Home Teams Teams: DNF voor Team SWPN-SRTK in Spa

Teams: DNF voor Team SWPN-SRTK in Spa

0

Na de resultaten op Assen waren voor beide coureurs de verwachtingen hoog gespannen voor deze wedstrijd op Spa Francorchamps. Helaas moesten ze door omstandigheden de 5 vrije trainingen op vrijdag missen en werd het weekend daardoor met een lichte achterstand begonnen.

De eerste training werd bewust gebruikt als training om opzoek te gaan naar een goede basis afstelling zodat er in de tweede training direct geknokt kon worden voor een plek voorop de startgrid. In deze eerste training komen beide heren veel binnen in de pits maar toch weten Rob Hakvoort en William Hommersom zich respectievelijk&nbsp; naar een 11e en 12e plek op de startgrid te plaatsen.<br /> &nbsp;<br /> In de tweede training werpen de aanpassingen zijn vruchten af en weten ze beide hun tijd fors te verbeteren. Dit resulteerd erin dat Rob Hakvoort de wedstriijd mag vertrekken vanaf de 9e plaats terwijl teamgenoot William Hommersom nipt daarachter op een 10e plek getraind staat met slechts een achterstand van 0,5 seconde op de nummer 5.<br /> &nbsp;<br /> De wedstrijddag is echter minder succesvol. Daar er behoorlijk wat onduidelijk is over het tijdstip van aanwezigheid en starten wordt Rob Hakvoort samen met enkele andere coureurs aangehouden aan het einde van de pitstraat met het nieuws dat zij te laat zouden zijn en achteraan op de startgrid zouden moeten plaatsnemen. Na het rijden van de opwarm ronde sluit Hakvoort achteraan de startgrid aan en na een lange tijd wachten besluit de KNMV toch dat de coureurs op hun eigen plaats mogen starten. Om de chaos compleet te maken besluit één van de coureurs op de eerste rij weg te rijden voor nog een opwarm ronde. De start van beide heren is goed. Als 5e en 6e gaan de heren de eerste bocht door. Aan het einde van het rechte stuk schiet echter de motor van Rob Hakvoort uit zijn versnelling waardoor hij noodgedwongen rechtdoor moet en vanaf de laatste plaats de wedstrijd weer kan vervolgen. William Hommersom is inmiddels, na het passeren van Joan Vijer, op een 4e plaats beland en probeert het gat naar Schouten op een 3e plek dicht te rijden.. Hakvoort weet zich al snel naar voren te knokken en komt de eerste ronde door op de 19e plaats. In de tweede ronde slaat het noodlot voor Hommersom toe. Aan het einde van het lange rechte stuk slaat de motor bij hoge snelheid vast en moet hij noodgedwongen zijn motorfiets langs de baan parkeren. Rob Hakvoort is inmiddels opgeklommen naar een 13e plek maar ook voor hem slaat het noodlot toe bij het aanremmen van de korte hairpin genaamd La Source. Hakvoort remt de voorkant van de motorfiets onderuit en moet helaas de wedstrijd staken door een gebroken remhandel.<br />

<strong>William Hommersom:</strong><br /> <blockquote>"Ik vind Spa een prachtige baan alleen heb ik er nooit echt hard gereden. de eerste kwalificatie begon wat minder, ik merkte in de eerste ronde dat ik een kromme remschijf in de motor had. Hij trilde zo hard dat ik besloot naar binnen te komen en een ander voorwiel liet monteren. gelukkig hadden de monteurs dit snel gedaan en kon ik nog een paar rondjes rijden. waardoor ik een 12de tijd reed. <br /> De tweede kwalificatie ging weer een stuk beter! ik reed uiteindelijk anderhalve seconde harder maar bleef steken op een 10de startplaats, hier was ik niet helemaal tevreden mee want hoopte op de tweede rij te staan!&nbsp; We hadden de set-up goed voor elkaar en hierdoor voelde ik me sterk voor de wedstrijd. We hadden een goede start en mooi de aansluiting met de kop. ik kwam als 5de door in de eerste ronde. Daarna passeerde ik Veijer om me zo richting Schouten te knokken. helaas was dit van korte duur, aan het einde van het lange rechte stuk bij het aanremmen viel de motor uit en kon ik hem langs de zijlijn parkeren..&nbsp; einde weekend! ik ben wel blij dat we nu hebben laten zien ook op Spa hard te kunnen gaan en ga daarom met volle moed naar de volgende race!"<br /> </blockquote>&nbsp;<br /> <strong>Rob Hakvoort:</strong><br /> <blockquote>"Spa behoort echt tot mijn favoriete banen en ik had er dan ook vreselijk veel zin in om met de snelle BMW hier de strijd aan te gaan met de andere jongens. De trainingen gingen eigenlijk zoals gepland en ondanks dat we een forse trainingsachterstand hadden op de rest van de jongens stonden we maar een halve seconde van de 6e man af getraind. De wedstrijd was chaotisch en dramatisch. Ik zou te laat zijn samen met nog enkele andere coureurs maar zelfs het horloge van de man aan het einde van de pitstraat gaf anders aan. Aangezien we geen bandenwarmers in de pits mochten gebruiken en ook nog eens een opwarm ronde hebben gemist waren mijn banden ijskoud. Toen we na het rijden van de opwarm ronde toch op onze eigen plek mochten gaan staan was ik zo opgefokt en uit mijn concentratie. De start was prima en we zaten mooi voorin tot ik terug wilde schakelen aan het einde van het rechte stuk en mijn motor tussen 2 versnellingen viel waardoor ik rechtdoor moest. Ik moest als allerlaatste de baan terug op maar was binnen een ronde toch al weer ruim 20 man voorbij en lag 19e. Toen ik in de 2e ronde op een 13e plaats was aanbeland&nbsp; ging het bij het insturen van La Source mis. Een klein schuivertje met bijna geen schade, alleen brak mijn remhandel af waardoor ik niet meer verder kon. Helaas, niets aan te doen, op naar de volgende waar ik nu extra gebrand ben om te knallen!</blockquote>