Na maandenlange voorbereiding begon het seizoen voor Dutch-2-UK racing op vrijdag 4 April. Op deze vrijdag stonden 2 trainingen gepland voor Mark van Daalen, 1 vrije training en ‘s middags gelijk de 1e kwalificatie.
Op vrijdagochtend moest de Yamaha R1 nog wel klaar gemaakt worden,aangezien deze niet aangeraakt was sinds de voorjaarstraining in Spanje. De voorvering werd uit elkaar gehaald en aangepast, kuipen werden klaargemaakt en voorzien van de nodige sponsor stickers, olie ververst en alles werd nog eens grondig gecontroleerd voordat Mark zijn 1e vrije training begon. De eerste training was vooral weer wennen voor Mark op de dikke 1000cc Yamaha. Mark antwoordde na de 1e sessie ook dat hij teveel als een 125cc rondreed.
De 2e sessie van vrijdag was gelijk de eerste kwalificatie, aangezien de weersvoorspelling voor zaterdag slecht was, moest Mark gelijk een goede tijd neerzette. De training verliep goed en Mark kon toch bijna elk rondje zijn tijd verbeteren en ook zijn positie. Met nog 11 minuten te gaan kwam Mark de pits in, nam wat drinken en vroeg zich af op welke positie hij zich bevond. Mark was totaal niet tevreden met zijn eigen rijstijl maar was zeer opgelucht toen hij hoorde dat hij in de top 30 zat. In de laatste paar ronden verbeterde Mark zijn tijd nogmaals en beëindigde de 1e kwalificatie op een 29e plaats.
Na deze lange en vermoeiende dag kon het team nu eindelijk met elkaar goed kennis maken. Wat heel erg positief was, was dat de 2 monteurs (Andy en Pete) erg goed met ons kon opschieten en zij hadden het alletwee erg naar hun zin. Ook waren de monteurs verrast over het optreden van Mark, aangezien dit zijn 1e kwalificatie was en toch nog 11 man achter hem hield.
Op zaterdag was de 2e kwalificatie aan de beurt, in tegenstelling tot de weersvoorspelling was het nog de hele ochtend droog gebleven en zo ook voor de 2e kwalificatie. Mark gaf aan dat hij deze training ging gebruiken om zijn rijstijl aan te passen en zich niet gek liet maken als hij zijn tijd niet zou verbeteren. Na 15 minuten kwam Mark de pits binnen en werd het achterwiel gewisseld voor wat meer grip. Mark gaf even snel commentaar dat hij zich wel beter voelde en meer vertrouwen kreeg op de motor. Mark had zijn snelste tijd tot dan toe geëvenaard en met de nieuwe achterband wou mark 1 snel rondje neerzetten. Met nog 4 minuten te gaan deed Mark een "tempo rondje"zoals hij dat zelf zo zei. Met dit rondje verbeterde Mark zijn snelste ronde met 0.7sec. naar een 1m33.6. Toen Mark echt zijn snelle ronde wou rijden werd hij opgehouden door 2 langzamere rijders en was niet totaal tevreden omdat Mark wist dat er meer in zat. Al met al toch zijn tijd en plaats verbeterd. 27e van de 41 rijders was geen slecht begin.
Zaterdagavond werd de voorvork eens goed bekeken door de WP service op het paddock en kwamen tot de conclusie dat we met deze (bijna) standaard voorvork niet veel verder zouden komen. De afspraak werd gemaakt dat bij de volgende race (Thruxton 18 tot 20 April) de complete voorvork word aangepast.
De zondag! Racedag! Oftoch niet??? Het voltallige team (en ook de rest van het paddock) werd compleet verrast toen er die ochtend 2cm sneeuw op de grond lag. Om 11.00uur was dit al gestegen naar 5cm sneeuw en er restte niks anders dan op te ruimen nadat de organisatie alle races had uitgesteld tot een nader te bepalen datum. Iedereen was natuurlijk erg teleurgesteld en keek uit naar Mark’s eerste race (en tegelijkertijd ook de eerste race voor het nieuwe team). Racers kunnen veel en zijn niet zo gauw bang, maar met sneeuw is er geen mogelijkheid tot veilig rijden. De racedag is nu uitgesteld tot 11 Mei, de kwalificatietijd en positie blijven gehandhaaft voor die race.
De volgende race (met een betere voorvork) wordt gehouden in Thruxton 18/20 April.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…