De nationale en internationale samenwerking van zijspanteams is al jaren bekend. Met de winnaars van de TT, Ben & Tom Birchall, heeft Keppel Sidecar Team nauwe banden en proberen gezamenlijk de Suzuki GSX-R1000-L2, welke uitstekende prestaties kan leveren, betrouwbaar te krijgen.
Direct na TT van Assen is het zijspan naar Marc Hoegee gebracht en hij heeft wederom een aantal modificaties aangebracht. Dat deze werken, blijkt wel uit de prima prestatie die afgelopen weekend in Zolder is bereikt: 3e!!!<br /> <br /> Onder bijna tropische omstandigheden (veel zon, nauwelijks wind ± 27 grd) werd de race, op het voor Jarno en Arjen totaal onbekende (nooit eerder gereden) Belgische circuit Zolder, verreden. Halverwege het seizoen telt deze wedstrijd mee voor het Open Nederlands en Belgische Kampioenschap. Het 4011 meter circuit bevat 15 bochten, 9 rechter en 6 linker. Eigenlijk een 3 tal rechte stukken afgewisseld met even zoveel chicanes. Na S/F een scherpe linkerbocht, gevolgd door een hele lange rechterbocht. Dat betekend veel accelereren en hard remmen. Met name de 2e chicane is een erg lastige, omdat Arjen in no-time van links-rechts en weer links moet gaan.<br /> <br /> De vrijetraining en twee kwalificaties op zaterdag verliepen prima, maar met het circuit was het geen liefde op eerste gezicht. “Lastig en tricky” was de mening van beide. Een 4e tijd werd na de eerste training van 25 min. gerealiseerd en deze werd ’s middags nog eens met 1,5 sec. verbeterd (3e) naar 1.46. De tijd van John Smits was in de eerste kwalificatie toch nog net beter en daardoor mocht er vanaf een 4e positie, 2e rij achter Kentrop, Nicholson & Smits, gestart worden. Wel aan de ‘schone kant’…
Zondagmiddag exact half-vijf, gingen de rode lampen uit en plaatste Jarno de LCR-neus van #73 een meter voor die van Kentrop/Haas in de eerste linkerbocht. Jarno kon die lijn niet doorzetten, want dan was Kentrop de grindbak ingeduwd en verkoos de 2e plaats. Die werd een ronde vastgehouden, maar in de tweede ronde passeerde Nicholson/Lith het DNS Infratechniek zijspan. De 3e plaats werd gedurende 10 ronden vastgehouden en liep Jarno & Arjen gestaag uit op de steeds sneller wordende Smits/Verbrugge.<br /> <br /> Met constante rondetijden tussen 1.44 en 1.46 (=achterblijvers dubbelen) werd de 11 ronde ingegaan. Dick toonde “6 sec.” voorsprong op #4 en Jarno dacht ‘lekker’ uitrijden. John Smits zag zijn achterstand als sneeuw voor de (hete, 29 grd!) zon verdwijnen en passeerde #74 in de ‘lastige’ chicane. Jarno had dat totaal niet verwacht en knalde direct achter Smits/Verbrugge aan. Arjen moest alle zeilen bijzetten, niet uit de bak geworden te worden en Jarno remde heel laat Smits in de laatste chicane er uit en accelereerde vol het laatste rechter stuk op en stelde (gelukkig) daarmee de 3e plaats en laatste podium plek veilig.<br /> <br /> De ontlading in de uitloopronde, pitsbinnenkomst en op het podium was dan ook zeer groot. Na de giga-teleurstelling van Assen (8e plaats lag in verschiet!), de bewezen betrouwbaarheid van het Suzuki-blok en gerealiseerde prestatie was dit een enorme opsteker. Hiermee wordt de tweede seizoenshelft ingegaan, waarbij oa. drie World Championship wedstrijden in de KST-agenda staan. (Assen 4 aug. Oschersleben 18 aug. & Schleiz 1 sept.)
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…