Hij houdt van regen en bewees dat zaterdag maar weer eens: Erwin Druijff. De coureur van het Amici Hoegee Suzuki Racing Team snelde op het TT-circuit in Assen naar een keurige negende plaats in de Supersportklasse. Voor Nigel Walraven werd die zesde race in de strijd om het Open Nederlands Kampioenschap een zwarte dag: hij eindigde op de twintigste plaats.
ÒIk weet dat ik in de regen goed mee kan komenÓ, aldus Druijff na zijn race. Hij startte niettemin behoudend: bij de start was het namelijk nagenoeg droog en Druijff wilde zijn Pirelli regenbanden in die fase enigszins sparen. Vanaf de 19e startpositie (vanwege een val in de tweede kwalificatie) verloor hij enkele plaatsen, maar toen het na twee, drie rondes toch weer harder begon te regenen, raakte Druijff steeds meer in zijn element. ÒHoe meer het ging regenen, des te harder begon ik te rijdenÓ, lacht hij. Na een kort dipje halverwege de race (Druijff zakte toen van de achtste plaats drie plekken terug), liet hij in de drie slotrondes uitstekende tijden noteren. ÒHeel snel waren die laatste rondesÓ, knikt hij. ÒBijna gelijk aan de tijden van de rijders die op het podium stonden. Als ik meer ervaring had gehad met die Pirelli regenbanden, had ik misschien nóg wat meer kunnen pushen. Maar alles bij elkaar heeft het goed uitgepakt. En wil je vooraan eindigen, dan moet je de héle race zulke rondetijden rijden en niet alleen aan het eind. Ik ben tevredenÓ, aldus Druijff, die inmiddels ook in de ONK-tussenstand een plaats klom: van veertien naar dertien.<br /> <br /> ÔIk miste vertrouwenÕ<br /> <br /> Voor Nigel Walraven liep de race uit op een teleurstelling: vanaf de zesde startpositie eindigde hij slechts op een twintigste plaats. Walraven, toch al geen regenrijder bij uitstek, geeft eerlijk toe dat zijn valpartij van een jaar geleden zaterdag door zijn hoofd spookte. ÒToen brak ik mijn been in de regen. Daardoor miste ik nu het vertrouwen. Ik wilde in de eerste paar rondes echt tempo rijden, zodat ik misschien een gaatje kon slaan. Maar toen die andere jongens na een paar rondes aanzetten, kon ik gewoon niet mee.Ó Uiteindelijk zakte Walraven van plaats vier na de start terug naar de twintigste plaats bij de finish en daarover is hij zelf ook duidelijk niet tevreden. ÒOp papier lijkt het alsof ik een slechte race heb gereden, maar dat viel wel mee. Ik miste alleen het vertrouwen om hard te gaan. Natuurlijk had ik er meer van verwacht. De kwalificatie ging goed, ik had er hartstikke veel zin in. Het enige voordeel is dat ook andere favorieten steken hebben laten vallen. Ik heb nog steeds zicht op een top-vijfklassering.Ó Momenteel staat Walraven achtste in de stand om het ONK; de achterstand op nummer vijf Leon Bovee is twaalf punten.<br />
<strong>3 juli: Oschersleben</strong><br /> Komend weekeinde staat er opnieuw actie op de kalender: een dubbele race in het Duitse Oschersleben. Erwin Druijff wil daar zijn prestatie van afgelopen weekeinde een goed vervolg geven. ÒIk heb daar al eerder goede wedstrijden gereden. Ik vertrouw erop dat we wat punten kunnen pakken. Dat houdt in: bij de eerste vijftien eindigen, dat is het hele seizoen al mijn doel. Als alles goed gaat, kan het zelfs top-tien worden. Oschersleben is een mooie baan en de Suzuki heeft de eigenschappen die nodig zijn om daar goed voor de dag te komen.Ó <br /> <br /> Walraven kijkt misschien nog wel het meest uit naar de volgende race. ÒIk wil deze bittere nasmaak wegpoetsen en Oschersleben is een van mijn favoriete banen. Het wordt sowieso een belangrijk weekend, halverwege het ONK. Een soort punt van de waarheid: kunnen we wel of niet mee? En ik wíl gewoon mee met de jongens in de top-vijf. Ik wil de aansluiting houden en ik heb er goede hoop op. Komende zondag moet het gebeuren.Ó