Het eerste kwartaal van 2012 zit er al bijna op dus de mooie maanden voor elke motorsportliefhebber staan weer voor de deur. Het jaarlijkse wegrace-seizoen gaat weer beginnen en het Dutch Racing Team is gemotiveerder dan ooit.
De reden voor deze motivatie is snel verklaard. We hebben nu twee seizoenen met Bryan Schouten achter de rug, waarin we elk jaar een steady groei hebben laten zien. Vorig jaar ONK kampioen en net geen podium in het IDM, dit jaar zijn het team en Bryan er op gebrand om te gaan scoren in het IDM. En dan bedoelen we niet alleen punten, maar podiumplaatsen. Daarnaast staat er een hagelnieuwe Honda MOTO3 in de pitbox en kunnen we niet wachten om daar de eerste ervaringen mee op te gaan doen. Kortom, we gaan er voor! De eerste race is ONK Assen op 9 april.<br /> <br /> Ten aanzien van de nieuwe MOTO3 klasse zijn er nog veel vragen. Natuurlijk zijn we heel benieuwd wie er uiteindelijk allemaal aan de start staan, met welke motoren en hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Daarnaast is er technisch nog veel te ontdekken en te ontwikkelen.<br /> <br /> <strong>KNMV selectietraining</strong><br /> Begin maart zijn de eerste trainingsdagen alweer geweest. Op uitnodiging van de KNMV zijn we afgereisd naar Spanje om daar een korte week aan de KNMV selectietraining deel te nemen. Eerst 2 dagen in Castelloli en daarna 2 dagen in Calafat. Het werd een heel nuttige training voor zowel Bryan als het team. Er was veel tijd voor Bryan om te wennen aan de MOTO3 en voor het team om te zoeken naar de juiste afstelling van de motor. Daarna was iedereen positief, het ging eigenlijk best wel goed. En dat is beter dan je mag verwachten van een totaal nieuwe motor.
Bryan’s samenvatting: “Voor mij was (bijna) alles nieuw. De motor, de handschoenen, de helm, de laarzen en het circuit. De motor was voor mij nog de grootste omschakeling. Langzaam maar zeker werden de tijden beter, kon ik wennen aan het remmen (vooral de motorrem was heel erg wennen). Toch kwamen we een probleem tegen met de vering. Na veel veranderd te hebben werd het beter.<br /> <br /> De eerste testdag met de nieuwe motor was zeer geslaagd, in totaal konden we 61 ronden draaien. Dag 2 op Castelloli had als doel om alles te verbeteren. Een sessie van 14 rondjes samen met Jasper Iwema gereden, dat was voor mij heel erg leerzaam. Zo kon ik zien wat ik nog kon verbeteren. ’s Middags hadden we een wedstrijdsimulatie. Nadat ik mijn start verprutst had ( is ook nog een puntje om aan te werken, is heel anders dan met de 2takt machine) kon ik me naar voren werken en na 4 rondjes kon ik aan de leiding komen en de wedstrijd winnen.<br /> <br /> Na een dag rust ging we naar het circuit van Calafat. We moesten daarvoor 239 km in de auto zitten. Maar dat was het waard. Het lag aan de zee, dus veel wind. Maar de baan was mooi. Niet heel lang, technisch, veel gooi- en smijtwerk. Toen ik de baan op ging voor de eerste keer vond ik het vrijwel meteen leuk. Daarnaast was de vering van de motor ook verbeterd. De 2de sessie ging nog een stuk beter en naarmate ik de baan leerde kennen, begon ik het circuit leuker en leuker te vinden. Het was echt een baan voor mij. We konden de motor nog iets aanpassen en dat pakte goed uit. Het was een zeer geslaagde dag met 60 testrondes. Dag 2 op Calafat was helaas minder. Er stond duidelijk te veel wind en dat was te gevaarlijk om te rijden. We besloten om niet te gaan rijden. Jammer, maar het was een verstandige beslissing.”<br /> <br /> <strong>Wintertraining</strong><br /> U vraagt zich wellicht af wat een motorrace coureur doet in de winter om fit te blijven en zich maximaal te prepareren voor het nieuwe seizoen. In het geval van Bryan bestond deze winter uit de gebruikelijke fitness- en conditietraining. Maar dit keer heeft Bryan de afgelopen maanden ook gebruikt om zijn eigen grenzen te verleggen en wel op twee manieren. Hij heeft zijn fysieke en mentale grens verlegd in een intensieve persoonlijke training met bokstrainer Dennis Krauweel van sportcenter Superpro. Topsport is hetzelfde in veel opzichten, of het nu boksen is of motorrace en er bleek nog veel geleerd te kunnen worden van een heel andere tak van sport. Daarnaast heeft Bryan de nodige uren doorgebracht op de Supermotard. Een totaal andere manier van motorsporten waar ook weer veel nuttige ervaring mee is opgedaan. En Bryan had er ook duidelijk plezier in: “Dit is echt super gaaf!” Alles bij elkaar is Bryan lekker bezig geweest deze winter en staat hij er scherp bij zo aan het begin van het seizoen. En dat zien we graag.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…