Racingteam Bijsterbosch is het seizoen goed begonnen. Coureur Pepijn Bijsterbosch heeft in de openingsrace op de Lausitzring, vlak bij Dresden, zijn eerste IDM-punten voor het seizoen 2013 genoteerd. Een enorme opsteker aangezien het hier in het begin van de week absoluut niet naar uitzag.
In de 3-daagse test voorafgaand aan het raceweekend liet de techniek het team namelijk in de steek. Al in de eerste sessie op maandagmorgen gaf het motorblok de geest. Een behoorlijke domper, maar na een blokwissel werd dinsdags de draad weer opgepakt en kon Bijsterbosch de nodige kilometers maken. Na een dagje pauze werd op vrijdag gestart met het ‘echte raceweekend’. In de drie vrije trainingen kwam Bijsterbosch steeds beter in zijn ritme en werd een goede set-up gevonden voor de kwalificaties. In de eerste tijdtraining op zaterdagmorgen was het met een asfalttemperatuur van nauwelijks 10 graden nog te koud om een goede tijd te zetten. Veel coureurs hielden het dan ook na een paar rondjes voor gezien. In de tweede sessie was het met het zonnetje erbij een stuk aangenamer. Bijsterbosch wist al snel goede tijden te noteren en met een qualifier-band lukte het om de rondetijd nog eens met een halve seconde aan te scherpen. Zijn snelste ronde was uiteindelijk goed voor de 14e stek op de starting-grid. <p><br /> </p> <p><strong>Zaterdagmiddag Race 1 </strong><br /> Starten is een sterk punt van Bijsterbosch; zo wist hij zich ook nu weer goed te positioneren bij het insturen voor de eerste bocht. Vanaf de 14e startplaats kon Bijsterbosch in de eerste ronde gelijk doorstomen naar de 9e positie. In gevecht met de broers Von Gunten (SUI), beide op Kawasaki, wist hij na vier ronden Philippe von Gunten te passeren en daarmee de 8e plaats te pakken. Zo werd hij de aanvoerder van een groep van zes rijders, waaronder ook Jesco Gunther (GER), de kampioen van 2011. Met nog zes ronden te gaan verminderde de grip van de achterband en werd Bijsterbosch door de beide broers gepasseerd. Ook Gunther dacht zijn slag te slaan, maar dat liet de Wapenvelder niet op zich zitten. Door direct terug te counteren, keek de Duitser snel weer in de uitlaat van de blauw-gifgroene Yamaha R6. In de resterende ronden wist Bijsterbosch de 10e plaats knap vast te houden en de finish te passeren. <br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Pepijn Bijsterbosch:</strong> “Jammer dat ik de broers Von Gunten niet voor kon blijven, maar ik had op het eind te weinig grip om nog extra aan te kunnen zetten. Maar een 10e plaats is een mooi begin van het seizoen en zondag gaan we weer voor een positie in de top tien.” </p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>
<strong>Zondagmiddag Race 2 </strong><br /> In de warm-up ’s morgens liep het lekker, dus werd met veel vertrouwen uitgekeken naar de race. Bij de start moest Bijsterbosch dit keer voor een andere lijn kiezen om het gedrang te ontlopen. Toch had hij in de eerste ronde al weer twee man te pakken en kwam als 12e door. Terwijl de snellere jongens gelijk afstand namen, zat Bijsterbosch in een groep van acht man die behoorlijk aan elkaar gewaagd waren. Door een paar fraaie inhaalacties kreeg Bijsterbosch na vier ronden de 8e plaats in handen. Net als een dag eerder voerde Bijsterbosch de groep aan en nam hij zes man en één vrouw op sleeptouw. Hij wist zijn 8e positie met verve te verdedigen; vooral de Rus Sergei Krapukhin en de Duitse Sarah Heide drongen behoorlijk aan. De Rus verliet echter voortijdig het strijdtoneel, maar er bleven genoeg kapers op de kust. Met nog drie rondjes voor de boeg, werd Bijsterbosch toch voorbij gestoken door Heide en Philippe von Gunten (SUI). In de laatste ronde kon hij Heide echter terug pakken en finishte hij als 9e. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Pepijn:</strong> “Ik moest hard werken op de 8e positie. Dit keer bleef mijn Pirelli-achterband voldoende grip bieden, maar had ik zelf een probleempje door een onwillige kuit. Hierdoor kon ik onvoldoende druk op de step houden en ging het schakelen wat lastiger. Daarom moest ik iets terrein prijs geven, maar lukte het gelukkig wel om Sarah Heide weer te passeren. Anders had ik dit waarschijnlijk weken moeten aanhoren van mijn monteurs, want je laat je toch niet door een meisje in de luren leggen.” </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het team kijkt tevreden terug op het eerste raceweekend. Na de nodige technische hobbels toch mooi wat punten kunnen scoren. De volgende races zijn op 11 en 12 mei bij onze Zuiderburen op het circuit van Zolder. </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…