Het Nederlandse RAC Racing heeft met een zege en een tweede plaats opnieuw van zich doen spreken tijdens de achtste en laatste ronde van het 2012 IDM Superbike kampioenschap. Damian Cudlin wist de overwinning te behalen tijdens de eerste race en werd knap tweede in de tweede wedstrijd. Ghisbert Van Ginhoven kwam in de eerste ronde van de eerste race ten val en moest de tweede wedstrijd aan zich voorbij laten gaan.
Tijdens de trainingen lieten beide RAC Racing coureurs al een hele sterke indruk achter. Damian Cudlin verraste vriend en vijand op zaterdag door tijdens zijn eerste optreden op de RAC Racing BMW S 1000 RR gelijk de pole voor zich op te eisen. Ghisbert van Ginhoven besloot zich tijdens de kwalificatie te concentreren op het vinden van een goede set-up voor de twee op zondag te verrijden races en maakte geen gebruik van de speciale kwalificatiebanden. Ondanks dit wist de Leidschendammer zich toch nog knap als vierde te kwalificeren waardoor beide RAC Racing coureurs vanaf de eerste startgrid aan de wedstrijden mochten beginnen. <br /> <br /> Tijdens de eerste race op zondag kwam Van Ginhoven al in de eerste ronde ten val waarbij de RAC Racing coureur hard met zijn hoofd in aanraking kwam met het asfalt. Een eerste onderzoek in het medisch centrum wees uit dat er niets aan de hand was, ondanks dat Van Ginhoven zich niets meer kon herinneren van de crash. Na enige tijd doorgebracht te hebben in zijn motorhome en nog steeds last te hebben van duizeligheid besloot het team Van Ginhoven terug te sturen naar het medisch centrum voor een tweede check. Nadat de artsen opnieuw gekeken hadden besloot men hem alsnog over te brengen naar het ziekenhuis voor het maken van een aantal scans. Hier stelden de artsen vast dat de RAC Racing coureur een hersenschudding heeft overgehouden aan de crash en hij een nacht ter observatie in het ziekenhuis door moet brengen. <br /> <br /> Cudlin kende een goede start en reed de eerste helft van de race op de tweede plaats om daarna de leiding over te nemen. In de laatste ronde werd de Australiër nog een keer gepasseerd door de Fransman Erwan Nigon maar Cudlin sloeg een paar bochten later weer terug om zo tijdens zijn eerste optreden voor RAC Racing meteen de overwinning te behalen. <br /> <br /> Tijdens de tweede race van de dag kende Cudlin opnieuw een goede start en kwam hij de eerste ronde op de tweede plaats liggend door achter de Oostenrijker Michi Ranseder. Het tweetal wist direct een gaatje te slaan op de achtervolgers. Ranseder, die de eerste wedstrijd aan zich voorbij moest laten gaan vanwege een technisch probleem in de verkenningsronde en daardoor zijn voorsprong in het kampioenschap in rook op zag gaan, was vervolgens ontketend en reed onbedreigd naar de overwinning. Cudlin werd op zes seconden tweede, Matej Smrz op ruim 12 seconden derde.
<blockquote><strong>Damian Cudlin</strong>: “Als iemand me van te voren gezegd had dat ik dit weekend de pole, een eerste en een tweede plaats zou behalen dan had ik hem waarschijnlijk uitgelachen. Ik kan het op dit moment nog bijna niet geloven, terugkeren in zo’n sterk bezet kampioenschap met deze resultaten. Toen ik vrijdag voor het eerst op de RAC Racing BMW S 1000 RR stapte wist ik gelijk dat dit een winnend pakket was, niet alleen de motor maar zeker ook het team. Ik voelde me gelijk thuis en ik kijk er dan ook heel erg naar uit, ondanks dat er nog aantal zaken besproken moeten worden en we nog niet officieel een overeenkomst hebben getekend, om komend seizoen met RAC Racing op jacht te gaan naar de IDM Superbike titel. Ik wil het hele team bedanken voor dit geweldige weekend, ik heb ervan genoten ondanks dat ik zaterdagnacht niet heb kunnen slapen en meer tijd op het toilet heb doorgebracht dan in bed. Dit maakte het er niet makkelijker op tijdens de twee races maar nogmaals, ik heb er ondanks deze handicap heel erg van genoten.”<br /> <br /> <strong>Ghisbert van Ginhoven</strong>: “Het team heeft dit weekend twee geweldige resultaten behaald en ik had heel graag daar nog een schepje bovenop willen doen. We hadden op de racedag echt weer kansen op een 1-2 maar het liep helaas iets anders. Alles verliep tot aan de crash boven verwachting, de kwalificatie was goed, tijdens de warm-up reed ik de snelste tijd en ik keek heel erg uit naar de twee wedstrijden. Ik moet even een nachtje in het ziekenhuis blijven met een lichte hersenschudding maar maandag hoop ik weer met het team mee naar huis te kunnen.”<br /> <br /> <strong>Evert Slager</strong>, Teammanager: “Allereerst wil ik Ghisbert sterkte wensen bij zijn herstel. Hopelijk voelt hij zich maandagmorgen weer voldoende fit om samen met het team terug te reizen naar Nederland. Het zag er zo goed uit voor hem en iedereen was er van overtuigd dat hij hier met de snelsten mee zou kunnen tijdens de wedstrijden en dan overkomt hem dit in de eerste ronde. Gelukkig valt het nu allemaal mee en heeft ie al weer zijn gebruikelijke lach op zijn gezicht en maakt hij alweer de nodige grappen, maar de artsen vonden het verstandig dat hij een nacht ter observatie in het ziekenhuis bleef. Wat betreft Damian kan ik niet anders zeggen dan petje af, voor het eerst op de RAC Racing BMW S 1000 RR stappen en dan gelijk deze resultaten behalen, echt super. Het 2012 IDM seizoen zit er nu op en ik denk dat we met acht podiumfinishes, waarvan ook nog eens twee overwinningen terug kunnen kijken op een geslaagd seizoen in dit sterk bezette kampioenschap. Er resten ons nu nog twee ONK races op het TT circuit Assen waar we Ghisbert opnieuw op jacht gaan naar de hoogste trede van het podium. Damian zal komend weekend niet deel kunnen nemen aan de race in Assen vanwege andere verplichtingen, tijdens de Race of the Champions hopen we opnieuw met twee coureurs aan de start te komen.”</blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…