Ditmaal is het Harold die met Johnny het podium mag betreden. Marcel was andere jaren al succesvol maar moest nu toekijken, omdat zijn Panigale het had begeven. Oschersleben is een circuit met gemengde gevoelens: we komen er graag maar hebben daar al veel kwetsuren opgelopen.
<strong>Vrijdag, trackday en toeren</strong><br /> Met maar liefst 38 rijders is de 3D- Cup weer van de partij tijdens het Festival d’Italia dat Art Motor jaarlijks organiseert. Het weertype zou zich aanpassen en op vrijdagochtend scheen daadwerkelijk de zon en het werd al gauw warm. Na de briefing gelijk de baan op voor de eerste sessie om te genieten van onze sport. Marcel moest natuurlijk even wennen omdat hij vorig jaar juist op dit circuit de schouder had gebroken, toen het motorblok van zijn nieuwe Panigale vast was gelopen. <br /> Bij de voorjaarstraining en in Assen had Marcel al laten zien, goed te zijn hersteld en kwam ook nu weer goed rond. Harold keerde na de sessie terug bij de tent en gleed bijna uit over een drup olie waar hij zijn voet plaatste. Tot zijn schrik kwam dit van zijn eigen motor en die was helemaal besmeurd met olie, evenals zijn laars. Na onderzoek van Piet van Middelkoop en Marco Mulders kwamen we erachter dat de keerring lek was en daar alle olie langs op was gespoten. <br /> <br /> Waar vind je een dergelijk ringetje?! Enkele adressen meegekregen maar dat waren allemaal autodealers die toevallig een paar motoren verkochten. De Ducati Dealer heeft me uiteindelijk toch een goed adres aan de hand kunnen doen en na 4 uur speurwerk was de keerring gevonden. Piet heeft deze even gauw gemonteerd en daarna ‘schadlos’ kunnen rijden. Marcel en Johnny hadden nu natuurlijk wel een voorsprong opgebouwd door 3 sessies extra te rijden en daar moest Harold zich naar zetten. Uiteindelijk sloten we de dag toch gebroederlijk af door alle ongeveer dezelfde 1 minuut en 36 sec. als rondetijd te klokken.<br /> <br /> <strong>Kwalificaties en pech</strong><br /> Op zaterdag staan er 3 kwalificaties op het programma, we krijgen dit weekend extra veel rijtijd en dat is mooi mee genomen. Johnny gaat gelijk goed op het gas en komt onder de 1.36 terwijl Marcel aan kan sluiten maar niet aan deze tijd mee kan doen. Harold komt niet in de buurt en moet zich concentreren op de volgende kwalificaties.<br /> <br /> Bij de 2e kwalificatie gaan er gelijk 2 seconden bij Harold af naar de 1.37 en dat schiet op, maar Marcel doet het veel beter en waar het hem niet lukt om in de 1.35 te komen, lukte dat Johnny in Q1 wel en gaat nu zelfs naar de 1.34. Marcel zet opnieuw aan en gaat mooi rond, totdat hij een vreemd geluid hoort en zijn motor direct aan vermogen gaat inleveren. Foute boel! Bij terugkomst wordt zijn relaas toegehoord en moeten we vrezen dat zijn motor opnieuw in de soep is gelopen.<br /> <br /> Hij maakt de 3e kwalificatie daarom ook niet mee en Johnny en Harold kunnen de tijd ook niet meer verbeteren.<br /> Dan begint het sleutelen, opnieuw met enorme hulp van Piet van Middelkoop. Maar het is een Panigale en daar haal je niet even de zaakjes los, zoals dat bij een 1198 kan gebeuren. Verschrikkelijk als je een nieuwe motor koopt waarvan het blok vast loopt na een paar kilometers en nu weer aan de kant staat nadat er een geheel nieuw blok, onder garantie, voor is terug gekomen. Deze heeft de voorjaarstraining en de races in Assen meegemaakt, nu is er een klep afgebroken die ook nog eens de zuiger heeft beschadigd etc. Een bak met geld en een hoop ellende als gevolg. Marcel is er goed ziek van.
<strong>En de 1e wedstrijd op zaterdag.</strong><br /> Marcel verschijnt daarom niet aan de start, waar hij anders de 8e plaats in had genomen met Harold naast zich op P9. Johnny staat er vooraan goed bij op plek 4. Terwijl de rode vlag verdwijnt en een ieder vol geconcentreerd wacht tot de rode lampen aangaan, steekt Andre Niemandsverdriet de handen op, omdat zijn motor is afgeslagen. De start wordt afgebroken maar omdat niemand verder een teken geeft en het te gevaarlijk is om te blijven staan, neemt Ronald van Vliet het besluit om nog een warm-up lap te rijden. Johnny volgt al snel dit initiatief omdat zijn motor anders veel te warm wordt en de rest gaat mee.<br /> <br /> Opnieuw opgesteld en nadat de lampen uitgaan is het startveld weg. Johnny zit mooi bij de top 3 en houdt Andre achter zich die uiteindelijk de aansluiting gaat missen. Atiba Belgrave neemt de koppositie in terwijl Johnny het aan de stok heeft met Ronald van Vliet. Uiteindelijk wint Johnny het van Ronald en gaat er met de 2e plaats vandoor. Verder naar achter heeft Jan de Boer inmiddels de sterk opkomende rijder Robbert Huigen ingehaald, en rijdt Harold daarachter op een 7e positie. Hij rijdt zijn eigen race, komt niet dichterbij en raakt niet los en zo wordt de race ook beëindigd. Johnny verbreekt zijn p.r. door de snelste rondetijd van de race neer te zetten met een 1.33 blank!<br /> <strong> <br /> Zondag, de 2e race.</strong><br /> De regen klettert op het dak en de tent, het wordt weer zo’n dag. Een aantal rijders neemt de benen en gaat huiswaarts, enerzijds staat de regen hen tegen en anderzijds is de afweging om een wet-race te rijden en mogelijk de WK wedstrijd Nederland-Mexico te missen. Het is een aanstekelijk gedrag omdat er veel rijders de paddock verlaten.<br /> <br /> De 1e warm-up serie laten we gaan en kijken of de weersomstandigheden zich verbeteren. Dan volgt de 2e warm-up en het regent nog flink. Met regenkleding de baan op en toch wennen aan de omstandigheden. Even te vroeg op het gas en een highsider zorgde ervoor dat Harold bijna ten val kwam. Toch maar een ronde door om van de schrik te bekomen, maar daar gingen 3 rijders tegelijk onderuit en maakte het te gevaarlijk om door te gaan. Johnny reed nog wel vrolijk door en wilde optimaal aan de omstandigheden wennen.<br /> <br /> Jan Petersen, onze maat en toeverlaat, had ook zijn twijfels of hij ging en kon rijden. Een lekke radiator mocht geen reden zijn om niet te rijden en het slechte weer al helemaal niet. Terwijl Marcel en Marco de radiator onder de reserve haalden, plaatsen Jan en Johnny deze onder die van Jan. Zo kon hij aan de start verschijnen en werd hij gemotiveerd.<br /> <br /> Om half 12 is het zover maar intussen is het droog gebleven en de vraag is of de baan nog wel zo nat is. Toch moet er gekozen worden voor regenbanden en Johnny vraagt Marco een intermediate mee te nemen naar de pitstraat om eventueel te kunnen wisselen. Bij de verkenningsronde blijkt dat de baan nog goed nat is maar toch ook al veel droge sporen kent. De eerste bocht na de start is dan een hele belangrijke, durf en risico liggen daar dicht bij elkaar. Doordat er veel minder rijders aan de start verschijnen is er een nieuwe indeling gemaakt, maar in het voorveld zijn er geen wijzigingen buiten het feit dat Harold op de plek van Marcel komt te staan.<br /> <br /> Een hele goede start van Johnny en Harold. Johnny pakt even de kop en Harold gaat snel nog even Robbert Huigen in de eerste bocht voorbij. Daarna verschalkt hij Ronald van Vliet en komt op P4 te rijden. Atiba rijdt inmiddels op kop en wordt gevolgd door Johnny met daarachter de regenrijder bij uitstek, Jan de Boer. Die haalt op het rechte end Johnny in door hem uit te remmen en dat had Harold gezien. Bij de volgende ronde passeerde Harold daarom Johnny ook op dezelfde plaats. Nu was het jacht maken op Jan de Boer en Harold bleef in het achterwiel totdat Jan teveel vroeg van zijn regenbanden op een redelijk gedroogde baan en gleed onderuit. Dat blijft trickie en je schuift over het rubber en voelt veel minder wat de motor gaat doen. Jammer, maar goed natuurlijk voor de positie van Harold die nu de 2e plaats inneemt. Cecile moedigt alle rijders door de speaker nog eens aan en geeft gelijk aan dat Harold de snelste rondetijd heeft gezet. Ondanks de helmen, geluid en afstand hebben Atiba en Johnny dat wellicht vernomen en het duurde maar even of Johnny zette zijn voorwiel voor die van Harold en nam de positie over. Met nog 2 ronden te gaan klokte hij de snelste ronde, net als zaterdag overigens maar kwam niet meer bij Atiba Belgrave die de wedstrijd won. Harold leek meer dan voldoende afstand te hebben en werd 3e waarbij Johnny nu aardig opklimt in de competitiestand en heeft kunnen scoren met opnieuw 20 punten voor een verdiende 2e plek. (geen teamorders, maar het komt wel goed uit!)<br /> <br /> In de hoop dat Marcel ofwel zijn Panigale goed hersteld kan krijgen of anders de 1198 in gereed stelling brengt, reizen we af naar Oostenrijk voor de volgende wedstrijd. Deze vindt plaats op zondag 27 juli op de A1 Ring/ Red Bull Ring waar twee weken geleden de Formule 1 auto’s nog over de baan scheurden. Dit is voor ons allemaal een nieuwe baan en daarom een geweldige uitdaging.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…