Na een geweldige race op Schleiz twee weken geleden, keken we allemaal uit naar opnieuw een spannende race in het IDM. Het werd helaas een eenzame race waar Bryan niet mee kon vechten voor het podium dit keer. Nadat hij bijna van de baan gereden was en de aansluiting met de kop verloren had, reste er niets anders dan uitrijden en de tien IDM punten mee naar huis te nemen.
Zoals gebruikelijk was vrijdag de vrije training, drie sessies om de juiste afstelling te vinden. En in BryanÕs geval ook om de baan te leren kennen want hij reed hier voor het eerst. De eerste twee (warme) sessies ging het steeds beter en kon een goede afstelling van de motor gevonden worden. Helaas regende het in de laatste sessie en dat bracht geen goed nieuws. <br /> <br /> Het verhaal van Bryan. ÒOm een regenritme te gaan vinden ging ik met de regenbanden de baan op. Na verloop van tijd gingen de tijden naar beneden maar ik had totaal geen grip. Achteraf lag dat aan de baan waar veel rubber lag. Ik reed wel als snelste op de baan, todat tien minuten voor het eind het goed mis ging. Met insturen van de bocht verloor ik de achterkant van de motor en dacht: ãnee he!? Op datzelfde moment kwam hij weer terug en hing ik naast de motor en viel eraf. Ik kwam tot stilstand op mijn buik en keek naar mijn motor. Die reed in een hellingshoek terug richting de baan, kwam daarna met de wielen van de grond af, schoof over de baan, en kwam vol met de voorkant recht op een muur tot stilstand. ãDat is een dure?, dacht ik. Terug in de tent bleek dat er te veel kapot was om het nog te repareren. Gelukkig is er een reserve machine en er werd besloten om daar het weekend mee verder te rijden.Ó<br /> <br /> Zaterdag twee kwalificatietrainingen en Bryan kon in de eerste sessie al snel goed op gang komen met de reservemotor. Hij reed bijna een seconde van zijn tijd af en stond aan het einde van de training keurig zevende. ÒWe stonden dicht bij elkaar dus er was nog van alles mogelijk.Ó De tweede sessie verliep ook goed al kon Bryan zijn tijd slechts marginaal verbeteren. Gelukkig deed de rest dat ook nauwelijks waardoor de zevende plek op de grid een feit was. Hier waren we niet ontevreden mee.
Zondag begon de dag goed met een prima warming up (derde tijd..!) onder warme en droge omstandigheden. De race was pas halverwege de middag en het werd ronduit heet op het RedBull circuit. Gelukkig is de baan conditioneel niet zo zwaar, dus dat was een meevaller. Bij de start van de race is Bryan weer erg goed uit de startblokken en weet direct aan te sluiten bij de kopgroep. <br /> <blockquote>ÒIk dook als vijfde de eerste bocht in en kon mee met de snelste jongens. Na een paar rondes kwam ik in gevecht met Jack Miller en Luca Amato om de vijfde plaats.Ó<br /> </blockquote>Het scenario van Schleiz leek zich te gaan herhalen met een prachtige race in de kopgroep als vooruitzicht. Het liep helaas anders. Nadat op een gegeven moment Miller was gepasseerd en voor Bryan rijdt, komt Amato het ook proberen. <br /> <blockquote>ÒLuca kwam naast mij en met aanremmen bleef hij naast mij zitten. Daarbij stuurde hij iets naar links en raakte mij. Het enige wat ik kon doen is uitwijken om niet bij Jack Miller achterin te rijden. Daarmee moest ik wijd, van het gas en verloor ik de aansluiting. Terug op plaats zeven was het gat ineens zo groot dat ik er ook niet meer bij kon komen. Ik reed compleet alleen. Luca en Jack zes seconden voor mij en de volgende ver achter mij.Ó <br /> </blockquote>Bryan besloot Ôop safeÕ te gaan rijden en de punten veilig te stellen. Als in de voorlaatste ronde Grünwald uitvalt komt hij als zesde over de finish en mag tien punten bijschrijven. Geen spektakel dit keer en Bryan toont zich dan ook niet tevreden na de wedstrijd. Er had meer ingezeten, maar het kwam er dit keer niet uit. Volgende keer beter.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…