Categories: Teams

Teams: Bryan Schouten over zijn wildcard optreden in Aragon

Het weekend van 29 september stond in het teken van de grand prix op het circuit van Aragon. Mijn 2de wildcard van het seizoen. Na een aantal dagen relaxen in Spanje was ik op vrijdagmorgen klaar voor de eerste vrije training.

&lsquo;We gaan rijden en na ongeveer 20 minuutjes haal ik je binnen.&rsquo; Vertelde Jarno mij net voor dat ik op de motor stapte. Eenmaal op het circuit ging het vrij goed en kon ik lekker in mijn ritme komen. Na 40 minuten trainen stond ik op p22 waar ik niet helemaal tevreden mee was. De andere wildcard (Maria Herrera) stond op p10&hellip;&nbsp;<br /> <br /> &lsquo;Samen met Walter (van Ten Kate, die mee was voor de data en een extra hand binnen het team) nam ik het circuit door en gaf ik aan in welke bochten ik wat problemen had met de motor. &lsquo;Op dit punt van het circuit gaat het bergop, maar voelt de motor niet helemaal super met aanremmen en insturen. Zodra ik aan het gas ga loopt de motor ook iets wijd.&rsquo; Was bijvoorbeeld een antwoord wat ik gaf na wat vragen van hem.&nbsp;<br /> <br /> Vrije training 2 ging super. Eerste sessie van 15 minuten gingen vrij goed. Eenmaal binnen gekomen kreeg ik vers rubber. &lsquo;Probeer iemand te vinden, een slipstream is zeker in de laatste sector zo belangrijk. We hebben de vering iets aangepast. Voelt het slechter kom je meteen binnen.&rsquo; Vertelde Jarno mij en met deze informatie werd ik teruggeduwd van de tent naar de pitstraat. Eenmaal in de pitstraat zie ik dat Maverick Vi&ntilde;ales (nummer 3 in het WK) ook de baan op ging. &lsquo;Bingo! Die moet ik hebben.&rsquo; Achter hem ging ik de baan op. Hij reed een aantal bochten rustig en ging toen gas geven. &lsquo;Aanpikken, kijken en leren!&rsquo; Dacht ik en ik dook achter hem aan. Een ronde verder was hij weliswaar een kleine 1,5 seconde weggelopen maar op het lange rechte stuk richting de laatste bocht zat Miguel Olivera te wachten. Die ronde daarna kwam ook hij voorbij en reed ik 2.01.3. &lsquo;Dat ging lekker! 0,5 sec van mijn PR af en een goed gevoel.&rsquo; Was mijn eerste gedachte. Eenmaal in de tent aangekomen bleek ook nog dat ik p11 stond! Dat was een goed begin van het weekend.<br /> <br /> Vrijdagmorgen was de baan opdrogend. Om fysieke en/of materi&euml;le schade te voorkomen besloten wij niet naar buiten te gaan. Voor de middag en zondag gaven ze namelijk geen regen op.&nbsp;<br /> <br /> Het circuit ging open om 12:35 voor de kwalificatie. Eenmaal gestart ging het niet helemaal zoals ik wilde. De rondetijden waren langzamer dan gister middag en ik kwam niet in een ritme. Langzaam maar zeker zakte ik verder terug waar ik eigenlijk van baalde. De 2de run op nieuwe banden ging ook niet goed. Ik reed in niemandsland en om te wachten op snellere jongens duurde bijna 45 seconden. De laatste ronde perste ik er nog 2.02.2 uit. P32&hellip; met de ronde ervoor (2.02.4) had ik laatste gestaan. &lsquo;Wat een drama, op p32 hoor ik niet thuis. Ik heb het mijzelf heel moeilijk gemaakt wil ik morgen nog met een puntje naar huis gaan&hellip;&rsquo;

<div>Zondagmorgen warm-up ging het niet veel beter. 2.02.3 bracht mij op p29 en eenmaal terug in de tent waren er weinig mensen optimistisch. Logisch, want zelf was ik dat ook niet.&nbsp;<br /> <br /> &lsquo;Er zijn zoveel mensen komen kijken en dan rijd ik een beetje achteraan rond. Die mag je niet teleurstellen, echt niet. Dat moet anders Bryan, echt&hellip;&nbsp;<br /> <br /> Een uur later (kort voor de race) waren mijn gedachtes iets anders geworden.<br /> <br /> &lsquo;Het kan alleen maar beter worden. Vanaf p32 kun je alleen maar plaatsen goedmaken. Bij de start wegkomen en ik draai mijn gas niet eerder dicht voor de jongens voor mij gaan remmen&hellip;&rsquo;&nbsp;<br /> <br /> &lsquo;Even kijken hoor&hellip; p32, oh ja. Ik sta schuin achter Florian Alt in het midden.&rsquo; Eerste versnelling, Licht aan&hellip; Gas! Ik heb mindere starts meegemaakt. Remmen, zoeken bocht uit. Shit, plekje verloren. Ik rijd geen laatste toch? Nee, Techer zit er nog achter. Bocht 5, plekje pakken. Hey, Herrera onderuit op het kunstgras&hellip; Ben ik in ieder geval beste wildcard coureur. Nu knokken, Slipstreamen, inhalen, ellebogen uit, concentreren en gaan!&rsquo;&nbsp;<br /> <br /> Na een aantal rondes was de rust in de groep terug. Ik reed ongeveer p25 rond (dacht ik). 10 rondes voor het eind zag ik dat Jasper (Iwema) helemaal alleen reed en wij hem met de hele groep van 9 man aan het achterhalen waren. 4 rondes later waren we erbij en er voorbij. &lsquo;Laatste 5 rondes jongen, kom op. Nu moet het gebeuren. Livio (Loi), Ana (Carrasco) en Niklas (Ajo) met die KTM zit voor je, Dit moet je minstens te pakken nemen.&rsquo; Met veel duw en trek werk kon ik mij naar voren vechten. Laatste ronde. &lsquo;Bocht 5 aanremmen. Ernaast&hellip; Nee, die muts gooit de deur dicht. Dan buitenom voor bocht 8, dan zit je goed voor bocht 9. Goed jongen, nu richting Livio en die andere kerel. Slipstreamen. Laatste bocht. Isaac (Vi&ntilde;ales, neefje van&hellip;) zit er naast en draait z&rsquo;n gas niet dicht voor ik het doe. Rem iets eerder dan het rempunt, dan verremt ie zich iets en pak je m binnendoor. Nu! Ja, gaat iets wijd. Nu gas geven en binnendoor&hellip; Mooi! Nee toch niet! Wind eronder, Gas! Hij loopt wijd. Over de Kerbs, hij komt links&hellip; Schakelen naar 4. De streep! Dat scheelde niet veel.&rsquo; Ajo zat naast Vi&ntilde;ales en Carrasco naast mij. Ik kwam 0,021 te kort op Vi&ntilde;ales maar ik zat wel voor Ajo en Carrasco. Toch wel redelijke race hoor.&nbsp;<br /> <br /> &lsquo;Super race Bryan, je hebt jezelf echt naar voren geknokt. Degene die zou winnen van het groepje had ook het laatste puntje gehad.&rsquo; Vertelden Jarno en Barry&hellip;&nbsp;<br /> <br /> &lsquo;Huh, hoeveelste ben ik dan geworden?&rsquo; Vroeg ik me dan wel af. &lsquo;19de, gewoon een goede race. Livio had het laatste puntje&rsquo; Voegde Barry eraan toe. &lsquo;Hoe krijg je het voor elkaar?&rsquo; Was de vraag van Walter. &lsquo;Je reed op een gegeven moment 2.00.9 (!) en toen je een gaatje had naar het groepje voor je reed je dat gat zo dicht! Prima race jongen. We zijn trots op je.&rsquo;<br /> <br /> Ik was nog niet helemaal overtuigd van mijn race maar achteraf, na een nachtje slapen, nadenkend over dit verslag moet ik zeggen dat ik tevreden ben. Een sterke race gister en een goede afsluiter van het weekend. De fans en sponsoren die zijn geweest hebben toch een mooie zondag gehad en ik wil ze dan ook bedanken voor hun komst. Het harde werk van Jarno, Manfred en Walter tot vaak in de late uurtjes verdiend respect. Volgende week EK Albacete. Daarna ben ik weer in NL.&nbsp;<br /> <br /> </div>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago