Na een aantal top weekenden in Spanje was er aansluitend een race in Assen. De laatste ONK van het seizoen en ook de eerste van het seizoen voor mij. Vrijdagmiddag 17:15 mocht ik voor het eerst de baan op voor de eerste kwalificatie.
Het circuit was nat en dus kwam de regenuitrusting van pas. Regenbanden, regenkneeslides (de dikke kneeslides) en de regenhelm (helder vizier met rubberen rand aan de bovenkant om water aan de binnenkant te voorkomen). Na een aantal rondjes reed ik redelijk goede tijden. Aan het eind van de training stond ik p4. Niets om mij zorgen over te maken. De wedstrijd is altijd anders. <br /> <br /> Zaterdagmiddag was ook de 2de kwalificatie nat. Ik verbeterde mijn tijd net als de andere jongens en bleef daarmee staan op p4. Niet wat ik ervan gehoopt had maar met een beetje geluk was de race droog en kon ik relaxed mijn ding doen.<br /> <div><br /> </div>
Om half 5 was de start van race 1, op slicks en de baan was droog. Vanaf p4 was mijn start niet slecht. De eerste bocht dook ik dan ook als 4de in. In de strubben pakte ik iemand, vervolgens in ruskenhoek kon ik nummer 2 voorbij en met aanremmen voor de bult kon ik bij Thomas voorbij. Na twee rondes had ik een gat geslagen van 5 seconden en breide deze uit tot 6,5 seconden. Met nog 6 rondes te gaan begon het te spetteren op de zuidlus. Bo reed op dat moment p2 en nam veel risico om het gat te dichten. Met nog 3 rondes te gaan begon het overal te regenen en de baan werd nat. Overal vielen er moriwaki’s (we reden samen met deze juniorklasse). 2 rondes voor het eind kwam Bo mij voorbij maar direct daarna kon ik er weer voorbij en als leider over de streep komen. Veel coureurs gaven aan dat het te gek werd om op slicks door te rijden maar er werd geen rode vlag gegeven. Met ingaan van de laatste ronde lag er bijna in iedere bocht wel iemand. In Ruskenhoek (1 van de snellere bochten van het circuit) lagen er zelfs 2. Met aanremmen voor de laatste chicane kwam Bo binnendoor. Ik wist dat ik hem kon hebben op de streep en schakelde terug naar de eerste versnelling, om vervolgens met het juiste toerental de chicane uit te komen. Op het moment dat ik de bocht uit kom krijg ik een highsider met als gevolg dat de motor doorrijdt (de finish nog wel haalt) en ten slotte vol op de muur klapt…<br /> <br /> Eenmaal terug in de box wordt duidelijk dat de schade aan de motor dusdanig groot is dat we zondag de race niet konden starten. Veel vragen kwamen van verschillende coureurs naar boven. De baan was nat en met slicks gevaarlijk geworden. Er werd niet gereageerd op het teken van de coureurs en op de baan kwamen gevaarlijk situaties waarin meerdere coureurs tegelijk crashte, terwijl de baancommissarissen op dat moment coureurs aan het helpen waren. Veel vragen, weinig antwoorden…<br /> <br /> Sorry voor het team en de motor. Zelf ben ik ok, maar baal als een stekker. Ik kijk uit naar de volgende races in Valencia en Jerez op 17 en 24 november voor het Spaans open.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…