Categories: Teams

Teams: Dubbele winst voor RS Racing

Vrijdag 1 juli jl. werd er afgereisd door RS Racing naar het Duitse Oschersleben voor de gecombineerde races van het ONK en de KNMV Supercup. Hier werden de vierde en de vijfde race om de KNMV Supercup 1000 verredden. Voor de zaterdag stonden er twee vrije trainingen gepland en twee kwalificaties en voor zondag twee races.

De eerste vrije training was zaterdagochtend om 8:30 uur. Het was vroeg, koud en&nbsp; bewolkt. Niet super race weer. Het was eerst weer even een beetje onwennig voor Rinze op het baan. Rinze heeft niet zulke goede herinneringen aan het circuit van Oschersleben. Vorig jaar werd de Yamaha R6, waarmee Rinze toen uitkwam in de supercup 600, compleet opgevouwen bij een zware crash waarbij Rinze zelf gelukkig ongedeerd bleef.<br /> <br /> Deze eerste vrije training verliep zeer goed en het team was zeer tevreden over de rondetijden die Rinze meteen op de klokken zette. Kwalificatie 1 stond gepland om 10:30 uur. De lucht betrok steeds meer en Rinze was van plan om meteen een snelle ronde neer te zetten omdat er VEEL regen was voorspeld voor de middag. Na vijf ronden kwam Rinze binnen met de BMW&nbsp; S1000RR. De BMW was erg aan het glijden aan de achterkant en Rinze had bijna drie keer een highsider gehad en besloot daarom binnen te komen. Op dat moment was Rinze zijn tijd goed voor een vierde plaats op de grid. In overleg werd er besloten een zachtere band te steken en de setup aan te passen. In vrije training twee zou dit worden getest maar net toen het licht op groen ging vielen de eerste regendruppels.<br /> Na één ronde kwam Rinze weer binnen omdat het te gevaarlijk was om zo door te rijden.<br /> <br /> Kwalificatie 2 was geheel nat en de BMW werd op de regen setup gezet. Het zou de eerste keer zijn dat Rinze met de BMW in de regen zou rijden. Aangezien het niet Rinze zijn sterkste punt is om in de regen te rijden, kreeg Rinze de opdracht mee van het team om meters maken. Zo veel mogelijk ronden rijden! Na de gehele tweede kwalificatie te hebben gereden kwam Rinze binnen. Jan Broersma (monteur) vertelde Rinze dat hij de snelste was met 4,9 seconden voorsprong op de tweede man. Dit gaf Rinze natuurlijk veel zelfvertrouwen voor de races op zonda

De eerste race was zondagochtend rond de klok van 10:00 uur en de regen kwam met bakken uit de hemel. Vanuit de vooropstelling&nbsp; werd er vertokken naar de start grid om zo de startpositie in te nemen. De lichten gingen op rood, en uit. Het gehele veld&nbsp; vertok. Een goede start van Rinze, wat wel eens anders is geweest op de BMW! Alleen Frank de Lange en Yme Jan Hofstede doken eerder de eerste bocht in dan Rinze. Na de tweede ronde komt Rinze op kop over start finish en begint meteen een gaatje te slaan naar de rest. Het gaatje groeit zelfs naar acht seconden halverwege de race. Al gauw werden er jongens op een ronde gezet, maar hierdoor werden de rondetijden van Rinze drie seconden per ronde langzamer, dit kwam mede doordat er niet met de blauwe vlag werd gezwaaid, hetgeen voor de achterblijvers een teken is om ruimte te maken. In de één na laatste ronde was het zelfs vijf sec. wat Rinze liet liggen op de tweede plek. Zo had de tweede man, Durk Pieter Bijma van GS Racing, kans het gat dicht te rijden en bij het ingaan van de laatste ronde kwam hij Rinze zelfs voorbij op start finish. Rinze kon in de één na laatste bocht van de laatste ronde Durk Pieter toch nog voorbij steken met een uitrem actie om zo toch nog de winst te pakken in race één.<br /> <br /> Race twee werd uitgesteld door het slechte weer omdat het te gevaarlijk was met de hoeveelheid water dat op de baan lag. Enige tijd later werd de baan weer vrij gegeven door de wedstrijdleiding en zo vertrokken we voor race twee. Rinze had weer een goede start en had alleen Yme Jan voor zich, maar die werd nog in de eerste ronde voorbij gestoken. Na drie ronden was er al een gat naar P2 van 5,6 seconden en na vijf ronden 10 sec. Dit gat werd tot aan de finish behouden en Rinze reed nu onbedreigd naar de winst in race twee.<br /> <br /> Rinze: "Na de laatste race op 11 juni jl., met voor het eerst een podium in de Supercup 1000, heb ik een goed gevoel over gehouden. Die lijn kon ik nu doorzetten hier in Oschersleben. Race één werd op het laatst nog zeer spannend. Door de achterblijvers kon ik niet de snelle rondes rijden die ik wilde. Er werd niet met de blauwe vlag gezwaaid zodat de andere jongens niet wisten dat er een snellere rijder aan komt. Ik moest steeds van de snelle racelijn af wat zeer gevaarlijk is in de regen. Race twee ging het beter en na een aantal ronden zag ik op het pitbord 10 seconden staan. Tot aan de finish bleef dit gat zo.<br /> Ik reed steeds constante rondetijden. Deze rondetijden waren zelfs goed geweest voor een top tien klassering in het ONK Dutch Superbike. Bij deze wil ik ook graag de jongens bedanken van mijn team RS Racing die alles goed voor elkaar hadden dit weekend. Ik sta nu aan de leiding in het kampioenschap en hoop dit vast te kunnen houden tot de laatste race.&nbsp; Op naar de volgende race in Assen op 23 juli a.s..<br />

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago