Home Teams Teams: Dubbel podium voor Multibouw raceteam in Frankrijk!

Teams: Dubbel podium voor Multibouw raceteam in Frankrijk!

0

Traditiegetrouw werd ook het raceseizoen 2010 afgesloten met een 4 uurs race op het circuit Croix en Ternois in Frankrijk. Op vrijdagmorgen 15 oktober vertrok ons voltallige team om Ôs middags rond twee uur aan te komen op het circuit. Na het in gereedheid brengen van de pitbox, werden de drie racers ge•nspecteerd en waar nodig nog aangepast. Het weer was druilerig maar de berichten voor de volgende dag zagen er beter uit. Helaas kwam dit niet helemaal uit en een groot deel van de nacht regende het met bakken uit de lucht waardoor het circuit de volgende morgen kletsnat was.

Rond negen uur ging ons team zich inschrijven voor de wedstrijd, Manuël en Dennis met startnummer 20 in de expiklasse, Joël en Anthony eveneens in de expiklasse met startnummer 22 en Erwin en Melle in de Formuleklasse met startnummer 53. Ook werden de drie racers gekeurd en goed bevonden zodat ons team zich kon opmaken voor de eerste vrije training.<br /> <br /> Omdat er niet getraind wordt op tijd, het startnummer is namelijk de plaats op de startgrid, werd deze training voornamelijk gebruikt voor het afstellen van de racers. Na een half uur hadden alle coureurs een aantal ronden gereden en werd er gekozen voor een setup waar beide rijders per team zich goed bij voelden. Bij deze 4 uurs race wordt er namelijk met twee rijders per racer gereden en dienen zij zeven keer te wisselen. De tweede training, welke drie kwartier duurde, werd gebruikt om de setup verder te verfijnen en de verplichte pitstops te oefenen. Tijdens de pitstops vind er namelijk een rijders wissel plaats, wordt er één keer getankt en dient de batterij van de ontsteking één keer gewisseld te worden.<br /> <br /> Na de tweede training volgde er een rijders briefing waarin alle coureurs de gang van zaken rondom de wedstrijd werd uitgelegd. Omdat er op de Franse circuits andere regels gelden dan bij ons in Nederland, was het zaak om hier voldoende aandacht aan te schenken. Het overtreden van sommige regels levert namelijk een geldboete op welke kan oplopen tot wel duizend euro. Na de briefing was er een pauze alvorens alle coureurs zich moesten opstellen voor de wedstrijd. Het opstellen van alle coureurs duurde een half uur, aangezien zich maar liefst tachtig teams hadden ingeschreven voor deze wedstrijd waarvan dertien uit Engeland.<br /> <br /> Bij onze teams werd na goed overleg besloten dat Dennis, Joël en Erwin zouden starten. De start was een&nbsp; enorm spektakel en alle drie kwamen ze zeer goed weg. Bij de eerste doorkomst was duidelijk te zien dat de gang er goed inzat. Na een half uur werden Dennis, Joël en Erwin achter elkaar binnen gehaald om van rijder te wisselen en mochten Manuël, Anthony en Melle aan hun run beginnen. Alles verliep zonder problemen en ze reden steeds verder naar voren. Ook de tweede stop verliep zonder problemen en de rondetijden gingen steeds verder omlaag. Doordat het voortdurend ging regenen, droogde de baan niet op en waren er vrij veel coureurs die ten val kwamen, waaronder ook een aantal die per ambulance afgevoerd werden.&nbsp;

Bij de derde stop werd de batterij van de Formule gewisseld en ook dat verliep weer op rolletjes. Tijdens de vierde stop, zo halverwege de wedstrijd, moest er ook getankt worden en duurde het iets langer voordat de coureurs weer de baan opkonden. Inmiddels waren Manuël en Dennis al opgeklommen naar de derde plaats in het klassement met een voorsprong van drie ronden. Op hun beurt hadden zij een achterstand van drie ronden op de nummer één in de wedstrijd en twee ronden op de nummer twee. Joël, die voor het eerst meereed op een expi, lag samen met Anthony op de zesde plaats in hun klasse en achtste algemeen. Bij Erwin en Melle ging het ook voortreffelijk en zij waren inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats in hun klasse en twaalfde algemeen.<br /> <br /> Met nog één wissel te gaan was de stand onveranderd gebleven en moest er nog iets gebeuren om Erwin en Melle op de derde plaats te krijgen. Tot aan de laatste wissel reden zij namelijk op een vierde plaats in hun klasse met een achterstand van ruim twintig seconden op het team op de derde plaats. De laatste stop werd goed voorbereid en toen Erwin binnenkwam om te wisselen met Melle ging dit razendsnel en kon Melle direct de baan weer op. Gelukkig hadden wij weinig tijd verloren en het was nu wachten op de stop van het team op de derde plaats. Toen dit team aan het wisselen was, kwam Melle net het rechte stuk langs start/finish opgereden en had voldoende snelheid om er voorbij te gaan. <br /> <br /> Voor de beide andere teams, Manuël en Dennis en Joël en Anthony, verliep de laatste wissel ook uitstekend en was het zaak om zonder problemen de wedstrijd uit te rijden. Terwijl de klok de tijd wegtikte en het team langs de pitmuur stond om de coureurs toe te juichen, kwamen Manuël en Dennis als derde over de finish in de expi- en het algemeen klassement, Joël en Anthony als zesde in de expi en achtste algemeen en Erwin en Melle als derde in de Formule en elfde algemeen, waarbij Melle in zijn laatste sessie alles op alles had gezet om de derde plaats veilig te stellen.<br /> <br /> Een dubbel podium was een feit en daar mochten wij allemaal super trots op zijn. Ook de zesde plaats van Joël en Anthony mocht er zijn, te meer daar Joël had gereden op een voor hem volledig onbekende racer waarmee hij ook het volgende seizoen hoopt mee te doen in de expi-klasse. <br /> <br /> Het seizoen zit er op en het team kan nu even gaan genieten van een korte rustperiode. Alleen Joël en Manuël moeten nog één keer aantreden en wel op dinsdag 26 oktober. Zij zullen dan een test mogen afwerken op het TT circuit van Assen met een 250cc viertakt Moriwaki racer. Dit is een nieuwe klasse van lichte viertaktracers waarin jonge coureurs de kans krijgen om ervaring op te doen en verantwoord door te stromen in de wegracesport.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;<br />