Na een periode van negen weken waarin er volop werd getraind door onze coureurs Manul en Jol, mochten zij op zaterdag 11 juni eindelijk weer aantreden op het TT circuit van Assen voor de derde wedstrijd van het seizoen.
Op de vrijdag voorafgaand aan de wedstrijddag werd er nog een training van vijf sessies verreden en konden beiden zich in alle rust voorbereiden. De eerste training op zaterdag duurde vijftien minuten en verliep zonder al te veel problemen. Wel gaf Joël aan dat hij weinig gevoel had in zijn rechter onderarm en na een bezoek aan de arts op het circuit bleek dat dit veroorzaakt werd door een oude sleutelbeen fractuur. <br /> <br /> Tijdens de twintig minuten durende kwalificatie probeerden beiden hun tijden uit de vorige training te verbeteren en stond Manuël zelfs even als tweede getraind. Helaas verloor hij aan het eind van de sessie een aantal plaatsen en behaalde uiteindelijk een vijfde trainingstijd. Bij Joël verliep het allemaal wat minder en hij had duidelijk last van zijn onderarm. Bij een poging om toch nog even een snelle ronde neer te zetten, remde hij net iets te laat voor de haarbocht en schoof onschuldig onderuit. Wel betekende dit het einde van zijn kwalificatie en met een twaalfde tijd kon hij dan ook niet tevreden zijn.<br /> <br /> Omdat het er voor de wedstrijd op leek dat er regen zou gaan vallen, werd met beide coureurs de mogelijk te verwachten omstandigheden goed doorgenomen. Toen het rode licht uitging vertrok het hele veld richting de eerste bocht. Joël had een echte bliksemstart en ging, komende vanaf een twaalfde startplek, als vijfde de eerste bocht in. Helaas vond hij hier ook zijn waterloo want zonder dat hij er ook maar iets aan kon doen, werd hij door een andere coureur onderuit gekegeld en schoof hard van de baan. Aangezien er meerder coureurs bij deze actie betrokken waren, besloot de wedstrijdleiding om code rood te geven en volgde er na vijftien minuten een herstart. Voor Joël kwam deze herstart helaas te vroeg en hadden de monteurs te weinig tijd om de schade aan zijn motor op tijd te herstellen.
<blockquote>Joël: ÒDit is echt balen, ik had een hele goede start en voldoende ruimte om de eerste bocht goed door te komen. Ineens schoof ik onderuit omdat ik werd aangetikt door een andere rijder die met zijn motor vol over die van mij heenging. Rijden in de regen ligt mij wel en ik was dan ook graag de strijd aangegaan met de kopgroep.Ó <br /> </blockquote>Bij de herstart kwam Manuël redelijk weg, verloor twee plaatsen en kwam als zevende de eerste bocht door. Wel was duidelijk te zien dat hij het tempo van de voor hem rijdende coureurs goed kon volgen en steeds meer vertrouwen kreeg. Op driekwart van de wedstrijd lag Manuël inmiddels op de derde plaats en bleef constant aandringen bij de coureur voor hem, welke hij in de voorlaatste ronde bij het uitkomen van de ramshoek voorbij stak. Bij het passeren van start-finish zat hij ineens vlak achter de wedstrijdleider die, naar later bleek, dacht dat de wedstrijd was afgelopen en van het gas afging. Voor Manuël was dit een teken om nog even een tandje bij te zetten om uiteindelijk als eerste de finishlijn te passeren en zo zijn eerste overwinning te pakken.<br /> <blockquote>Manuël: ÒMijn start was niet goed maar ik kon wel direct pushen om verder naar voren te komen. Af en toe begon mijn motor behoorlijk te glijden maar ik kreeg steeds beter in de gaten hoe ik daarmee om moest gaan. Bij het ingaan van de laatste ronde zat Rob Hartog ineens vlak voor mij en omdat ik geen finishvlag had gezien hield ik het gas erop en ging hem voorbij. Het was een bizarre wedstrijd en ik ben dan ook heel blij dat ik deze gewonnen hebÓ.</blockquote>