Home Teams Teams: Duntep Racing Team succesvol op koude en natte Varsselring.

Teams: Duntep Racing Team succesvol op koude en natte Varsselring.

0

Afgelopen weekend ging eindelijk het wedstrijdseizoen voor het gehele Duntep Racing Team van start. Nadat Danny de Boer de seizoensstart maakte tijdens het WK Superbike in Assen, ging dit weekend ook de supersport klasse van start voor het Nederlands kampioenschap voor Arjan Tiemens.

De supersportklasse beet het spits af met de eerste kwalificatie, Arjan Tiemens kreeg de opdracht mee om rustig aan op te bouwen. &nbsp;Het was voor Arjan al weer een aantal weken geleden met een vrije training op Assen en al bijna twee maanden na de voorjaarstraining in Spanje. Geleidelijk aan werd de ronde snelheid opgebouwd en inmiddels met een 10e &nbsp;plaats in de tussenstand begon het te regenen en waren snellere tijden niet meer mogelijk. <p>&nbsp; </p> <p>Direct achter de supersport klasse was de Superbike klasse aan de beurt. &nbsp;De banden keuze was niet moeilijk en Danny de Boer liet de concurrentie op grote achterstand met een voorsprong van 6 seconden op de tweede man Nigel Walraven.<br /> &nbsp;<br /> In de middag was het zeer wisselend weer en de bandenkeuze ging een cruciale rol spelen.&nbsp;De supersportklasse ging ook in de middag weer als eerste de tweede kwalificatie verrijden, door de natte baan wist geen van de rijders de tijd vanuit de eerste kwalificatie te verbeteren en mag Arjan de wedstrijd aanvangen vanaf de 10e startplaats.<br /> &nbsp;<br /> De Superbike klasse ging van start op een opdrogende baan een gok om eerst uit te gaan op een regenband pakte verkeerd uit, in de opwarmronde besloot Danny binnen te komen en te wisselen voor een droog weer band. &nbsp;Met een ingekorte tweede kwalificatie werd het heel krap voor Danny om in een goede opbouw te komen, Danny wist zijn tempo goed op te bouwen echter was het moeilijk om een vrije ronde te cre&euml;ren inmiddels met een eerste plaats was het doel om een nog snellere ronde te rijden, gestoord door een andere rijder mislukte dit en wist Peter Schalken hiervan te profiteren door de pole te veroveren met ronde tijd die dertienhonderdste van een seconde sneller was dan de rondetijd van Danny. Danny baalde dan ook verschrikkelijk dat het strijdplan was mislukt en hij weliswaar wel van de eerste rij mag vertrekken maar niet van de pole.</p>

<p>Zondag ochtend was het tijdens de warming up wel droog maar de temperatuur was dusdanig laag dat er weinig conclusies aan de verreden tijden kunnen worden verbonden. Na een lange dag wachten was het om kwart over vier aan Danny de Boer om als eerste Duntep coureur van start te gaan. &nbsp;Een iets mindere start ging Danny als derde na de eerste bocht het lange rechte eind op achter Nigel Walraven en de van pole gestarte Peter Schalken. Walraven pakte gelijk een voorsprong en Danny ging in gevecht met Peter schalken voor een tweede plaats . In de tweede ronde wist Danny de tweede plaats over te nemen en het race tempo op te voeren met constante snelle ronde tijden en zelfs ondanks de slechtere weersomstandigheden de ronde tijd van vorig jaar nog weer te verbeteren om in de achtste ronde de ten Kate getunede Duntep Honda voorbij de Suzuki van Walraven te sturen en de voorsprong uit te bouwen. Danny &nbsp;kon gecontroleerd de laatste ronden rijden en zijn eerste overwinning van het seizoen vieren en de leiding in het Kampioenschap aan te voeren .</p> &nbsp;<br /> Danny de Boer:<br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ondanks mijn mindere start waardoor ik een plaats verloor kon ik vrij snel in de race de tweede plaats veroveren en mijn race tempo vinden. &nbsp;Na het gat te hebben gedicht naar de snel gestartte Nigel Walraven was het voor mij even aftasten waar de minder sterke punten van Nigel en kon ik als snel passeren en de voorsprong uitbouwen en gecontroleerd &nbsp;naar de eindstreep rijden."</p> </blockquote>&nbsp;<br /> <p> Na de slagroom op het toetje door de overwinning van Danny was het aan Arjan Tiemens om het in de supersport race waar te maken. De start van Arjan was zeer goed en door de schermutselingen in de eerste bocht waar Arjan gelukkig tussendoor manoeuvreerde ging hij als zevende het rechte eind op , echter werd de race door een rode vlag situatie be&euml;indigd. Een herstart volgde met een ingekorte race over negen ronden.</p> <p>&nbsp; </p> <p>Met een dreigende regenbui werd de start vertraagd met vijf minuten om uiteindelijk met zonneschijn van start te gaan. Ondanks dat er weer een valpartij was in de eerste ronde had dit geen invloed op de strijd. Arjan verloor in deze ronde een plaatsen maar wist zich te herpakken en een tweetal verloren posities weer te heroveren. Een verder opruk naar voren werd wreed verstoord door het weer, het begon voor de zoveelste keer dit weekend weer eens te regenen en de wedstrijdleiding moest besluiten om drie ronden voor het einde de wedstrijd te staken.&nbsp;Arjan was in de voorgaande ronde als zevende &nbsp;start/finish gepasseerd en deze plaats was bepalend voor de uitslag. Van te voren was de doelstelling een plaats bij de eerste tien en met een zevende plaats kunnen we tevreden terugkijken.<br /> <br /> </p> <p> </p> <p>Arjan Tiemens:</p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Gelukkig kon ik bij de eerste start de schermutselingen om de posities ontwijken en niet betrokken bij de valpartij. Na de herstart welke iets minder goed verliep kon ik goed volgen. Door het verliezen van de kneeslider &nbsp;in de eerste ronde werd ik even verrast bij het insturen van de volgende bocht, even wennen &nbsp;aan de ontstane situatie kostte mij twee plaatsen. Ik kon mij gelukkig herpakken en de verloren plaatsen weer heroveren. Jammer dat de race moest worden afgebroken wegens de hevige regenbui anders had ik denk ik nog verder naar voren kunnen komen. Maar ben tevreden met het behaalde resultaat."</p> <p> </p> </blockquote> <p>&nbsp;<br /> Volgend weekend gaat het team van start tijdens de pinksterraces op het Paalgraven circuit in Oss.&nbsp;Dit straten circuit op het industrieterrein is &nbsp;de laatste in de cyclus van de stratencircuits.</p>