Het TT circuit van Assen is het strijdtoneel voor de derde wedstrijd in de Talent Cup 600 op 11 juni jl. Na een lange, wedstrijdloze periode, gaan de jonge talenten de strijd met elkaar aan. Om goed voorbereid aan de start te verschijnen heeft Mervyn een extra training gehad. Op circuit Folembray in Frankrijk wordt er twee dagen keihard getraind. Met een optimale voorbereiding achter de rug is het Mervyn IKS International Racing Team helemaal klaar voor de wedstrijd.
Deze wedstrijd is onderdeel van de KNMV Cup serie waardoor er wederom samen wordt gereden met de coureurs uit de SuperCup 600 B groep. Het verschil in nivo is best groot in deze groep en de Talent Cuppers steken er met kop en schouders boven uit. Ook het verschil in beleving is groot de jonge honden strijden echt voor hun kampioenschap. De 600 B rijders willen gewoon lekker een wedstrijdje racen.<br /> <br /> Tijdens de twee kwalificatietrainingen lukt het Mervyn om dicht naar zijn PR te rijden maar de meeste coureurs maken grote stappen voorwaarts. Het levert de jonge coureur uit Ewijk slechts een 10e startplek op. Mervyn is er teleurgesteld over maar weet ook dat de punten pas in de wedstrijd worden vergeven. Goed starten en dan aanpikken bij de koplopers is het strijdplan maar dat zou heel anders gaan lopen. <br /> <br /> Het zonnetje is gaan liggen en het wordt frisser op de Drentse hei. Na het opstellen in parc Ð ferme moeten de coureurs lang wachten. Hierdoor koelen de banden hard af en is het lastig om ze weer opgewarmd te krijgen. De opwarmronde is er dan voor om warmte in de banden te krijgen, door hard te accelereren en weer hard te remmen komt er energie en dus warmte in de banden. Eenmaal aangekomen op de startopstelling moeten de voorste rijen meer dan twee minuten wachten. Achter in de startopstelling staan enkele coureurs niet op de juiste plek. Het gevolg is dat de opgewarmde banden weer snel afkoelen maar de zenuwen en spanning verhit raken. Als het startlicht eindelijk uitgaat, heeft Mervyn een wereld start en duikt als 5e de eerste bocht in. Vanuit de pits is een regen van vonken te zien en stokt bij iedereen de adem. ZoÕn start met een groot veld dat een eerste bocht in duikt brengt altijd extra risico met zich mee omdat de coureurs nog kort bij elkaar zitten. <br />
Het duurt even voordat duidelijk wordt dat ook nummer 21 Mervyn Verploegen bij het ongeval betrokken is. Bij de medische post wordt hij opgevangen door zijn vader, het is best schrikken wanneer Mervyn uit de ambulance wordt getild helemaal ingepakt met nekbrace om. In de behandelruimte volgt snel een onderzoek. Bloeddruk, zuurstof en hartslag worden gemeten en zijn stabiel. Langzaam worden de riemen verwijderd en mag ook de nekbrace af het lijkt allemaal best mee te vallen. Een coureur die bij het ongeval is betrokken geeft aan dat hij vol in de rug van Mervyn is gereden maar het ziet er naar uit dat de rugprotector zijn werk goed gedaan heeft. Bij het uitrekken van het pak en de laarzen heeft hij hulp nodig net as met het aankleden. Mervyn heeft veel pijn aan zijn onderrug en kan moeilijk zelf lopen. Hij wordt zo snel mogelijk naar huis gebracht, gelukkig zijn er genoeg vrienden aanwezig om vader Willem te helpen met opruimen en afbreken. <br /> <br /> Na een dag op de bank gelegen te hebben zijn de klachten alleen maar erger geworden. In overleg met een bevriende arts laat Mervyn zich op de eerste hulp van het CWZ in Nijmegen nogmaals onderzoeken. Wanneer er een röntgenfoto is gemaakt komt het slechte nieuws Mervyn heeft zijn 4e ruggenwervel gebroken en verschoven ook zijn er wat interne bloedingen gevonden. Met spoed wordt hij opgenomen en krijgt een korset aangemeten. Verder onderzoek wijst uit dat een operatie gelukkig niet nodig is. <br /> <br /> Op het moment van schrijven ligt Mervyn nog steeds in het CWZ in Nijmegen ter observatie. In plaats van voorbereidingen treffen voor de dubbele wedstrijd in het Duitse Oschersleben moet er gerevalideerd worden. Het korset moet minimaal 6 weken blijven zitten waarna voorzichtig begonnen kan worden met fysiotherapie. Het is nog koffiedik kijken wanneer hij weer kan racen maar dit seizoen lijkt zo goed als verloren. Maar Mervyn is strijdbaar en wil het liefst zo snel mogelijk het been weer over de Yamaha R6 slingeren. Op het moment van de crash heeft Mervyn een camera aan boord die alles heeft opgenomen. Het is moeilijk om te bepalen of het achterwiel onder hem vandaan is geschoven of dat hij van achteren is aangetikt. Eigenlijk maakt het niets uit want deze slechte film is niet meer terug te draaien. De Yamaha R6 is er beter vanaf gekomen dan Mervyn zelf maar de jonge Ewijkenaar is topfit, dit zal hem enorm helpen bij zijn herstel. Wanneer mens en motor weer opgelapt zijn zullen ze elkaar op het circuit weer vindenÉ<br />
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…