Het eerste weekend van augustus is de GAMMA-race day inmiddels een vast onderdeel op de race-agenda. Door een prima organisatie wordt een gecombineerd auto- en motorsport spektakel, aangevuld met de nodige demonstraties, gegarandeerd. Gratis toegang en prima weersomstandigheden zijn een garantie voor meer dan 80.000 enthousiaste toeschouwers in Òthe Cathedral of SpeedÓ, het TT-circuit van Assen.
Voor ronde 6 van het FIM World Championship Sidecar maken ook de zijspannen deel uit van het programma. Voor de mondiale zijspanfamilie wel een weekend met een randje, een jaar na het fatale ongeval van bakkenist Sandor Pohl tijdens de vorige Gamma-races en weer de eerste race na het ernstige trainingsongeluk tijdens de trainingen voor de zijspannen op de Sachsenring tijdens de Duitse Grand Prix. Bij dit ongeluk crashte de combinatie nr. 12 Hock/Becker waarbij bakkenist Enrico Becker om het leven kwam en Kurt Hock nog steeds herstellende is van ernstig letsel. Dat zij in gedachten zijn bleek wel uit de foto van Enrico Becker en teksten op de body’s van de zijspancombinaties.<br /> <br /> Connect-Roké, dit seizoen uitkomend in het BSB kampioenschap in Engeland, liet in verband met een dubbel programma voor één keer de oversteek naar Engeland achterwege om eveneens voor één keer dit jaar deel te nemen aan de WK-ronde. <br /> <br /> Zoals bekend is voor de niet overzeese wedstrijden Jeffrey Verhagen voor de rest van het seizoen de vaste bakkenist en voor hem de eerste keer met Kees Kentrop op het circuit van Assen. De vrije training zaterdagmorgen vroeg werd dan ook gebruikt om aan elkaar te wennen. Na de gewenningsronden van de vrije training stond de blauw/grijze combinatie met een tijd van 1 min.46.083 na twee kwalificatietraingen op een keurige 6e plaats op de startgrid. Pole-position was voor de broers Birchall met kort daarachter het team Reeves/Cluze. Streuer/Koerts in de eerste kwalificatie 3e werden in de tweede kwalificatie nog terugverwezen naar een 4e plek door de fransmannen Delannoy/Rousseau en verspeelden daarmee een plaats op de eerste startrij. Op ieder volgende startrij een nederlands team met op de laatste startrij team Ritzer/Ritzer. Opvallend was dat de meeste teams één à twee seconden onder hun beste tijd presteerden wellicht te wijten aan de smerige baan, veel rubber en zand.
Dan de wedstrijd op zondag rond het middaguur. Prima omstandigheden, volgepakte tribunes met enthousiast publiek en ook in het paddock konden wij als team de nodige supporters ontvangen. De start is altijd weer spannend en zeker op Assen, wie wint de sprint naar de Haarbocht om ook in de volgende bochten een juiste uitgangspositie te vinden voor de Strubben om vervolgens de snelle Veenslang op te duiken. Kees en Jeffrey starten goed en houden hun 6e positie en zien Streuer/Koerts als 3e (zou het dan toch weer podium worden….) achter Reeves/Cluze en Birchall/Birchall aan de 17 ronden beginnen.<br /> <br /> Laatstgenoemden vechten hun onderlinge strijd uit waarbij Reeves even één ronde de koppositie moet opgeven om daarna als winnaar te worden afgevlagd. De franse combinatie Delannoy/Rousseau neemt na één ronde de derde plaats al weer over van de Drentse combinatie en na zo’n drie ronden zijn de eindposities 1 tot en met 9 al verdeeld. Kees en Jeffrey ervaren nog wat druk van team Roscher/Burkard maar ook zij kunnen geen vuist meer maken. Rond de 10e plaats ontstaat nog een leuk gevecht tussen Kranenburg/Schmitz en Talens/de Haas en een Frans team. Waar Kranenburg/Schmitz de beste papieren lijken te hebben laat Hilbert Talens met Ilse de Haas zien het racen in de vingers te hebben en met zijn ervaring kun je op je vingers natellen dat hij zich niet snel gewonnen geeft. Vlak voor de Ramshoek zet hij zijn combinatie dan ook naast die van Kranenburg/Schmitz en verwijst hun vervolgens naar de 12e plaats om met één ronde achterstand op de winnaar de 11e plek op te eisen. Het Connect-Roké team was inmiddels gefinished op een prima 6e plaats nog in dezelfde ronde als de winnaar. <br /> <br /> We kunnen terugzien op een prima wedstrijd waar de strijd een beetje in het achterveld werd gevoerd door de Assenaren Talens/de Haas maar bovenal een wedstrijd die zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. Komend weekend neemt team Kentrop/Verhagen deel aan de zijspanwedstrijd van het IDM, het Duits kampioenschap, eveneens op het circuit van Assen.<br /> <br /> Ook deze wedstrijd is er één met een randje omdat de leider in de tussenstand Kurt Hock niet meer in staat is zijn leidende positie te verdedigen. Hiermee ligt met nog twee wedstrijden te gaan de strijd in dit kampioenschap nog geheel open.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…