Omdat Kremerracing niet op Eemshaven heeft gereden was het alweer een bijna twee maanden geleden dat we de laatste wedstrijd hebben gereden. In de tussentijd hebben we zeker niet stilgezeten en hebben tijdens een test op Assen goede vooruitgang geboekt. Daarom vertrokken we vol goede moed naar het voormalige Oost Duitsland voor een twee ‘hete’ races.
Trainingen
Het zou ook de eerste keer worden dat ik met de nieuwe Dunlop’s zou deelnemen aan de race. De moeilijkheid was dan ook dat er heel snel een goede afstelling gevonden moest worden, maar met de hulp van Erik Hoeks van Art of Racing (ONK SBK) werd direct een super afstelling gevonden en bleef de slijtage van achterband minimaal. Tijdens de eerste training ging het direct lekker. Het was wel even wennen aan de warmte en het was ook even zoeken naar de juiste versnellingen. De tijden waren wel direct goed en constant, want ze lagen eigenlijk direct al onder mijn tijden van vorige jaar op dit circuit. Na lang wachten op de uitslagen van de eerste training bleek ik op een 16de positie te staan. Het gat naar de kop was toch nog aanzienlijk maar voor de eerste sessie zeker niet verkeerd. Na wat kleine aanpassingen aan de voorvork van de Suzuki moest Arnold de positie verbeteren door een snellere tijd te rijden. Het mooie was dat de middagtraining 40 minuten duurde. Hierdoor was het mogelijk verschillende runs te maken en een goed tijd neer te zetten. Dit bleek goed te werken want tijdens mijn tweede run zat Arnold in te druk verkeer en door even kort de pits op te zoeken had hij nog precies tijd voor een laatste run van twee vliegende rondes. De timing was perfect want hij kon twee mooie vrije rondes rijden en hierdoor zijn tijd met 1.2 seconden verbeteren. Het resultaat een 15de startpositie op de grid.
Race1
Voor elke klasse stonden twee races op het programma. Door diverse valpartijen liep het programma een behoorlijke vertraging op en onze race moest zelfs in tweeën worden verreden. Bij de start verloor Arnold heel veel plaatsten. Na 1 ronden had hij 11 plaatsten verloren en moest van ver komen om toch weer richting de punten te komen. Het racetempo was erg goed en na 3 rond reed Arnold alweer op een 18de plaats en was op weg naar de volgende groep toen er plotseling bij het insturen van de tweede bocht een motorfiets over hem heen vloog!!! Naar verluid deden de voorremmen het niet meer en is de rijder met zeer hoge snelheid aan het einde van het lange rechtestuk de grindbak in gereden en aan het einde van de grindbak over de bandenstapels heen weer op de baan terechtgekomen. Dit was een megacrash en de race werd na 3 ronden zeer terecht gestopt zodat deze rijder goed verzorgd kon worden.
De resterende negen ronden werden gezien de tijd ingekort naar een sprintrace van 5 ronden. Dat was voor Arnold geen goed nieuws want zijn starts waren nog niet goed en hij moest het hebben van mijn racetempo. Zoals verwacht was de start niet super, want hij kwam als 23ste door na de eerste ronden. De rondetijden waren erg goed, nog sneller als tijdens de training, en kon dus heel snel veel plaatsten goedmaken. Na 5 rondes en veel mooie inhaalacties eindigde Arnold als 14de, wat in de samengestelde uitslag in een 15de plek resulteerde. Het eerste punt van het seizoen was dus binnen.
Race2
De 2de race werd gereden over 9 ronden en zou het weer een inhaalrace worden omdat de start weer niet goed was. Helaas waren de rondetijden niet zo goed als tijdens de eerste race en Arnold had dan ook iets meer moeite om de plaatsten goed te maken die verloren gingen tijdens de start. Bij het ingaan van de laatste ronden wilde Arnold nog een keer aanzetten om de rijder voor hem in te halen om zo toch weer richting de punten te komen. Dat ging helaas mis want in de 4de bocht had blokkeerde de voorvork waardoor de motor rechtdoor moest het gras in waarna deze tegen de bandenstapel tot stilstand kwam.
‘Het was ondanks het de kleine misser in de laatste ronden van de tweede race toch een leuk en goed weekend. Iedereen (Fret, Metty en Eva) hebben er alles aan gedaan om er een super weekend van te maken. Zelf ben ik dan ook blij dat het eerste punt eindelijk binnen al had er zeker meer in gezeten als we ook op de vrijdag hadden kunnen rijden. Dit gaan we volgend jaar zeker doen!! De motor voelde erg goed zeker met de nieuwe banden en ik kan dan ook uit naar aanstaande zaterdag op Assen.’