Categories: Teams

Teams: Dutch Racing Team pakt de winst op de Varsselring

Het was dit weekend weer een ãouderwets gezellige? straatrace op de Varsselring in Hengelo (GLD) en wat voor een race! Dankzij de weergoden en daaruit volgende bandenroulette werd het spannend van het begin tot het einde. Het Dutch Racing Team trok daarbij aan het langste eind omdat uiteindelijk toch de goede bandenkeuze was gemaakt en Bryan professioneel de wedstrijd naar zich toe trok met de winst als resultaat. Een mooi scenario!

In verband met de NL selectietraining eerder in de week was het Dutch Racing Team donderdag al aangekomen in Hengelo en had zich in alle rust kunnen voorbereiden voor dit weekend. We hadden er niet alleen veel zin in maar ook hoge verwachtingen van. Vorig jaar deden we het hier al goed met een pole en de leiding in de wedstrijd, helaas gooide toen een highsider roet in het eten. Dus we wisten wat we wel en vooral niet moesten doen. Na het lange wachten kon zaterdagochtend een korte vrije training worden gereden. <br /> <br /> Bryan: ÒHet was uiteraard weer even wennen, hard remmen, haakse bochten en hard uit accelereren.Ó Daarna ook op zaterdag direct de twee kwalificatiesessies. ÒDe eerste kwalificatietraining ging zeker niet verkeerd en stond ik voorlopig eerste. De tweede kwalificatie ging steeds beter, ik kon mijn tijd scherper stellen maar met nog drie minuten te gaan zag ik ineens P2 op mijn pitbord staan. Dat gaf me een extra duw in de rug om nog harder te pushen. Dat lukte en ik kon mijn tijd verbeteren met een seconde, ik had voor de tweede keer op rij pole position op Hengelo. Een goed gevoel gaf dat. Nu alleen nog proberen af te maken.Ó<br /> <br /> Zondagochtend zag het er ineens heel anders uit. Een stevige onweersbui had één en ander op z?n kop gezet en de vrije training was op een natte baan. Bryan was hier niet blij mee en moest even de knop omzetten. ÒIk voelde me niet lekker op de natte baan en dat bleek ook in de uitslag van de training. Ik stond vierde!Ó Hier was hij natuurlijk niet tevreden mee, maar ?s middags worden pas de punten verdeeld. Nadat het weer opklaarde en inmiddels heel wat gasten waren aangekomen werd het tijd voor de race. <br />

Vlak voordat de rijders de baan op mochten kwamen de spetters weer terug. Bryan:ÓWachtend in het parc fermé begon het te regenen, de baan werd nat en nu werd het een hele zware keuze.Ó In goed overleg werd besloten voor regenbanden te gaan, maar het was erg moeilijk inschatten. Na de opwarmronde reed Jerry van de Bunt de pitstraat in voor slicks en besloot Bryan er achteraan te gaan. Op dat moment begon het net weer meer te druppelen. ÒToen wist ik het zeker, het weer is te wisselvallig en ik blijf op regenbanden.Ó <br /> <br /> Toch weg op ãfull wets? dus, maar nu wel achteraan starten! Dat zijn nu eenmaal de regels en daarmee ging het echt spannend worden want de twee snelst gekwalificeerde rijders stonden nu achteraan de grid. Na al deze consternatie ging dan eindelijk de race van start. ÒBij de start was ik goed weg, ging als zesde de eerste bocht in en kon na de bocht meteen weer twee jongens voorbij.Ó Jerry was ook goed weg en binnen no-time reden ze achter Scott Deroue aan de kop van de wedstrijd. <br /> <br /> Bryan: ÒKort daarna kon ik Jerry voorbij en de jacht openen op Scott. Hij had al een gaatje geslagen van een seconde of vier. Ik wilde zo graag winnen.Ó Het gat kon worden dichtgereden, Scott ingehaald en direct doorknallen om een gaatje te slaan (ÒErop en erover dacht ik bij mezelfÓ). <br /> <br /> Met dergelijke condities kun je het niet weten, dus wat extra afstand nemen wanneer het kan is alleen maar verstandig. Dat bleek ook wel want tegen de laatste ronde kwam de regen weer terug. <br /> <br /> Het verslag van Bryan: ÒRegen! Heel hard en de baan was ineens blank. Ik dacht rustig blijven, nog één rondje jonge, kom op! Ik gaf het tempo aan en kwam als eerste overal aan. Als er iets onverwachts gebeurde konden de anderen daar van profiteren. Twee bochten voor de finish werd het drijfnat en ik wist niet wat mijn banden nog konden, of ze nog grip gaven of niet. Ik wilde die overwinning en besloot eieren voor mijn geld te kiezen en met het remmen alles te controleren. Voorzichtig door de laatste bocht waardoor Scott, Joey en Jerry nog een keer konden aanvallen. Scott zat er klem achter maar kon er niet meer voorbij komen. De eerste ONK overwinning was binnen! Wat een stress, wat een race en wat een overwinning!Ó<br /> <br /> Het was spannend, het was leuk, het was een fantastische race waar iedereen van genoten heeft. De overwinning werd dan ook uitbundig gevierd met het team en de fans. Het was nog lang gezellig in de DRT tent.<br /> <br /> Na de teleurstelling van de vorige race (technische problemen) en de problemen met Bryan?s gebroken pols was dit een schitterende opsteker voor het team en voor Bryan. Tevreden en voldaan naar huis en nu alweer uitkijkend naar de volgende wedstrijd: het IDM op de Sachsenring over twee weken.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago