De warm-up races in Roebling Road beloofden veel goeds voor de races op Daytona International Speedway. In zijn derde race-bezoek aan de wereldberoemde ovaal reed MRTT-Hugen coureur Peter Politiek voor het eerst op modern materiaal en wist in een bloedstollend duel een overwinning naar zich toe te trekken.
Na de races op Roebling (waarbij Peter een wedstrijd wist te winnen) vertrokken vader en zoon Politiek weer richting St. Petersburg om de ’76 Ducati 900ss af te bouwen en raceklaar te maken. Zaterdag om 17:00 uur werd de motor uiteindelijk gestart. Een halve dag voor de keuringen voor Daytona.
Het team deelde een pitbox met ex-wereldkampioen Superbikes Doug Polen, die er was om een pupil te begeleiden. Naast de beroemdheid trok de nieuw opgebouwde Ducati 900ss heel erg veel bekijks. Eenmaal op de baan bleek de 900ss een waar krachtmonster. Het was duidelijk dat er nog wat aan de afstelling van de carburatie en het rijwielgedeelte moest worden gedaan, maar het blok liep sterk. Helaas was het fabeltje van korte duur, toen in de vierde trainingsronde de 900ss begon te sputteren en Peter de motor aan de kant zette. Terplekke was de schade niet te repareren, dus helaas over en uit voor de klassieke racer.
Gelukkig was het maar een experiment om de 900ss uit 1976 raceklaar te krijgen, dus hadden we de moderne 1000DS klaarstaan voor de Battle of Twins en Sound of Thunder races. De allereerste race was de BoT Formule 2 race (luchtgekoelde, 2 kleppers), vanaf de derde startrij schoot Peter naar voren bij de start en nam de tweede plek in. Halverwege de eerste ronde pakte hij de leiding over, maar schoot daarna van de baan en viel weer terug naar de tweede plek. De leider, ook op een 1000DS (maar dan een peperdure NCR Milona), ging ervandoor, maar de strijdt voor de tweede en derde posities was hevig. Ronden lang vocht Peter met de regerend kampioen Robert McLendon om hem in de laatste ronde op de infield van de Speedway te verschalken en voorgoed achter hem te laten. Een prachtige tweede plek en een goed begin aan de Bikeweek!
De BoT Formule 1 race (open 2-cilinders) liet het team aan zich voorbij gaan, maar in de Sound of Thunder race (open 2 clinders en 3 cilinder Triumps) stond Peter weer aan de start. Wederom maakte hij vanaf de 3e rij een ongelofelijke start en katapulteerde zichzelf naar de 1e plek. Maar eenmaal op de kombaan van de Speedway denderden de 999’s, 1098’s en de 675’s allemaal voorbij en reed hij de race verder alleen naar een 7e plek.
Op dag twee van de Daytona Bikeweek begonnen de races eerder ivm een naderende storm. Wederom stond de BoT F2 race als eerste race voor Peter op het programma, maar dit keer kwam hij minder goed van de lijn. In derde positie moest hij een gat van een aantal seconden goed maken op de man op de tweede plek, wederom McLendon. Halverwege de race zat hij aan het achterwiel en ging er meteen voorbij, net als op dag 1 was het constant stuivertje wisselen tussen de twee rivalen. In de voorlaatste ronde verliet de leider de race met een opgeblazen motor, dus werd het gevecht ineens een gevecht om de winst. McLendon ging bij het ingaan van de laatste ronde aan de leiding, in de tweede bocht wist Peter zijn positie over te nemen, maar een paar bochten later was het wederom McLendon die de leiding overnam. Wiel aan wiel knalden de twee voor het laatst de banking van de Speedway op en was het Peter die vrij vroeg uit de slipstream naar beneden dook. De omroeper schreeuwde dat het misschien te vroeg was, maar de slipstream van een achterblijver hielp Peter naar de finishlijn en hij boekte daarmee zijn eerste overwinning op Daytona met een moderne racer.
Na die geweldige eerste race waren de andere twee slechts nog voor de lol. In de BoT F1 race was Peter de hele race in gevecht met een Ducati 848. Op de infield kon hij veel goedmaken, maar hij wist dat de 848 van de concurrent op de lange banking van de Speedway teveel voordeel zou hebben. Hij kreeg gelijk, want in de laatste ronde werd hij vlak voor de lijn voorbij gestoomd en zag daarmee een mooie podiumplek aan zijn neus voorbij gaan. Een leuke, maar zwaarbevochten 4e plek in de BoT F1 race.
De storm was nog niet uit de hemel gevallen, dus besloot het team de laatste race ook nog maar mee te pakken. Peter had weer een geweldige start en dook als 2e de eerste bocht in. Hij werd helaas iets te gretig en in een poging de leiding te pakken, schoot hij rechtuit en moest een stukje door het gras waardoor hij terug viel naar een 7e plek. Gedurende de race kreeg hij het aan de stok met de Japanner Kasai op een 748 Ducati, maar de Japanner wist op den duur bij hem weg te rijden. Tegen het eind van de race was het gevecht aan kop echter op volle gang. Om de uitslag niet te beïnvloeden dook Doug Polen de pits. De overgebleven kopmannen hadden het goed aan de stok, totdat het misging er een aantal crashte en de wedstrijd beëindigd werd met een rode vlag. Door alle tumult aan het eind wist Peter in de laatste race toch nog een nette 3e plek mee naar huis te nemen.
Een prachtig begin van het raceseizoen van 2008, maar zoals in de titel staat, stond ons naast de kapotte 900ss nog meer tegenslag te wachten. Bij terugkomst in Schiphol bleek Peter z’n tas met racepak, helm, laarzen, handschoenen, etc niet in Amsterdam maar in Ethiopië te zijn. Er was dus DUIDELIJK iets misgegaan met inchecken van de tassen. Hopelijk krijgen we de tas met de spullen, waaronder een nieuw door Rev’It gesponsord pak terug voor de Paasraces over twee weken.