Afgelopen weekend werd op het circuit van Oschersleben de tweede ronde verreden van het sterk bezette Internationale Deutsche Meistershaft. Het werd een weekend met mixed feelings voor het van der Heijden motors Racingteam. De indruk die ÒBossieÓ maakte had duidelijk twee gezichten.
Het IDM kent de mogelijkheid om enkele wedstrijden als gastrijder mee te rijden en daarvan maakte Kervin Bos afgelopen weekend gebruik. Er wordt aanzienlijk meer gereden, met onder andere twee wedstrijden over ruim 75 km, dan tijdens een ONK weekend. Begin juli staat op hetzelfde circuit een wedstrijd voor dat ONK gepland zodat het een ideale mogelijkheid was om, naast de stevige competitie, alvast de nodige data te verzamelen.<br /> <br /> Op vrijdag stonden drie vrije trainingen op het programma en werd er rustig gewerkt aan de afstelling van de motor voor de twee kwalificatietrainingen van zaterdag. Dat er goed gewerkt was op de vrijdag bleek al tijdens de eerste kwalificatietraining waarin een hele goede derde plaats werd ingenomen. Kervin reed zijn tijd op een normale raceband terwijl de snelsten op dat moment al een speciale kwalificatieband gebruikten. Het leverde een boel positieve indrukken op en de IDM toppers hielden de oranje Yamaha dan ook nadrukkelijk in de gaten.<br /> <br /> De technische staf, bestaande uit Gerard Rike en Karl van Tilburg (Phillip Klijmij had dit weekend andere verplichtingen), keek samen met Kervin vol vertrouwen uit naar de tweede kwalificatie. Kervin draaide daarin aanvankelijk ÒrustigÓ zijn rondjes op een gebruikte achterband. Het plan was om halverwege binnen te komen om dan met een nieuwe achterband nog enkele rondjes te knallen en een definitieve tijd te zetten.<br /> <br /> Tot en met het binnenkomen en vertrekken met een nieuwe achterband ging alles goed. Enkele rondjes knallen kwam er echter niet van. Bij het ingaan van zijn tweede vliegende ronde kwam de Yamaha bij het terugschakelen voor de eerste bocht in een vrijstand tussen twee versnellingen. Kervin miste daardoor de nodige motorrem en het gevolg was een bijzonder stevige crash. ÒBossieÓ stond direct op maar de aanwezige medische assistentie nam geen risico en brachten Kervin toch even naar het Medical Center op het circuit. Na een korte sheck aldaar mocht de coureur terug naar het team en kreeg ook gelijk groen licht voor het rijden van de eerste race later op de zaterdag.<br /> <br /> Door het missen van die paar snelle ronden zakte Kervin in de startopstelling terug naar de tiende plaats maar de Wilnissenaar bleef positief over zijn kansen in de beide races.<br /> <blockquote>ÒDat was even een stevige crash. Gelukkig heb ik zelf niets. Het is te danken aan mijn REV’IT! pak en Shoei helm dat ik vanmiddag überhaupt de race kan rijden. De motor is er helaas wat minder aan toe en ik zal de races vandaag en morgen dan ook met de tweede motor gaan rijden. Ik schakelde terug en de motor kwam in de vrijstand tussen twee en drie. Er was helaas geen houden aan. Vervelend maar dit soort dingen gebeuren nu éénmaal wel eens. De racesnelheid is echter meer dan in orde en ik kan daarmee met de kop mee. Ik sta jammer genoeg wat verder naar achteren dan gehoopt maar ik ga er het beste van maken,Ó aldus de optimistische coureur.</blockquote>
De start van race 1 was redelijk en Kervin wist zijn positie te behouden. Gedurende de eerste ronden schoof Kervin op naar een vijfde plaats en reed hij en passant de, op dat moment, snelste raceronde. Vanaf die vijfde plaats probeerde Kervin het gaatje met het kwartet aan de leiding te dichten. Helaas pushte hij daarbij te hard waardoor de oranje Yamaha voor de tweede maal die dag op de zij in de grintbak terecht kwam. Met het gezicht op noodweer keerde de teleurgestelde coureur terug naar het team waar de gezichten niet onderdeden voor die van de coureur. Dit keer was Kervin zelf de schuldige en hij nam die schuld dan ook ruiterlijk op zich.<br /> <blockquote>ÒStom, stom en nog eens stom. Ik kreeg tijdens de openingsronden het gevoel dat ik podium kon rijden en wilde dat ook persé om mezelf in de etalage te zetten. Ik forceerde daarbij teveel en verloor de voorkant. Ik heb een stevige, maar terechte, donderspeech over me heen gekregen maar weet zonder dat ook wel dat ik een beginnersfout maakte. Na die speech hebben we echter met zijn allen de schouders er weer onder gezet en de motor, die overigens gelukkig niet al teveel schade had, weer opgebouwd. Ik ga het weekend hier positief afsluiten,Ó gaf Kervin later op de avond aan.<br /> </blockquote>Na een korte warm-up op zondagochtend stond in de middag de tweede race op het programma. Een goede start leverde ditmaal direct een zevende positie op en twee rondjes later was die ingeruild voor een vijfde plaats. Het gaatje naar het kwartet voor Kervin was op dat moment twee seconden en in de ronden die volgden werd dat teruggebracht tot een halve seconde. Op het moment dat het gaatje eigenlijk gedicht was moest ÒBossieÓ toch weer iets laten gaan en groeide het gaatje weer. Het lukte niet meer om nog bij het leidende kwartet te komen en Kervin reed de race solide uit op een prima vijfde plaats.<br /> <blockquote>Gerard Rike was daarmee meer dan tevreden: ÒNa gisteren kijk ik met een goed gevoel naar vandaag. Wij konden de beschikking krijgen over de speciale racebanden die de toppers in het IDM ook hebben maar hebben daar niet voor gekozen. De tijden die Kervin met onze band reed waren echter gewoonweg indrukwekkend. De crashes waren vervelend en de tweede ook gewoon stom en levert ons een aanzienlijke hoop extra werk op. Dat hebben we uitgesproken en vervolgens sluiten we af met dit positieve resultaat. Het blijft een weekend met mixed feelings maar Kervin bewijst hier andermaal dat hij snel is en over veel potentie beschikt.Ó<br /> </blockquote><blockquote>Kervin was ook tevreden met de tweede race: ÒIk had een goede start en kon vrij snel doorschuiven naar de vijfde plaats. Ik wilde dit keer niets forceren en reed eigenlijk redelijk relaxt met enkele tienden per rondje het gaatje naar de kop dicht. Op het moment dat ik de aansluiting had kreeg ik echter steeds meer last van mijn rechterhand. Ik heb die tijdens het WK Superbike weekend wat geblesseerd. De races zijn hier een stuk langer dan bij het ONK en Oschersleben is veel meer een stop and go baantje dan Spa waar ik twee weken geleden nauwelijks last had. Ik moest het tempo iets laten zakken en heb me in de tweede helft van de race geconcentreerd op het vasthouden van mijn vijfde plaats wat verder prima lukte. We sluiten zo toch met een positief gevoel af en het reist aanzienlijk lekkerder terug op deze manier. We hebben ons zeker laten zien hier!Ó<br /> </blockquote>In het weekend van 21 en 22 mei staat voor het van der Heijden motors Racingteam de volgende afspraak. Het betreft dan de derde ONK wedstrijd op het circuit van Assen. Na twee overwinningen in de openingsraces is Kervin erop gebrand om zijn leidende positie in de tussenstand te behouden en waar mogelijk te verstevigen.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…