Home Teams Teams: Eerste test: MiNinja 250R

Teams: Eerste test: MiNinja 250R

0

Nu het met de Molenaar NSF100-klasse bij de jeugd zo lekker gaat is het toch ook eens tijd om naar het vervolg te kijken. In Nederland is er op dit moment dan maar 1 keuze; de Moriwaki Cup.

Hartstikke gave klasse maar helaas wel nogal duur. Als je mee wilt doen moet je een motor voor 6000 euro leasen en eigenlijk heb je er dan ook nog eentje nodig om te trainen, die kost dan nog even 12.000 daar bovenop. Dat is echt héél veel geld, daar gaan we nog even voor sparen. Gelukkig schoot Ronald van Vliet van MotorStore Woerden te hulp en kwamen we op het idee een racemotor op basis van de Kawasaki Ninja 250R te bouwen. In Amerika en veel Europese landen zijn daar raceklassen en cupraces voor, ze deden laatst zelfs nog mee in het voorprogramma van het WK Superbikes op Assen. Op basis van een standaardmotor begonnen Ronald en Hendrie met de ombouw. Alle kuipdelen en verlichting eraf en de zware uitlaat er onderuit. Terug kwamen een achterveer en aangepaste voorvork van HK Suspension, Vortex rem-schakelset, Two Brothers Racing compleet uitlaatsysteem, Pirelli Supercorsa banden, een racekuip, stalen remleidingen en een Dynojet Powercommander voor de metamorfose van straatmotor tot circuitfiets. Daarna zorgde Motopaints Assen voor een strakke buitenkant die er erg leuk uitziet.<br /> <br /> Afgelopen vrijdag was Vasco te gast bij de (zeer relaxte) organisatie van Racecracks op het circuit van Mettet, een kort maar uitdagend circuit in Wallonië. Zowel vader als zoon waren flink zenuwachtig, maar dat bleek geheel onnodig. Vasco stapte op, reed weg en ging gelijk als een speer. Nadat de baan verkend was en de motor wat gewend was reed hij al snel zijn knie aan de grond en zag hij zelf al 165 km/ u op de teller staan. ÒEn die ene bocht ging ik met 140 door!Ó De grijns van de coureur paste nog maar amper in de helm, en ook de speciaal voor de shakedown meegekomen Ronald was duidelijk trots. <br />

Er gaan nog een paar kleine dingetjes aangepast worden, zo komen er nog clip-ons op en moeten we nog wat praktische kleinigheden aanpassen, maar de MiNinja 250R is al direct met vlag en wimpel voor het eerste examen geslaagd. Het is namelijk een échte circuitmotor geworden, maar dan voor een zeer schappelijk bedrag. Het lukte zo om het totale budget onder de 5500 euro (ex. BTW) te houden, een belachelijk lage prijs voor zoÕn complete circuitmachine.&nbsp; Er was dan ook veel belangstelling van de (volwassen) circuitrijders en Ðrijdsters die erg gecharmeerd waren van de MiNinja. En inderdaad, de MiNinja is een slim alternatief voor de (ik noem waar wat) CBR600 uit 2001 die ze meestal bij zich hadden, het blijft motorisch en technisch immers altijd heel en je hebt een nieuwe motor, geen afgeragd circuitgeval. Ze zagen dat je met zoÕn 250 cc viertakt enorm veel circuitplezier kan hebben, je komt namelijk niet voor het hard rechtuit rijden maar voor de bochten. In Woerden weten ze nu hoe zoÕn machine gemaakt wordt, daar kan je dus voor alle vragen terecht!