ik hoopte natuurlijk, evenals vorig jaar, op plaatsing voor de tweede ronde. Het duurde even, maar halverwege werd dan toch mijn naam genoemd. Yes!!!
Vorig jaar baalde ik er dus flink van dat ik niet naar de USA mocht voor de finale. Vanzelfsprekend ben ik er op gebrand dit keer de finale wél te halen en onze nationale eer hoog te houden tijdens de Internationale Finale. Deze zal bestaan uit een rally van ca. 4.000 km van Hannau (Duitsland), dwars door Europa, naar Tanger (Marroco), waarbij onderweg proeven op het programma staan met verschillende soorten voertuigen.